پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ , Friday 11 October 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17435
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > کودک و نوجوان > گزارش و گفتگو
  •   

    کانون های پرورش فکری مکمل پرورش و تربیت کودکان

    کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم که اساس آینده کشور را آنها شکل می‌دهند

    اگر ما بتوانیم اساس و بنیان جامعه را برای رشد از جای کوچکی شروع به تغییر دادن نماییم جامعه نیز تغییر می‌کند، لیکن تمام سرمایه‌گزاری‌ها ابتدا باید از سرمایه گزاری برای کودکان آن جامعه آغاز شود.

    کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم که اساس آینده کشور را آنها شکل می‌دهند
    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، بهترین لحظات عمر انسان کودکی و نوجوانی است زیرا در این دوره امکان پرورش برای انسان وجود دارد.

    کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان در نظام جمهوری اسلامی با شکوفایی، رشد و پرورش فطرت پاک و استعدادهای کودکان و نوجوانان سر و کار دارند.

    این در حالی است که کودکان و نوجوانان نقطه‌ مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش هستند، با این تفاوت که آموزش و پرورش بر جنبه‌ آموزشی تاکید بیشتری دارد اما در کانون دغدغه‌ پرورش است.

    در این بین شاید باشند کسانی که فعالیت‌های کانون‌های پرورش فکری را دخالت در مباحث آموزشی و پرورشی بدانند، اما باید دانست که کانون پرورش فکری مکمل فعالیت‌های نظام آموزشی کشور است بدون اینکه تداخلی در برنامه‌های نهادهای آموزشی دیگر ایجاد شود.

    بر همین اساس و با این مقدمه سری به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رامسر زدیم، مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر انتظار تربیتی از آن بیش از گذشته مطرح می‌شود.

    فاطمه نعمتی مسئول کانون پرورش فکری شهرستان رامسر به پرسش‌های خبرنگار ما پاسخ داده، که نظرتان را به آن جلب می‌کنیم.

     کانون پرورش فکری زیر مجموعه چه نهادی است؟
    وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری یک سازمان رسمی در دل آموزش و پرورش است، افزود: اما به صورت مجزا اداره می‎شود و مدیرعامل و مدیرکل در سطح استان دارد و مدیریت شهری که جزء شورای اداری محسوب می‌شود.

    دستاوردهای کانون طی سال‌های اخیر؟
    مسئول کانون پرورش فکری رامسر بیشتر فعالیت‌های کانون را خلاقانه و عضو محور دانست و اظهار کرد: تصمیم گیری و انتخاب فعالیت‌ها با سلیقه و انتخاب خود کودکان است.

    فضایی غیررسمی و منعطف و فضای پرسشگر را به وجود آورد‌ایم که کودکان نه تنها در آن یاد می‌گیرند بلکه مهارت خوب زندگی کردن را کسب می‌کنند و به خودشناسی، خودسازی و در نهایت به خداشناسی که هدف اصلی کانون است، می‌رسند.

    وی در ادامه افزود: انقلاب توحیدی در کودکان ایجاد می‌شود که حول محور تفکر مدیریت می‌شوند.

    هر ساله یک برنامه‌ریزی تربیتی تعیین می‌شود که در آن استراتژی‌هایی از سازمان تبیین شده، که اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی در آن تعریف شده است.

    ما استراتژی‌های کلان سازمانی را تبدیل به اهدافی می‌کنیم تا در سطح شهرمان قابل دستیابی باشد و در راستای آن اقدام می کنیم.

    فاطمه نعمتی با اشاره به اینکه در رامسر خانواده‌ها اهل پرسشگری و پژوهش هستند، یادآور شد: در سال‌های گذشته توانستیم چندین کتاب پژوهشی را از طریق فعالیت‌های نشاط‌آور و بازی‌های مختلف با کودکان کانون کار کنیم.

    در سال ۹۶ کانون پرورش فکری رامسر برای اولین بار در کشور در بخش نوجوان، اقدام پژوهی را کار کرد و چند نمونه را هم برای معاونت آموزش پژوهی تهران ارسال کردیم و چند سال رتبه‌های برتر پژوهشی را در کشور کسب کرده‌ایم.

    در بخش رضوی به لطف نگاه امام رضا(ع) به کودکان و عشق بچه‌ها به این امام رئوف، که به دیده خودشان چون حرم‌شان در ایران است به آن‌ها نزدیکتر است ،فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم و رتبه‌های بسیار خوبی را هم کسب کرده‌ایم.

    وی بزرگ‌ترین فعالیت کانون را پژوهشی ذکر کرد و گفت: به طور کلی فعالیت‌های کانون در پنج بخش اسلامی، فرهنگی، هنری ادبی و علمی خلاصه می‌شود و در بخش علمی، نجوم هم در سال‌های گذشته کار کرده‌ایم.

