پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Friday 3 May 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17749
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده
  •   

    تخریب منابع طبیعی یعنی تخریب سرزمین و نابودی حیات

    رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر اظهار کرد: حفاظت از جنگل ها و مراتع و همچنین آزاد سازی سواحل یکی از وظایف مهم سازمان جنگل ها بوده که در این راستا نیازمند همت بسیجی و همگانی است.

    به گزارش رامسرنوین،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر، حمید رضا رحیمیان در گفت و گو با خبرنگار گفت: طبق ماده ۱ قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور مصوب سال ۱۳۴۱ کلیه جنگلها، مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب شده و متعلق به دولت است و حفظ، احیا و توسعه آن بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور است.

    وی افزود: همچنین ماده ۷ قانون اراضی ساحلی مصوب سال ۵۴ حریم دریا قابل تملک و تصرف خصوصی نیست و لو اینکه متصرفین این قبیل اراضی اسناد مالکیت گرفته باشند.

    رحیمیان تصریح کرد: حفاظت از جنگل ها و مراتع و همچنین آزاد سازی سواحل یکی از وظایف مهم سازمان جنگل ها بوده که در این راستا نیازمند همت بسیجی و همگانی است.

    وی گفت: مردم باید همراه و همیار ما بوده و تصرفات، قاچاق چوب، تغییر کاربری و ورود دام غیر مجاز از چالش های بزرگی است که با آن برخورد قانونی می شود.

    رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر با بیان اینکه مردم باید بدانند تخریب منابع طبیعی یعنی تخریب سرزمین و نابودی حیات و به نقطه ای رسیدیم که باید قاطعانه با تخریب و تصرفات منابع طبیعی مقابله کنیم اظهار کرد: در سال جاری کمترین آمار حریق در عرصه های منابع طبیعی را داشتیم که حضور به موقع مامورین و همیاری نیروهای آتش نشانی از بروز خسارات جلوگیری کرد‌.

    وی افزود: تجهیز دهیاریها و حضور مردم نقش اصلی در هنگام حریق دارد که در ماده ۴۷ قانون حفاظت قانونگذار این همکاری را صراحتا بصورت تکلیف همگانی اعلام نموده است.

    رحیمیان گفت: منابع طبیعی رامسر در سال جاری علیرغم کمبود امکانات در بخشهای مختلف فعالیتهای خوبی داشت و پیگیری اخذ سند مالکیت ۵۰۰۰ هکتار با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک در راستای تثبیت مالکیت دولت انجام گرفت و بزودی صادر می گردد.

    وی با اشاره به اینکه در راستای ساماندهی مالکیت واگذاری های خروج دام و ماده ۳۴ ، ۲۵ فقره پرونده ساماندهی شد گفت: طرح مشارکتی ۱۱۰ هکتار در سال جاری به جهت خشکسالی ۴ مرحله آبیاری و در ماه گذشته واکاری آن انجام شد و ۱۵ کیلومتر مرمت حصار در مناطق جواهرده و گرسماسر انجام گرفت.

    وی افزود: در سال جاری توانستیم ۸۹۶۴۴ متر مربع از اراضی ملی تصرفی را از ید متصرفین خارج کنیم و حدود ۱ کیلومتر از اراضی ساحلی آزاد شد.
    ‍ رئیس اداره منابع طبیعی رامسر اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ دانش آموز و کودک رامسری با اهمیت منابع طبیعی آشنا شدند.

    حمید رضا رحیمیان گفت: به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی و آشنایی با اهمیت این منابع برای بیش از ۱۰۰ تن از کودکان و دانش آموزان کلاس ترویجی برگزار شد.

    “حمیدرضا رحیمیان” افزود : این کلاسها با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل این کانون برپا شد.

    وی با اعلام اینکه در این دوره ها ، کودکان و دانش اموزان عضو کانون بهمراه اولیاءحضور داشتند، تصریح کرد: از آنجا که بر این باوریم فرهنگساری می بایست از دوران کودکی آغاز شود لذا بیان اهمیت و جایگاه زیست محیطی منابع طبیعی با زبان ساده توسط کارشناسان منابع طبیعی بازگو شد.

    رحیمیان همچنین افزود: در این راستا مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی و نیز آشنایی با انواع آفات و بیماری های شایع درختان جنگلی و شیوه های مبارزه با انها و ریختار گیاهی منطقه بیان شد.

    رئیس اداره منابع طبیعی رامسر خاطر نشان کرد : به منظور ضرورت حفظ منابع طبیعی برخی از دوره های ترویجی همراه با بازدید میدانی در جنگلهای منطقه برای دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا شد.

    او ادامه داد: این دوره ها دو روز در هفته طی ۲۴ جلسه در فصل تابستان برپا شد و برای کلیه شرکت کنندگان نیز کارت همیار طبیعت صادر می شود.

    وی برگزاری این دوره ها را مثبت ارزیابی کرد و اعلام کرد : قرار است با همکاری اداره آموزش و پرورش رامسر برگزاری این دوره ها را در سطح مقاطع مختلف تحصیلی برگزار نمائیم.