پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 27 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13627
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ بهمن, ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی
  •   

    جهان تشنه اسلام است/ وقتی فرودگاه‌های آمریکا نمازخانه می‌شود

    امروز شاهد گسترش موج اسلام‌گرایی و گرایش به قرآن و آموزه‌‌های اسلام در بین کشور‌های جهان به‌خصوص کشور‌های غربی به‌ویژه در بین جوانان آنها هستیم و موج اسلام‌گرایی بین انسان‌های جویای حقیقت به وجود آمده است.

    نیمه پر/ وقتی با دستورات اجرایی ترامپ علیه مهاجران، فرودگاه‌های آمریکا نمازخانه می‌شود و از کلیسا‌ها اذان پخش می‌شود؛ سونامی انتقادها از اسلام‌ستیزی ترامپ؛ پخش اذان در یک کلیسای انگلیس؛ قرائت قرآن در کلیسای «سینت مری» در شهر گلاسکواسکاتلند، اینها نمونه‌هایی از تیترهایی است که در روز‌های اخیر در روزنامه‌ها و فضای مجازی کشور به چشم می‌خورد.

    برخی گالیله را احمق می‌شمردند که می‌گوید زمین به دور خورشید می‌چرخد، چون آنها هر روز گشتن خورشید به دور خود را می‌دیدند و این باور در آنها نهادینه شده بود؛ حال اگر کسی چیزی می‌گفت که برخلاف باور نهادینه شده در درون آنها باشد، او را احمق دانسته و حتی او را کافر می‌خواندند. البته عامل کلیدی در این میان تلاش برای فهم مسئله است، که اگر کسی نخواهد بفهمد، هیچ گاه نمی‌فهمد!

    امروز شاهد گسترش موج اسلام‌گرایی و گرایش به قرآن و آموزه‌‌های اسلام در بین کشور‌های جهان به‌خصوص کشور‌های غربی به‌ویژه در بین جوانان آنها هستیم و موج اسلام‌گرایی بین انسان‌های جویای حقیقت به وجود آمده است و با این مهم باید به خودمان به‌عنوان یک مسلمان بگوییم: ما برای شناساندن دین مبین اسلام و بوی مهربانی‌ها چه کارهایی را انجام داده‌ایم؟ آیا به وظیفه مسلمانی خود در این باره اندیشیده‌ایم؟ بپذیریم که جهان تشنه اسلام است.

    این موج ﺍﺳﻼﻡ‌ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﯾﮏ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﯾﮏ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺪﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﺮﺩ. ﺍﺳﻼﻡ‌ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ به‌ویژه ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻮﺝ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﯾﻦ ﺣﻖ، ﺻﻠﺢ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ، ﺑﺎ ﺷﯿﻮﻩ‌ﻫﺎﯼ منحصربه‌فرد ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﯽﮐﻨﺪ اما نکته حائز اهمیت در این است که در ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺳﻬﻢ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ است، ﺍﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺮ ﻋﮑﺲ‌ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻏﺮﺑﯽ ﺍﺳﺖ.

    در طول تاریخ تنها در چند مقطع شاهد پدیده اسلامگرایی بوده‌ایم، اولین بار این موج با بعثت پیامبر آغاز می‌شود که شبه جزیره عربستان را به سرعت درمی‌‌نوردد و دومین موج در زمان خلافت عمر است که اسلام به سرعت منتشر و پذیرفته می‌شود و سومین موج نیز در کشور‌های جنوب شرق آسیا صورت می‌‌گیرد که با ورود مسلمانان، اسلام با سرعت زیادی رشد می‌کند.

