پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Friday 26 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 12154
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ مهر, ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    امام جمعه موقت رامسر:

    علم گردانی و آسیب به بدن در عزاداری خلاف شرع است/ با زور و فشار نمی توان جوانان را هدایت کرد

    امام جمعه موقت رامسر گفت: علم گردانی جز آسیب به کمر و بدن هیچ سودی ندارد و اینگونه عزاداری ها خلاف شرع است.

    به گزارش نیمه پُر رامسر، حجت الاسلام محمد گرگانی امام جمعه موقت شهرستان رامسر در مراسم دهه دوم محرم که در روستای گالش محله برگزار شد با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون هیچ مجتهدی طبل زدن را صحیح نداسته اظهار کرد: وجود چند طبل کوچک آن هم برای ریتم دادن به عزاداری اشکالی ندارد اما اینکه برای حمل هر طبل یک نیسان آماده کنیم و طول طبل چند متر باشد در هیچ کجای شرع نوشته نشده است.

    وی افزود: چه معنایی دارد که بعضی ها در ماه محرم از فلز و آهن علم درست میکنند و چند جوان نیرومند هم در زیرش میروند و جابجایش میکنند؟

    گرگانی با بیان اینکه علم گردانی جز آسیب به کمر و بدن هیچ سودی ندارد گفت: اینگونه عزاداری ها خلاف شرع است.

    امام جمعه موقت رامسر افزود: وقتی بیمار می شویم کسی از طبیب نمی پرسند که چرا قرص و آمپول داده است اما وقتی در مسائل دینی بحثی می شود همه اظهار نظر می کنند و کسی به توصیه عالمان دینی توجهی ندارد.

    وی به پیام و اثرگذاری مراسمات سنتی عزاداری ها اشاره کرد و گفت: ساخت ذوالنجاح و حرکت کاروان نمادین عاشورا بسیار عالی است و پیشنهاد میکنم در کنار ساخت کاروان ذوالجناح حتما کرنازنی هم اضافه شود که این دو در کنار یکدیگر در انتقال سوز واقعه عاشورا قطعا اثرگذار خواهد بود.

    وی به نظم و زیبایی عزاداری سنتی مردم منطقه میرزاکوچکخان رامسر اشاره کرد و گفت: در این مدت به اندازه روز عاشورای روستای گالش محله اشک نریختم چرا که ساخت ذوالجناح و آن مراسم سنتی بسیار اثرگذار و با ارزش بود.

    وی افزود: هیئتی از روستای لزربن تنکابن دیدم که با سینه زنی و بدون طبل عزاداری میک ردند که بسیار زیبا بود و باید الگو برداری شود و همچنین هیئتی دیدم که دو طبل چند متری داشتند و بر روی آن می زدند که مردم اطراف از این صدای گوش خراش گوششان را گرفته بودند و ناسزا می گفتند.

    امام جمعه موقت رامسر در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان این نکته که با جوانان باید با زبان خوش گفتگو داشت تصریح کرد: با زور و فشار نمی شود جوانان را هدایت کرد بلکه باید با استدلال و برادری با جوانان گفتگو کنیم و جوانان ما نیز بسیار عاقل و متوجه اند و قطعاً پاسخی مثبت خواهند داد.

    گرگانی با بیان اینکه در مساجد نذری ها در بشقاب و دیس و بصورت جداگانه ریخته تا از اسراف جلوگیری شود، از هیئت های امنا و کسانی که قصد نذری دادن دارند خواست از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.

    وی در پایان از مردم خواست اتحاد و برادری که در ماه محرم به وجود می آید را در طول سال حفظ کنند.