پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Monday 29 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 2435
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ دی, ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    افزایش ۱۰ برابری قیمت وسایل توانبخشی

    مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان از افزایش ۱۰ برابری قیمت وسایل توانبخشی در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در ا یران بیماری همراه در تعیین شدت معلولیت در نظر گرفته نمی شود.

    به گزارش نیمه پر ، علی همت محمود نژاد مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، افزود: متاسفانه ICF (طبقه بندی بین المللی شدت معلولیت و بیماری ها) در ایران فقط برای معلولیت تعریف می شود و بیماری معلولان در این سیستم در نظر گرفته نمی شود در صورتی که بیماری های همراه، باعث تشدید معلولیت ها شده بنابراین معلول در سطح واقعی شدت معلولیت خود قرار نمی گیرد.

    وی تاکید کرد: بر همین اساس، معلول از خدمات رفاهی متناسب با وضعیت جسمی اش برخوردار نمی شود بنابراین لازم است که سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورد.

    مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان به برگزاری نشست سازمان های مردم نهاد با معاون توانبخشی بهزیستی اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات تجهیزات توانبخشی معلولان،براساس پیشنهاد بنده مقرر شد تا اواسط سال ۹۴ پیش نویس طرح ملی رفع مشکلات توانبخشی توسط این انجمن تدوین و از طریق اداره کل تجهیزات و معاونت توانبخشی بهزیستی متن نهایی و به دولت و رئیس جمهور ارسال شود.

    محمود نژاد از افزایش ۱۰ برابری قیمت وسایل توانبخشی خبر داد و افزود: افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی از یک سو و کسری بودجه ادارات کل بهزیستی در سراسر کشور از سوی دیگر ، باعث زمین گیر شدن معلولان شده است.

    وی گفت: ضروری است که دولت از محل صرفه جویی یارانه ها و یا اتکا به قانونی که براساس آن هزینه های مربوط به دستگاه های حمایتی و بودجه باید صددرصد تخصیص داده شود، نسبت به رفع جدی مشکلات تجهیزات توانبخشی گروه های مختلف معلولان اقدام نماید.

    مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان در مورد آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیز تاکید کرد: این قانون پس از گذشت یک سال و نیم در وزارت رفاه و چندین جلسه بررسی مورد تایید کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفت و در حال حاضر نیز آماده ارسال از سوی رئیس جمهور به مجلس است که امیدواریم در آینده نزدیک این موضوع محقق بشود.

    به گفته وی، با تصویب بازنگری قانون جامع حمایت از معلولان بسیاری از مشکلات این قشر از افراد جامعه مانند مناسب سازی، آموزش و…، در کشور برطرف خواهد شد.

    فارس /