پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 12145
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ مهر, ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
  • شما اینجا هستید :سیاسی > یادداشت
  •   

    دولت کرسنت‌های محرمانه

    لاریجانی در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان در خصوص چرائی ابلاغ این قراردادها در ایام تعطیلات مجلس گفته‌اند که تمامی ایرادات بر طرف شده است، حال جناب آقای لاریجانی اگر واقعا تمام آن ایرادها برطرف شده بود چرا نگذاشتید با حضور تمام نمایندگان مجلس و پس از بررسی نهائی آن ابلاغ کنید.

    به گزار نیمه پُر رامسر، چند سالی است مردم به شنیدن واژه قرارداد محرمانه عادت کرده‌اند، برجام، قرارداد خودرو، IPC،FATF و غیره؛ اما این روزها قرارداد نفتی IPC دوباره با ابلاغ این قرارداد از سوی رئیس مجلس به دولت در حالیکه مجلس در تعطیلات بوده در صدر اخبار آمده است، اما در این میان ذکر چند سوال و نکته لازم و ضروری است.

    ۱-آقای رئیس جمهور و طیف ایشان که همواره شعار می‌دادند که دانستن را حق مردم می‌دانند و معتقد بودند که مردم محرم هستند و وی نیز در سفر چندی پیش خود به استان قزوین گفته‌اند چرا بزرگان و صدا وسیما حقایق را به مردم نمی‌گویند، چرا حقایق این قراردادهای نفتی جدید را برای مردم بازگو نمی‌کنند و همه چیز را محرمانه اعلام می‌کنند، شما که دولت قبل را به کار غیرکارشناسی و خود رای بودن متهم می‌کردید، چرا مفاد این قراردادهای نفتی را اعلام نمی‌کنید تا کارشناسان این حوزه نقد و بررسی و اعلام نظر کنند؟

    ۲- آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی چرا پاسخ نمی‌دهند که چطور در حالیکه بسیاری از قوانین، لوایح و طرح‌های مهم و ضروری کشور به خاطر تعطیلات مجلس بلاتکلیف و زمین مانده است، چرا این قراردادهای نفتی مساله‌دار در ایام تعطیلات مجلس ابلاغ شد؟

    آقای لاریجانی در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان در خصوص چرائی ابلاغ این قراردادها در ایام تعطیلات مجلس گفته‌اند که تمامی ایرادات بر طرف شده است، حال جناب آقای لاریجانی اگر واقعا تمام آن ایرادها برطرف شده بود چرا نگذاشتید با حضور تمام نمایندگان مجلس و پس از بررسی نهائی آن ابلاغ کنید، به قول ضرب المثل معروف «آن‌را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است»، آقای لاریجانی دلیل این همه عجله چیست؟

    ۳- نفت جز انفال بوده و طبق قانون اساسی انفال نیز در اختیار حاکم اسلامی است، پس چرا این قراداد نیز همانند FATF به شورای عالی امنیت ملی نرفته تا به تائید رهبری برسد؟ شاید گفته شود که بسیاری از اختیارات حاکم اسلامی توسط رهبری تفویض شده است، مانند نیروی انتظامی که به وزیر کشور و نفت نیز به وزیر آن اما وقتی مساله این قرارداهای نفتی به قدری مهم و حساس می‌شود که دفتر رهبری ورود پیدا می کند و ایرادهای مستقیم به نحوه نگارش آن دارد، آیا نباید قبل از ابلاغ به تایید رهبری انقلاب برسد؟

    ۴- در حالیکه رهبر معظم انقلاب سال‌ها است بر اقتصاد مقاومتی و جداشدن بودجه از نفت تاکید دارد، چرا دولت محترم بر افزایش فروش نفت و استخراج و خام فروشی آن اصرار دارد، چرا دولت به جای سرمایه‌گذاری در بخش مشتقات نفتی و فرآورده‌های آن بر خام فروشی، آن هم به قیمت خلق کرسنتی دیگر اصرار دارد؟

    دولت که اقتصاد مقاومتی را دیگر تبدیل به یک شعار کرده و شاه بیت تمام سخنرانی‌های مسئولان ارائه گزارش کارهای روزمره به عنوان اقتصاد مقاومتی است پاسخ دهد که این قرارداد نفتی موسوم به IPC در کجای سند اقتصاد مقاومتی می‌گنجد؟

    ۵- در حالیکه این قراردادها پس از حساسیت نخبگان و کارشناسان چندین بار اصلاح شده چرا دولت می‌خواسته همان ابتدا و با محرمانه خواندن آن و به بهانه گشایش‌های پسا برجامی آنرا عملیاتی کند؟.

    به هر حال مردم ما خاطره خوشی از این تصویب‌های عجولانه و بیست دقیقه‌ای ندارند و تجربه نشان داده است همچون برجام، که امروز به نتیجه اصلی خود که رفع تحریم‌ها بوده است نرسیده، این قراردادهای به اصلاح محرمانه و تصویب و ابلاغ فوری نیز فرجام خوبی ندارد و کرسنتی دیگری در راه است.

    در پایان از عموم نخبگان و کارشناسان امر تقاضا می‌شود برای بررسی دقیق این قراردادها و جلوگیری از اجرای عجولانه و غیرکارشناسی آن وارد عمل شوند تا مبادا در خلق کرسنتی دیگر سهیم شویم.

    هادی وحدانی/ بلاغ