پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Monday 29 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23934
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ فروردین, ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

    ماجرا از سال گذشته و راه‌اندازی یک گروه به نام هیأت اندیشه‌ورز با حضور ۶۰نفر از بانوان روستای پنداس کاشان آغاز شد.

    به گزارش رامسر نوین به نقل از خبر فوری هم‌اندیشی بانوان روستا و اعضای شورای دهیاری برای خلق ایده‌هایی برای بهتر شدن و توسعه پایدار روستا بود. در خلال همین گفت و شنود‌ها مسئله قطعی برق روستا در تابستان‌های داغ و مشکلات ریز و درشت حاصل از بی‌برقی مطرح شد.

    هم‌اندیشی بانوان روستا و اعضای شورای دهیاری برای خلق ایده‌هایی برای بهتر شدن و توسعه پایدار روستا بود. در خلال همین گفت و شنود‌ها مسئله قطعی برق روستا در تابستان‌های داغ و مشکلات ریز و درشت حاصل از بی‌برقی مطرح شد.

    گپ‌وگفتی که نتیجه آن با همکاری اداره برق کاشان و ارائه تسهیلات از سوی بنیاد برکت باعث راه‌اندازی نخستین مزرعه خورشیدی متمرکز حمایتی کشور با تلاش ۴۰نفر از بانوان در روستای پنداس کاشان در استان اصفهان شد؛ طرحی که هم دور بی‌برقی روستا را خط قرمز کشید و هم برای بانوان اشتغال‌زایی کرد

    روز‌های روشنایی

    روستای پنداس (از توابع برزک در ۸۵کیلومتری جنوب‌غربی کاشان) ۷قرن قدمت و ۳اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد. طبیعت بی‌نظیرش در منطقه پیر سورمند، بافت مسکونی در دامنه تپه‌ها با معماری پلکانی، خاک سرخ‌رنگ و کوچه باغ‌های چشمنواز هم پای گردشگران را به روستا باز کرده‌است. حالا چند روزی است روستا با پنل‌های خورشیدی‌اش زبانزد شده؛ طرحی که باعث و بانی‌اش ۴۰نفر از بانوان بوده‌اند.

    مریم مومنی، یکی از اهالی روستا به همشهری می‌گوید: «در هیأت اندیشه‌روز روستا تصمیم گرفتیم برای قطعی برق در تابستان‌ها کاری انجام دهیم. با توجه به روز‌های آفتابی روستا موضوع پنل‌های خورشیدی مطرح شد. دهیاری زمین را برای نصب پنل‌ها به اداره برق پیشنهاد داد و بنیاد برکت هم به ما خانم‌های روستا تسهیلات داد و طرح اجرا شد. حالا هم روستا برق دارد و هم ما ۴۰نفر برای خودمان درآمد داریم و کمک‌خرج خانواده هستیم.

    آینده در روستاست

    عاطفه حسنی، یکی دیگر از بانوان روستا به همشهری می‌گوید: «مزرعه خورشیدی روستا برای ما بانوان نمادی از مشارکت و همدلی است. از طرفی هم امیدواریم روستای ما به عنوان یک روستای پاک که از انرژی تجدیدپذیر بهره‌مند شده، معروف شود. برنامه بعدی ما راه‌اندازی فاز دوم مزرعه خورشیدی است.» او تعریف می‌کند که بانوان قبل از دریافت تسهیلات و همکاری برای اجرای طرح در ۱۰جلسه کارگاه آموزشی شرکت کردند و حسابی با زیر و بم کار آشنا شدند. حسنی ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین موضوع برای ما این است که دیگر در تابستان بدون برق نخواهیم ماند. از طرفی دیگر ما ۴۰نفر هم بیمه شدیم و هم برای توسعه پایدار در روستا انگیزه داریم.» زهرا. م، یکی دیگر از اهالی روستا هم می‌گوید: «می‌خواهیم نوجوانان و جوانان‌مان برای حضور در روستا دلگرم باشند و آینده خودشان را در روستا ببینند؛ نه در مهاجرت به کلانشهرها.»

    روستای انرژی پاک، روستای بدون بیکار

    هر یک از بانوان پنداسی برای مشارکت در طرح مزرعه خورشیدی، تسهیلات ۱۵۰میلیون تومانی دریافت کرده‌اند. این پروژه علاوه بر تولید برق روستای پنداس برق ۳ روستای ورکان، سرنج و تجره را نیز تامین و به شبکه برق سراسری کمک می‌کند. بخشدار برزک به همشهری می‌گوید: «ایجاد روستایی پاک، جلوگیری از خاموشی در تابستان، بهبود افت ولتاژ شبکه محلی، امیدآفرینی در جامعه به‌ویژه قشر بانوان و ایجاد درآمد پایدار برای بیش از ۴۰خانوار از اهداف اجرای این طرح بوده‌است.» به‌گفته مجید نادعلی، طرح‌های بعدی در روستا با مشارکت اهالی، طرح روستای بدون بیکار است. به‌گفته محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت نیز ۶۵میلیارد ریال هزینه راه‌اندازی و ۸۰میلیارد ریال کار زیرساختی برای این طرح انجام شده‌است. در نخستین سال برای شاغلان (۴۰بانوی پنداسی) یک‌ونیم میلیارد آورده خواهد داشت و در طول ۴سال آینده برگشت تسهیلات صورت می‌گیرد.

    برچسب ها :