پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7562
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۸ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
  • شما اینجا هستید :سیاسی > صرفاً جهت اطلاع > گزارش و گفتگو
  •   

    گزارشی به بهانه سومین سفر رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل/

    انتظار عجیب رسانه‌های زنجیره‌ای برای تابوشکنی رئیس‌جمهور در نیویورک/دیپلماسی اقتدار؛ مطالبۀ مردم از روحانی

    ضعف دیپلماسی سیاسی در یک نظام موجبات ضعف اقتدار ملی آن کشوررا فراهم خواهد کرد و در سوی دیگر وابستگی روز افزون به مولّفه های مختلف به قدرت های استکباری را در پی خواهد داشت.

    به گزارش نیمه پر به نقل از دانا، در روزهای اخیر اخبار سفر سوم رئیس دولت یازدهم به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوع خود موجبات گمانه زنی های مختلف از قبیل دیدار با شخصیت های غربی به ویژه اوباما را در رسانه های زنجیره ای و غربی به همراه داشته است.

    رسانه های مختلف غربی در یک خط مشترک تبلیغات روانی به خیال خود زمینه های دیدار احتمالی اوباما با روحانی را فراهم می کنند به نحوی که نفس حضور موثر ومطلوب و نیز سخنرانی  رئیس محترم جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل دستخوش غوغاسالاری رسانه های غرب گرا در داخل و خارج کشور شده است.

    روزنامه گاردین که جزو اولین رسانه های شایعه ساز دیدار روحانی با اوباما بوده در این خصوص می نویسد: این نخستین حضور مشترک حسن روحانی و باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایران و همتای آمریکایی‌اش پس از توافق اخیر هسته‌ای وین خواهد بود که به ادعای این روزنامه، انتظارات شدیدی درباره احتمال دیدار دو رئیس‌جمهوری وجود دارد

    .

    جریانات سیاسی و البته غرب گرای داخلی نیز با شوق وصف نشدنی به پوشش این گونه اخبار و گمانه زنی ها می پردازند.

    روزنامه آفتاب یزد که سال ها به سردبیری مشاور فراری یکی از سران فتنه ۸۸ چاپ می شد و در ایام فتنه،سرسپردگی خود را به جریان غربی سبز به خوبی به اثبات رسانده بود در همراهی خط تبلیغی رسانه های غربی می نویسد: در واقع از آنجایی که فی‌الحال تابو مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در مسئله هسته‌ای شکسته شده است دور از ذهن نیست که روسای جمهوری دو کشور نیز برای باقی مسائل بین ایران و آمریکا ملاقات و گفت‌وگو نمایند.

    روزنامه آرمان منتسب به خانواده هاشمی رفسنجانی نیز با تیتر «فرش قرمز نیویورک زیر پای روحانی» خواستار تابوشکنی مجدد در سفر به نیویورک و دیدار با اوباما شد.شخصیت های مختلف اصلاح طلب هم بیکار ننشستند و هر از چند گاهی با ذوق زدگی فراوان دشمنی ایران اسلامی را با آمریکا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه “مظهر کامل استکبار جهانی” است ابدی نمی دانند و دم از بازگشایی سفارت شیطان در ام القری جهان اسلام می زنند.

    در آخرین اظهارنظرهای اینچنینی، اخیرا ‘محمد هاشمی’ یکی از دانشجویان دخیل در تسخیر لانه جاسوسی و همسر ‘معصومه ابتکار’در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: یقینا روزی می‌رسد که بازگشایی سفارت آمریکا صورت می‌گیرد، نمی‌دانم این روز نزدیک است یا خیر؛ شاید خیلی‌ها دوست ندارند، نزدیک باشد!

    باید اذعان نمود این نوع مشی سیاسی برخی جریانات  و چهره های سیاسی که با غفلت و بی اعتنایی از مطالبات به حق مردم و کشورهای اسلامی تنها به دنبال برخی ارتباط سازی های بیهوده با قدرت های جهانی است، تنها در راستای خوش رقصی با قدرت های استکباری و در قالب شعار تقویت تعامل جهانی!(بخوانید سازش با آمریکا)صورت می گیرد که درنهایت تضعیف روز افزون دیپلماسی سیاسی نظام اسلامی را به همراه خواهد داشت.

    در تبیین این مدّعا باید گفت ضعف دیپلماسی سیاسی در یک نظام موجبات ضعف اقتدار ملی آن کشور را فراهم خواهد کرد و در سوی دیگر وابستگی روز افزون به مولّفه های مختلف به قدرت های استکباری را در پی خواهد داشت.

    به عنوان نمونه در حوزۀ اقتصاد رویکردهای غرب گرایانه در نظام های مختلف سیاسی منجر به وابستگی به اقتصاد لیبرالیسم غربی می گردد که این قدرت های اقتصادی با مقولۀ نفوذ دیگر کشورها را تابع سیاست های خود قرار می دهند که این روند موجبات انسجام درونی شبکۀ اقتصادی قدرت های جهانی و افول و اضمحلال نظام اقتصادی و سیاسی کشورهای تابع مکاتب اقتصادی و سیاسی غربی را فراهم خواهد کرد.