    بی‌شک، انقلاب اسلامی ایران منشأ بیداری اسلامی در خاورمیانه بوده است، به همین دلیل نظام جمهوری اسلامی نقش الگو و جهت‌دهندگی برای تحولات سیاسی اخیر منطقه خواهد داشت. متاسفانه یهودیت و نصرانیت از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون همیشه در تقابل با این آیین الهی بوده و با انفجار نور در ایران و به ثمر نشستن نهضت امام راحل این خصومت تشدید شد. امام خمینی(ره) در برابر تفکرات غلط ایستادگی کرد تا بتواند اسلام ناب را ترویج دهد و حالا جهان اسلام تشنه حقیقت است و باید به تکلیف عمل کرد. انقلاب اسلامی جای خود را در جهان پیدا کرد به گونه‌ای که جوانان مسلمان با هر مذهبی در مباحث سیاسی پیرو مسلک خمینی کبیر(ره) شدند.

    بیداری اسلامی در کشور‌های عربی توانست گفتمان مسلط حکومت‌‌های استبدادی در منطقه خاورمیانه را زیر سؤال برده و اساس آن نظام‌ها را برچیند. هر چند حضور بیگانه و غرب در منطقه و تحولات آن، مصادره شدن انقلاب‌‌های مردم مسلمان منطقه به نام برخی اشخاص و گروه‌ها، انحراف مسیر تحقق اهداف انقلابی مردم و استحاله یافتن آنها از جمله تهدید‌های اصلی فراروی انقلاب‌‌های مردمی کشور‌های منطقه به شمار می‌‌رود ولی مجموعه این تحولات حاوی فرصت‌هایی چون مسلط‌ کردن گفتمان مقاومت، تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان، برپایی حکومت‌‌های اسلامی است.

    متاسفانه آمریکا و دنیای غرب به مقابله با نهضت‌های مردمی بر آمدند و بعضی از نهضت‌های اصیل اسلامی را به انحراف کشانده و عاملان سفاک و مرتجع خود را تقویت و تثبیت کردند اما این روش نیز نتوانست مسیر پیشرفت تفکر انقلاب اسلامی را سد کند.

    وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، مانند پیدایش هر پدیده دیگری، در فضای پیرامونی خود موجب اثراتی بوده است، وجه قوی گفتمانی در این انقلاب باعث می‌‌شود تا بررسی تاثیرات آن در خارج از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران، از منظری معناگرایانه، حائز اهمیت ویژه باشد.

    بیش از هر زمان، از نیمه دوم قرن بیستم تاکنون جهان اسلام متشکل از کشور‌های اسلامی، شاهد بروز جنبش‌ها و تمایلات اسلام گرایانه است که خواهان بازگشت به اسلام در حوزه‌های مختلف اجتماعی هستند. این تحرکات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از حیث مفاهیم محوری، به میزان قابل توجهی متاثر از نهضت اسلامی ملت ایران به حساب می‌‌آیند، که در پدیده انقلاب اسلامی و نظام سیاسی مستقر در تعاقب آن تجلی یافته است. این تاثیرپذیری همچنین در بیداری اسلامی که از روز‌های آغازین دهه دوم قرن جاری، جانی تازه یافته، قابل مشاهده است؟ به طوری که انگاره‌های اصلی در گفتمان کلی انقلاب اسلامی را می‌‌توان در مجموعه مفاهیم غالب در جنبش‌های اسلام گرای گوناگون مورد پیگیری و مطالعه قرار داد. این وضعیت باعث شده تا انقلاب اسلامی ایران در تحول دشمن انگاری غرب از کمونیسم به اسلام گرایی و ایجاد گفتمان رقیب در مقابل لیبرال دموکراسی از نقشی محوری برخوردار گردد؛ گفتمانی که پیامد‌های معناگرایانه آن را می‌‌توان در بیداری اسلامی در کشور‌های عربی منطقه مشاهده کرد.

    امروزه تهی بودن غرب از ارزش‌ها برای مردم مردم امری اثبات شده است، ارزش‌های دروغین غرب رنگ باخته‌اند، دیگر غرب نمی‌‌تواند پشت دموکراسی و آزادی خود را پنهان کند چون مردم حمایت اینها را از اسرائیل کودک کش می‌‌بینند، حمایت اینها از تروریست‌های خون آشام می‌‌بینند و اینها تناقض‌هایی است که مردم به اسلام روی آوردند که واقعا پیام آور صلح و دوستی و عاقبت به خیری است؛ لذا این‌ها برای مقابله موج تحقییر مسلمانان و حمله بزرگترین نماد آنان یعنی پیامبر مسلمانان را شروع کردند که بلکه بتوانند از رشد فزاینده اسلام را بگیرند.

