پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 4 May 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15492
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    نبرد علیه داعش در دو سوی مرز سوریه و عراق

    حرکت نیروهای ارتش سوریه و متحدانش به سمت شهر مرزی بوکمال به موزات نزدیک شدن نیروهای عراقی به شهر مرزی القائم به معنی نبرد علیه داعش در دو سوی مرز سوریه و عراق است.

    نقطه مرزی سوریه و عراق؛ بوکمال و القائم

    به گزارش رامسرنوین به نقل از تسنیم، در فراهم شدن امکانات  لجستیکی و نظامی نبرد مرزها در دو سوی مرز سوریه و عراق کلید خورد و نیروهای عراقی در عملیاتی گسترده توانستند مناطق زیادی از غرب استان الانبار را آزاد کنند و به موازات آن نیروهای ارتش سوریه نیز توانستند با آزادسازی یک محور مهم در حومه بوکمال از آنجا به سمت منطقه صحرایی حرکت کنند.

    اما آمریکا که از تکاپوی نیروهای عراقی استقبال کرد، سخت در تلاش است با استفاده از میدان های نفتی در شرق دیرالزور  نیروهای خود را به بوکمال برساند.

    شمارش معکوس حضور داعش در نقاط مرزی سوریه و عراق

    در این میان روند نبردها در دو سوی مرز سوریه و عراق حاکی از این است که تسلط داعش بر این مناطق رو به پایان است زیرا نیروهای عراقی با سرعت قابل ملاحظه ای به شهر القائم که آخرین محل استقرار داعش در استان الانبار و به طور کلی عراق به شمار می آید، نزدیک شدند و نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان نیز با حرکت در دورترین نقطه جنوبی دیرالزور گام مهمی در مسیر نزدیک شدن به بوکمال برداشته اند.

    نبردهای سریع به رهبری دولت بغداد و دمشق در دو سوی نقطه مرزی در حالی است که نیروهای عراقی همزمان در تلاش برای کنترل گذرگاههای مرزی شمالی در اقلیم کردستان عراق هستند و واشنگتن نیز با همراهی متحدان کُرد و برخی عشایر با عبور از میدان های نفتی دیرالزور به سمت بوکمال در سوریه در حرکت است.

    اما پیچیدگی این منطقه همزمان با نزدیک شدن نیروهای نظامی به این دو شهر مرزی افزایش می یابد، زیرا در حالی که عملیات عراقی- سوری با هماهنگی کامل صورت می گیرد، آمریکا در تکاپوی نزدیک شدن به بوکمال است و در میان این تحولات یک نکته ثابت وجود دارد و آن اینکه داعش به مراحل پایانی خود نزدیک می شود، البته این وضعیت  به این معنی نیست که قدرت مقابله با حملات نیروهای عراقی به آخرین مواضع استقرار خود در وادی فرات را نداشته باشد بلکه برعکس پیش بینی می شود داعش با استفاده از تعداد زیاد نیروهای انتحاری خود توان دفاعی قابل ملاحظه ای را به نمایش بگذارد.

    تسلط ارتش سوریه بر یکی از مهم ترین نقاط دفاعی داعش

    اما منطقه معروف به « «T2» یکی از مهم ترین نقاط دفاعی داعش بود که نیروهای ارتش سوریه توانستند آن را تحت کنترل خود درآورند و به این ترتیب داعش کنترل خود بر محور جنوب غربی بوکمال را از دست داد و در مقابل نیروهای ارتش سوریه با استفاده از آن می توانند به سمت بوکمال حرکت کنند آن هم در شرایطی که امنیت را در تمام مناطق اطراف آن برقرار کرده اند.

    در این میان حیدرالعبادی در جریان سفر به تهران دستور آغاز عملیات آزادسازی القائم را صادر و تاکید کرد که داعشی ها چاره ای جز مرگ یا تسلیم ندارند.

    نکته قابل ملاحظه اینکه در نخستین روز از عملیات آزاد سازی القائم محور جنوبی آن تحت کنترل ارتش عراق در آمد و به این ترتیب انتظار می رود عرصه بر داعشی ها در این نقطه مرزی تنگ تر شود زیرا از دست دادن این نقطه به معنی بیرون راندن آنان از این شهر  است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها : ,