به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «
بلاغ» از سیزدهمین روز مردادماه با افزایشی ۲/۵ درصدی نسبت به روزهای قبل، شاهد اوج گرفتن مصرف برق بودیم که شرکت توزیع نیروی برق مازندران را وادار به اجرای برنامههای مدیریت اضطراری کرده است.
با افزایش دما در مردادماه شهروندان با توجه به پیشبینی ادامه گرمای بیسابقه و فشار سنگین بر شبکه برق، از احتمال افزایش خاموشیها و محدودیتهای مصرف نگران هستند.
تماسهای گسترده با سامانه ۱۲۱ و ثبت بیش از ۵۷۷ عملیات رفع مشکل طی روزهای گذشته، نشاندهنده نگرانی مردم و مشکلاتی است که ممکن است در تامین پایدار برق ایجاد شود.
مردم خواستار اطلاعرسانی دقیقتر و تدابیر فوری از سوی مسئولان برای کاهش فشار بر شبکه و جلوگیری از خاموشیهای ناگهانی هستند.
یکی از شهروندان ساروی در گفتگو با بلاغ؛ تاکید کرد: ما میدانیم که رعایت مدیریت مصرف، کاهش استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ۲۵ درجه، به حفظ پایداری شبکه کمک خواهد کرد اما انتظار داریم مسئولان با برنامهریزی بهتر، جلوی بروز بحرانهای بزرگتر را بگیرند.
وی ادامه داد: شرکت توزیع برق مازندران اعلام کرده است که برنامههای محدودیت مصرف مطابق جداول منتشر شده ادامه خواهد داشت و مردم میتوانند مشکلات احتمالی را از طریق سامانه ۱۲۱ یا اپلیکیشن «برق من» گزارش دهند اما با این حال، نگرانیها همچنان پابرجاست و مردم امیدوارند این شرایط هر چه سریعتر به ثبات برسد.
این از شهروند ساروی گفت: قطع برق ناگهانی در وسط روز باعث شده کارهای ضروری ما مثل تهیه غذا، استفاده از وسایل سرمایشی و حتی ارتباطات اینترنتی مختل شود. انتظار داریم شرکت برق اطلاعرسانی بهتری داشته باشد تا بتوانیم برنامهریزی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این راهکارهای اداره برق کافی نیست و از مسئولان خواستار اجرای برنامههای بلندمدتتر و سرمایهگذاری بیشتر در زیرساختهای برق هستیم تا بحرانهای مشابه در آینده کمتر تکرار شود.
این شهروند در پایان یادآور شد: قطعیها ناگهانی و بدون اعلام قبلی رخ میدهد و این موضوع باعث اختلال در زندگی روزمره، فعالیتهای کاری و حتی مسائل امنیتی شده است.
به گزارش بلاغ؛ با توجه به افزایش دمای هوای استان مازندران و موج گرمای بیسابقه، استفاده از وسایل سرمایشی در بین مردم بیشتر شده است که این موضوع فشار مضاعفی به شبکه برق وارد میکند.
مسئولان شرکت برق بارها از مشترکان درخواست کردهاند که دمای کولرهای خود را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند و از استفاده همزمان وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف خودداری نمایند.
این افزایش مصرف، در حالی رخ میدهد که شرکت توزیع برق مازندران با بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک در ۱۴ شهرستان، روز گذشته شاهد ۸ هزار و ۹۷۰ تماس با سامانه ۱۲۱ و انجام ۵۷۷ عملیات برای رفع اتفاقات ناخواسته ناشی از حوادث بوده است.
در حال حاضر، میزان مصرف لحظهای برق در محدوده جغرافیایی این شرکت ۱۸۶۰ مگاوات گزارش شده است. بر اساس پیشبینیهای هواشناسی و افزایش بیسابقه گرما در استان، مدیریت مصرف برق ضروری است.
از مشترکان درخواست میشود در جهت پایداری شبکه و عدم فشار مضاعف بر شبکه برق، از استفاده از لوازم پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳) خودداری کنند و دمای وسایل سرمایشی را روی ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.
شرکت توزیع برق مازندران همچنین اعلام کرد که برنامه مدیریت اضطراری و اعمال محدودیتهای مصرف برق مطابق با جداول منتشر شده در رسانهها ادامه خواهد یافت.
هرگونه اتفاق در شبکه خارج از این برنامه، ناشی از حوادث پیشبینی نشده است که مشترکان میتوانند آن را از طریق سامانه ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من اطلاع دهند اما نکتهای که مردم را بیشتر ناراضی کرده، عدم اطلاعرسانی دقیق و شفاف درباره زمانبندی و مناطق احتمالی قطعیها است.
کارشناسان انرژی نیز معتقدند که افزایش مصرف برق در تابستان امری طبیعی است اما عدم مدیریت صحیح و ضعف در اطلاعرسانی میتواند موجب نارضایتی و افزایش مشکلات شود و تاکید دارند که همراهی مردم و مسئولان، همراه با اطلاعرسانی شفاف، کلید حل این معضل خواهد بود.
مردم استان مازندران با وجود نگرانیهای فراوان، امیدوارند که با همکاری و برنامهریزی درست، بتوانند تابستان گرم امسال را بدون قطعیهای گسترده برق پشت سر بگذارند و شرکت برق نیز به تعهدات خود در ارائه خدمات بهتر و اطلاعرسانی دقیقتر عمل کند.
انتهای خبر/