    از سوی دیگر با زمینه‌سازی ایجاد حوادث تروریستی به دست کسانی که مدعی اسلام هستند چهره‌ای بدلی از اسلام را معرفی کنند که این چهره بدلی معادل خشونت بی‌حد و حصر و حماقت اوست. غرب امیدوار است با این تحرکات اولا باعث هراس جوامع از اسلام گردد. در نتیجه موج اسلام‌گرایی را متوقف کنند.

    در زمانی که دشمن برای نابودی اسلام و انقلاب موج مادی‌گرایی به راه انداخته و به دنبال دین زدایی از شئون زندگی بود و سران و سیاستمداران غربی با ایجاد ترور و آشوب و بی‌نظمی در سراسر دنیا قصد منحرف کردن اندیشه ی جوانان غرب را از اسلام داشتند، نامه دوم رهبری به جوانان غربی موج اسلام‌گرایی را تقویت کرد و شک عظیم فرهنگی و دینی به جوانان اروپایی و آمریکایی داد و به جوانان غرب نسبت به این اندیشه و تفکر ضد اسلامی سران غرب هشدار و از آنان خواست که مواظب این حیله و نیرنگی که سران آنان علیه اسلام به راه انداخته، باشند و هوشیارانه عمل و در مورد اسلام حقیقی تحقیق کنند.

    *روزنامه «ایل جورناله» از ایتالیا با چاپ مقاله‌ای با عنوان «اسلام اروپا را تسخیر می‌‌کند» با صراحت می‌‌نویسد: «اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، تا ۲۰۰ سال دیگر اروپا مسلمان خواهد شد و تمامی شاخص‌ها از جمله رشد جمعیت این پیش بینی را تایید می‌‌کند».

    * اشپیگل: هم اکنون مسلمانان به بزرگترین اقلیت مذهبی در آلمان تبدیل شده است.

    امروزه در غرب اسلام هراسی یک پروژه تعریف شده است و صدها اندیشمند و کارشناس غربی در این باب مشغول فعالیت هستند و نظریات و فرضیات مختلفی را بررسی و در مجامع علمی بیان می‌‌کنند، غرب پذیرفته که دین مبین اسلام و ندای حقیقت و بوی رحمت به سرعت در کشور‌های غربی در حال نفوذ و گسترش است.

    هیسلیتن اولین زن مسلمانی است که ریاست سازمان ائتلاف مسلمانان انگلیس را برعهده می‌‌گیرد و به گفته خود او با این کار می‌‌خواهد تاریخ شناخت غربی‌ها از اسلام را تغییر دهد.

    به گزارش روزنامه المسیحیه در پژوهشی که مؤسسه اداره امور مسلمانان در دانمارک – با هدف مطالعه افراط‌گرایی و تروریسم- انجام داده است به این نتیجه رسیده که ۷۰ در صد از جوانان دانمارکی اسلام و رشد آن را خطری برای جامعه نمی‌‌دانند در حالی که مردان و زنان مسن دانمارک نظر متفاوتی با جوانان دارند. این نتایج نشان می‌‌دهد که دیدگاه نسل جدید دانمارک نسبت به گذشتگان تغییر کرده است. مدیر مؤسسه از نتایج حاصل از این پژوهش ابراز خرسندی کرد و این نتایج را حاصل فهم درست دانمارکی‌ها از اسلام دانست.

    همچنین روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت»؛ پس از احساس نگرانی سازمان اطلاعاتی- امنیتی اسرائیل- موساد- در باره رشد اسلام دست به مطالعاتی زده و گزارشی را منتشر کرده است که در آن آمارهایی از تعداد مسلمانان در برخی کشور‌ها منتشر شده است.

