پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 8 May 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 1657
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ دی, ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    تبعات حذف اقتصاددانان از کمیسیون تلفیق

    در خرداد امسال، با تصویب مجلس ترکیب کمیسیون تلفیق کاملاً تغییر کرد و تعداد اعضاء کمیسیون برنامه وبودجه مجلس از کل اعضاء (۲۹ ) به ۹ نفر تقلیل یافت و از هر کمیسیون به جای ۲ نفر ، ۳ نفر به کمیسیون راه یافت.

    به گزارش نیمه پر ،کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تخصصی ترین و مهمترین کمیسیون های مجلس است. علت این اهمیت به نقش بودجه سالانه کشور در سرنوشت یکشساله کشور در تمامی عرصه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، باز می گردد. در واقع چون نقش بودجه سالانه وتطبیق آن با برنامه های پنج ساله ، ارزش فوق العاده ای دارد، جایگاه کمیسیون برنامه وبودجه نیز بسیار بالاست.

    این کمیسیون که شامل نمایندگان اقتصادی مجلس با گرایش تدوین بودجه و برنامه می باشد ، وظیفه دارد تا بودجه سالانه پیشنهادی دولت ها را با نگاه کاملاً تخصصی و به‌دور از گرایش های حوزه ای و منطقه ای بررسی و تصویب نموده و به پارلمان ارائه نماید. همگان واقفند که تدوین برنامه و بودجه و تنظیم روابط بین بخش های بودجه وسیاست های پولی و مالی، یکی از پیچیده ترین مباحث در علم اقتصاد است که این مهم در کمیسیونی به‌نام برنامه و بودجه در مجلس رقم می خورد.

    تا مجلس سوم، رسیدگی به بودجه سالانه در همین کمیسیون رقم می خورد. در آن دوره با استدلال اینکه اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه، اشراف کافی بر نیازهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور که در کمیسیون های دیگر مجلس می گذرد را ندارند، رسیدگی به بودجه سالانه به عهده کمیسیونی به‌نام کمیسیون تلفیق متشکل از تمامی نمایندگان عضو کمیسیون برنامه بودجه (۲۹) و ۲ نفر از هر کمیسیون مجلس ( ۲۸) نفر قرار گرفت. بدین ترتیب اگر چه علی الظاهر جامعیت کمیسیون مربوطه بیشتر شد اما جایگاه تصمیم گیری اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه به نصف تقلیل یافت و ازسوی دیگر نقش کمیسیونهای دیگر ونیز مقداری تمایلات حوزه های انتخاباتی و محلی، افزایش یافت.

    این روند تا سال جاری ادامه داشت. در خرداد امسال، با تصویب مجلس ترکیب کمیسیون تلفیق کاملاً تغییر کرد و تعداد اعضاء کمیسیون برنامه وبودجه مجلس از کل اعضاء (۲۹ ) به ۹ نفر تقلیل یافت و از هر کمیسیون به جای ۲ نفر ، ۳ نفر به کمیسیون راه یافت.

    در واقع کمیسیون برنامه و بودجه مجلس- با کمی اغماض – از روند برنامه نویسی و بودجه بندی کشور حذف گردید و به‌جای آن نمایندگان بیشتری از دیگر کمیسیون های وارد بودجه بندی کشور شدند که اولاً تخصص کافی در این زمینه ندارند و ثانیاً گرایش های منطقه ای و حوزه های انتخاباتی، نقش بیشتری در بودجه نویسی کشور پیدا نمود و در واقع بطور طبیعی نمایندگان کافی حوزه های انتخاباتی کوچک، همواره تلاش داشتند تا در کمیسیون تلفیق مجلس راه بیابند تا بتوانند بودجه بیشتری را برای استان یا منطقه خود جذب نمایند که این روند با تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق در سال جاری ، اتفاق افتاد و مابقی آن نیز تا حدودی در ضمن پارلمان تکمیل می شود.

    برای اینکه بیشتر به این روند قابل تاسف و تامل واقف شوید و بدانید که این فرآیند یعنی کاهش تدریجی نقش برنامه نویسی و بودجه بندی در مجلس چگونه آرام آرام از درون تهی می شود و به‌جای اقتصاددانان کمیسیون برنامه و بودجه، نمایندگان دیگر با تمایلات غیر تخصصی و منطقه ای جایگزین آن می شوند، کافی است به این خبر دقت فرمایند که در رأی گیری اخیر برای انتخاب ۹ نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه از میان ۲۹ نفر برای عضویت در کمیسیون تلفیق جدید، نامی از اقتصاد دانان با سابقه و شهیر آن کمیسیون یعنی آقایان مصباحی مقدم، نادران، احمدی، قوامی، احمد توکلی، قادری و عبداللهی نیست!!………….

    مهم این نیست که امسال و سال قبل چه اتفاقی افتاده است؛ مهم این است که با فرآیند موجود، سی سال آینده، کشور و نظام در چه وضعیتی قراردارند. دقت کنیم که بسیاری از تحولات وانحرافات در یک بازه زمانی طولانی و تدریجی اتفاق می افتد تا حساسیت ها و مزاج ها نیز آرام آرام تغییر کند و هیچ‌کس حس نکند که از کجا به کجا رسیده ایم!/ع

    پارس نیوز