    در بخش فرهنگی در نمایش‌های عروسکی و سرود رتبه کسب کرده‌ایم و همچنین آرشیوی از عروسک و نشریات دیواری داریم و ساخت نشریات دیواری را آموزش داده‌ایم که بچه‌ها هم به خوبی بدون کمک ما آن را کامل انجام می‌دهند.

    در مراسم روز جهانی کودک همه اجراها و هماهنگی‌های اجرا را خود بچه‌ها با نظر و سلیقه خودشان انجام دادند.

    در هفته ملی کودک ۱۹ جشنواره برگزار کردیم، ۱۵ برنامه بین سازمانی و یک همایش در آمفی تئاتر هتل رامسر و ۳ همایش در کانون پرورش فکری داشتیم.

    یک همایش هم با دعوت از مهمان کشوری محسن ربانی، برای مربیان پرورش فکری برگزار کردیم.

    حمایت اولیا و مسئولین و نحوه همکاری‌شان با کانون
    این مسئول سپس در زمینه همکاری و حمایت اولیاء اظهار کرد: طی این سال‌ها حمایت خانواده‌ها بر روند فعالیت‌های کانون بسیار موثر بود و خوشبختانه اولیا فهیم و فرهیخته‌ای داریم.

    وجود مسئولین این شهر که خود آگاه در مسائل فرهنگی‌اند، در رشد عملکردها و موفقیت‌های کانون تاثیر زیادی داشت هرچند که بعضاً انسان‌های فرهنگی وجود دارند که در سازمان‌های فرهنگی هم کار می‌کنند، ولی عملکردشان تخریب فرهنگی است.

    همان طور که فرماندار رامسر در جلسه‌ای گفت، اگر ما بتوانیم اساس و بنیان جامعه را برای رشد از جای کوچکی شروع به تغییر دادن نماییم جامعه نیز تغییر می‌کند، لیکن تمام سرمایه‌گزاری‌ها ابتدا باید از برای کودکان آن جامعه آغاز شود.

    تعامل کانون با دیگر ادارات و نهاد ها در شهرستان چگونه است؟
    وی با بیان این نکته که پذیرش اعضاء از ۶سالگی تا ۱۸ ساله است، پیرامون تعامل سایر دستگاه‌ها با کانون گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکر در قالب فعالیت‌های تخصصی کودک و نوجوان خلاصه می‌شود و در امور غیر تخصصی ورود پیدا نمی‌کنیم.

    همکاری با ادارات دیگر صرفاً در حیطه موضوع و مسائل مربوط به کودک و نوجوان است.

    برنامه های آینده کانون
    مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رامسر در ارتباط با هفته پژوهش عنوان کرد: در هفته پژوهش برای اولین بار در سطح کشور قرار است اردوی پژوهشی داشته باشیم و آثار پژوهشی و همچنین نشریات دیواری کودکان را در نمایشگاه پژوهشی به نمایش در می آوریم.‌

    عمده مشکلات و مسائل؟

    وی درباره مشکلات این کانون گفت: فعالیت‌هایی در سطح جهانی را برای کودکان در نظر داریم که در حال حاضر در رامسر زیرساخت‌های فکری، که ما را در رسیدن به اهدافمان همراهی کند، هنوز آماده نیست.

    مکان کانون پرورش فکری رامسر در مرکز شهر نیست و این سبب می‌شود همه خانواده‌ها نتوانند از امکانات و فعالیت‌های کانون بهره ببرند. بزرگ‌ترین مشکل ما نداشتن مکان مناسب در مرکز شهر است.

    همچنین مشکلاتی مثل کمبود امکانات، نداشتن تجهیزات هم وجود دارد. به طوری که تجهیزات کنونی کانون هم بسیار قدیمی‌اند.

    با وجود تمامی کمبودها، از انرژی و اراده همکاران برای انجام فعالیت‌ها کاسته نمی‌شود.

    و سخن آخر…
    در زمان کنونی و هجمه‌های فرهنگی و فکری بیگانگان برای نفوذ فرهنگ خودشان در اندیشه کودکان و نوجوانان ایران اسلامی، می‌طلبد مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی و حتی شهرستانی با درایت و دغدغه بیشتری نسبت به کانون‌های پرورش فکری توجه داشته باشند؛ زیرا این کانون‌ها هستند که در فضایی آزاد و آرام کودکان را در جهت اهداف فکری و علایق کاری خود کودکان و نوجوانان فعالیت دارند.

    در پایان گفتنی است سیستم آموزشی به‌دنبال مباحث علمی و مدرک‌گرایی است، اما کانون‌ها می‌توانند خلاء هنری موجود در این سیستم را پر کنند و با شایسته‌‌سالاری، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و کارشناس‌محوری همواره با قدرت به سمت اهداف تربیتی خود گام بردارند.