    به گزارش این روزنامه رشد اسلام به صورت مخفیانه صورت می‌‌گیرد، به این معنا که این رشد حاصل کار مؤسسه‌‌های مخصوص ترویج اسلام در اروپا نیست. روزنامه یدیعوت احرونوت رواج اسلام در آلمان را بررسی کرده و افزایش آن را سالانه ۴ هزار نفر ذکر کرده است.

    به گزارش روزنامه «ایندپندنت»؛ گرایش سفیدپوستان انگلیسی و آمریکایی به اسلام در سال‌های اخیر علی‌رغم تبلیغات ضد اسلامی و تروریست تلقی کردن مسلمانان در رسانه‌‌های غربی، افزایش قابل توجهی داشته است. روزنامه فوق‌الذکر در گزارش خود می‌‌نویسد: در سرشماری‌‌های گذشته تعداد مسلمانان انگلیس را ۱۴ هزار قلمداد کرده بودند و در سرشماری‌‌های بعدی تعداد آنان را ۲۵ هزار نفر ذکر کرده‌اند.

    در پژوهشی که شورای روابط اسلامی در آمریکا انجام داده است؛ زنان مسلمان را یک سوم مردان دانست. و در توجیه این مطلب نوشته است: زنان مطمئن‌اند که اطرافیان از گرایش پیدا کردن آن‌ها به دینی که به مردسالاری و سرکوب زنان معروف است، تعجب خواهند کرد.

    روزنامه هآرتص در یک پژوهش‌ پیمایشی که در مسجد ائتلاف اسلامی در کمبریج انجام داده بود، در مورد زنان اسلام‌آورده می‌‌نویسد: این زنان با اسلام آوردن تمام برنامه زندگی خود را تغییر می‌‌دهند، غذا‌های سابق را نمی‌‌خورند، مشروب را‌‌ رها می‌‌کنند و از پارچه مخصوصی برای پوشاندن مو‌های خود استفاده می‌‌کنند که نام را حجاب می‌‌گذارند. معمولا اطرافیان از اسلام آوردن این زنان رنج می‌‌برند ولی آنان که از شیوه سابق زندگی ناراضی‌اند اسلام را با تمام وجود می‌‌پذیرند.

    حرف آخر برای مسلمانان اقصی نقاط جهان: تاریخ برای بشر عبرت‌آموز است پس‌ ای مسلمان لبخند دشمن نباید تو را به اشتباه بیاندازد، ذات استکبار دشمنی و ظلم به مردم جهان به ویژه مسلمانان است و امروز باید هوشیاری مسلمانان نسبت به گذشته بیشتر شده و با دقت، شیطنت‌ها و فتنه جویی‌های دشمنان را رصد کنند و در مقابل حرکت‌های مذبوحانه و ترفند‌های آنان، مقتدر و هوشمندانه بایستند. اشراف کامل اطلاعاتی از توان، مراحل نفوذ، اهداف و شیوه‌ها و روش‌های دشمن می‌‌تواند ما را در صحنه عملیاتی موفق سازد.

    حرف آخر برای جوانان انقلابی ایران اسلامی: انقلاب اسلامی ریشه در مکتب عاشورا دارد و امروز نیز باید از این جریان تاریخی عبرت بگیریم و همانگونه که سرور و سالار شهیدان که از همه چیز خود برای دفاع از ارزش‌‌های اسلام گذشتند، الگو بگیریم و با تمام وجود خود برای مبارزه با دشمن هوشیار بوده و همه راه‌‌های نفوذ به کشور را ببندیم و گوش به فرمان ولایت باشیم و این پیوند عمیق و ناگسستنی میان مردم و ولایت را حفظ و پاسداری کنیم چرا که دشمنان اسلام و انقلاب به خوبی می‌‌دانند تا زمانی که مردم و رهبری در کنار هم هستند به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید و حرکت در مسیر ولایت فقیه عامل رشد و تعالی جامعه و همچنین خنثی شدن توطئه‌های دشمنان است.

    میثم پوریوسف/