    حال پرسش کلیدی این است که رئیس محترم جمهور در اتخاذ رویکرد مواجهه با قدرت های غربی از چه موضعی در مجمع عمومی سازمان ملل وارد خواهد شد؟ آیا دیپلماسی لبخند و ذوق زدگی مفرط از دیدار با چند کشور محدد غربی به ویژه دولت آمریکا مقوّم اقتدار نظام اسلامی است یا تقویت کنندۀ منافع دولت های غربی ؟

    متأسفانه برخی جریانات و چهره های سیاسی غرب گرا در آستانۀ حضور رئیس دولت تدبیر و امید  با طرح برخی شایعات و دمیدن بر طبل مذاکره و کرنش در برابر آمریکا این رویکرد را به عنوان تقویت اقتدار ملی و از جمله عامل بسط و گسترش تعاملات چند جانبه و ارتقای حضور ایران در فضای جهانی! قلمداد می کنند.

    روشنفکران غرب زده این رویکرد نادرست را موجب تحقق چشم انداز مولّفه هایی کلی از قبیل صیانت از حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و افراطی گری ، حضور نظام اسلامی در معادلات منطقه ای و جهانی…ترسیم می کنند، لذا بر شعار تنش زدایی اصرار می ورزند  و تسهیل روابط نظام اسلامی با قدرت های استکباری و غربی را موجب تقویت حضور نظام اسلامی در جهان عنوان می کنند.

    لیکن این گونه جریانات غرب گرا از آنجا که آرمان ها و اصول اومانیستی غرب را نهایت آرزوی خود قلمداد می کنند از این رو جهالت و عناد با  آرمان شناسی و معناشناسی انقلاب اسلامی  آنها را دچار سیر قهقهرایی نمود به نحوی که با همراهی مروجان تروریسم بر ائتلاف مشترک مبارزه با تروریسم تأکید می ورزند و صیانت از حقوق بشر را به عنوان فصل مشترک تعامل مشترک میان ایران و قدرت های غربی(بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان) در مبارزه با ترویسم و برای احیاء حقوق بشر مفید عنوان می کنند.

    این خبط سنگین از سوی برخی عناصر غرب زده داخلی و جریانات اپوزوسیون در خارج از کشور در حالی است که اشتیاق برخی دولت های غربی به عنوان ناقضان برجستۀ حقوق بشر و از جمله مهمترین حامیان و مروجان تروریسم از ملاقات با رئیس محترم جمهور یا وزیر محترم خارجۀ کشور را نمی توان به عنوان پدیده ای شگرف و در راستای تعظیم و تکریم این قدرت ها نسبت به نظام اسلامی مورد نظر قرار داد بلکه تداوم رویکرد استکباری این قدرت ها هم چون آمریکا، انگلیس، فرانسه…علیه دولت ها و ملت های آزاده حاکی از عمق سیاست های خصمانۀ  عاملان اسلام هراسی و اسلام ستیزی در جهان است.

    حال با این اوصاف باید گفت طرح برخی مواضع منفعلانه از سوی اعتدالیون و انفعال در استکبار ستیزی  سران قدرت های غربی را جری تر نموده است تا در گرفتن عکس یادگاری با رئیس دولت تدبیر و امید بر یکدیگر سبقت بگیرند در حالی که مطالبۀ ملت از دکتر روحانی و نیز انتظار امت اسلامی از مسئولان نظام اسلامی تأکید بی شائبه بر آرمان ها و اصول انقلاب اسلامی در استکبار ستیزی و حمایت قاطع از مظلومان جهان است.

    البته روزنامه شرق مدعی شد که رئیس‌جمهور در پاسخ به شایعات مطرح‌شده از سوی برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر احتمال دیدار و مصافحه وی با مقامات آمریکایی در سفر به نیویورک، با صراحت، اطمینان خاطر داده است که چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد و هیچ نوع دیداری اعم از احوال‌پرسی و مصافحه و… حتی به‌صورت گذرا بین مسؤولان ایرانی و آمریکایی در این سفر انجام نخواهد شد.

    امید است رئیس دولت یازدهم با حضور در مجمع عمومی سزمان ملل در راستای طرح منویات مقام معظم رهبری در مقولۀ استکبار ستیزی و نیز تبیین اصل راهبردی نظام اسلامی در افشای ماهیت پلید قدرت های استکباری در حمایت همه جانبه از تروریسم در منطقه و طرح استراتژی نظام اسلامی در هم نوایی بی شائبۀ انقلاب اسلامی از مظلومان جهان به ویژه در حمایت قاطع و فراگیر از مردم مظلوم سوریه، عراق، یمن و …  عمل نماید که در صورت تحقق این رویکرد می­توان به جرأت مدعی شد دیپلماسی اقتدار و نیز عزتمندی نظام اسلامی بار دیگر در صحن عمومی سازمان ملل در نیویورک طنین انداز خواهد شد و رئیس محترم جمهور با سفر به نیویورک به مهمترین و کلیدی تری اهداف مورد نظر در تحقق اقتدار ملی نظام اسلامی دست خواهد یافت.