پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 2 May 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 4822
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ خرداد, ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    دکتر محمد باقر نوبخت در رامسر عنوان کرد:

    باید تولید ثروت در کنار توزیع عادلانه ثروت باشد/ تعدد مشاهیر و مفاخر مظهر توسعه یافتگی است

    معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تنها رشد اقتصادی و تولید ثروت کافی نیست بلکه باید تولید ثروت در کنار توزیع عادلانه ثروت باشد و رشد همراه با عدالت به پیش برود.

    به گزارش نیمه پر، محمد باقر نوبخت در ششمین همایش تجلیل از مشاهیر و مفاخر مازندران در هتل رامسر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایشی گفت: امروز در این عرصه جمع محدودی از فرزندان برومند و فهیم استان مانزدارن تجلیل می شوند که این نمادی است از تجلیل همه مفاخر و فرهیختگان استان مازندارن که چون ستارگانی می درخشند و در خاطره ها برای همیشه باقی هستند.

    وی اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم همه خواسته ها و اهداف جوامع مختلف را در یک کلمه خلاصه کنیم و معرفی نماییم آن هدف، توسعه است و همه تلاش می کنند که به این مهم دست یابند.

    وی اضافه کرد: نظم نوین جهانی امروز بر پایه توسعه یافتگی است و تدرج و ترتب کشورها در ایستادن در مراتب مختلف به تناسب توسعه یافتگی پویا است.

    معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه به کم سابقه بودن واژه توسعه در جهان اشاره داشت و گفت: واژه توسعه در حدود ۶۵ تا ۷۰ سال است که در ادبیات اقتصادی کشورها قرار گرفته است که قبلا بیشتر از واژه رشد استفاده می شد.

    وی تصریح کرد: واژه توسعه بعد از جنگ جهانی دوم و اتفافات غم انگییزی که در دوره مدرنیزم و پست مدرنیزم که در آن پهنه از جغرافیایی که خودشان را متمدن می دانند در فاصله ۱۰ سال از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ و ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ بیش از ۸۰ میلیون انسان همدیگر را پاره پاره کردند اتفاق افتاتد و همین اروپایی که امروز از حقوق بشر سخن می گوید مصدر این فاجعه انسانی بود.

    وی با بیان اینکه توسعه بعد از این جنگ تسکین آلامی بود بر جوامع خاطر نشان کرد: کشورهای درگیر جنگ برای اینکه سازمان دهی کنند و  چون خودشان را به یک اکثیری برای آرامش نیاز داشتند از واژه توسعه استفاده کردند که صاحب نظران به این مقوله توجه کردند و کشورهای استعمار زده که رها شده بودند از دست استعمار آنها هم برای اینکه بتوانند در این عرصه جبران مافات بکنند به توسعه گرائیده شدند.

    نوبخت با اشاره به اینکه در دوره ای نظریه پردازان معتقد بودند اگر به رشد ۵ تا ۱۰ درصدی دست یابند توسعه یافته اند گفت:برخی کشورها به توسعه دست یافتند اما آن آرامشی را که انسان ها به دنبال ان هستند را به دست نیاوردند.

    وی د رهمین زمینه اظهار داشت: تنها رشد اقتصادی و تولید ثروت کافی نیست بلکه باید تولید ثروت در کنار توزیع عادلانه ثروت باشد و رشد همراه با عدالت به پیش برود.

    وی به نظریه ها و نگاه های متعددی از معنای واژه توسعه یافتگی و رشد اشاره داشت و بهترین نگاه و آخرین نگاه را بدین گونه عنوان نمود: تعداد انسان ها و نیروی انسانی و تعداد مفاخر، مشاهیر و نخبگان توسعه یافتگی بسیار ارزشمند  مهمی است که از منابع زیر زمینی و ابنیه های روی زمین بسیار حائز اهمیت تر می باشد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: مازاندرانی ها در مقایسه با بسیاری از مناطق از تعدد بیشتری از مشاهیر و مفاخر در زمینه های علمی، دینی، طبی و پژوهشی برخوردار هستند.

    وی اظهار داشت: باید با برگزاری چنین همایشهایی مفاخر و بزرگان خود را به نسل امروز معرفی بکنیم.

    وی در پایان سخنرانی خود بیان کرد: دولت تدبیر و امید رویکرد خودش را در جهت تجلیل و تکریم شایستگان و نخبگان می داند.