حجتالاسلام مهدی عنایتنژاد در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» با اشاره به هدف خلقت انسان و نقش دین در زندگی بشر اظهار داشت: دین یک برنامه برای رسیدن به سعادت و کمال است. خدای متعال این عالم را عبث خلق نکرده و بیهوده نیافریده است. برای خلقت ما برنامه داشته و آن را در قالب دین، به انبیای خودش در کتابهای آسمانی برای مردم فرستاده است.
وی افزود: اسلام کاملترین دین و آخرین دین است که هر آنچه بشر به آن نیاز دارد، تا قیام قیامت، در آن بیان شده است. هر چیزی که برای سعادت انسان لازم است، در این دین آمده. شما دیدید که پیغمبر اکرم نتوانستند در مکه حکومت دینی تشکیل بدهند، کفار و قریش و مشرکین مانع میشدند و اجازه نمیدادند. خب، پیامبر میتوانستند چکار بکنند؟ در همان مکه باقی بمانند، در کنار خانه خدا عبادت خود را بکنند، اعمالشان را به جا بیاورند. اما نگاه پیامبر اکرم، به عنوان فرستاده خدا، این نبود.
معاون تذهیب حوزه علمیه امام صادق (ع) تأکید کرد: قرار است این دین همه را به سمت بهشت و کمال ببرد. اسلام یک دین انفرادی مطلقاً نیست؛ اسلام یک دین جمعی است. شما نگاه بکنید حتی در نماز هم تأکید بر جماعت شده، و در سوره مبارکه حمد که همه ما در نماز میخوانیم، خطاب به صورت جمع است «ایاک نعبد و ایاک نستعین» نمیگوید «ایاک أعبد» بلکه نعبد میگوید یا مثلاً «اهدنا الصراط المستقیم» بهصورت جمع بیان شده است.
عنایتنژاد ادامه داد: پیامبر اکرم دنبال تشکیل حکومت دینی بود و به همین خاطر مهاجرت کردند، آمدند به سمت مدینه و در آنجا حکومت دینی را تشکیل دادند. حالا اواخر عمر شریف پیامبر، وقتی میخواهند از دنیا بروند، سؤال این است آیا این حکومت باید کلاً منقضی شود؟ آیا حکومت اولیای خدا باید پایان بپذیرد.
ولایت ادامه نبوت است
وی تصریح کرد: خدای متعال در فرصتهای مختلف از ابتدای رسالت پیامبر، از همان وقتی که آیه «وأنذر عشیرتک الأقربین» نازل شد و پیامبر اقوام خود را جمع کردند، موضوع جانشینی را مطرح کردند. تا انتهای عمر شریفشان، به صدها زبان و شکل، این موضوع را بیان فرمودند. یکی از مهمترین آنها حادثه غدیر بود. پیامبر فرمودند «این آخرین حج من است، همه بیایند» مسلمین از تمام ولایتها آمدند. پس از اتمام اعمال حج، در راه بازگشت، وقتی به صحرای غدیر رسیدند، آیه نازل شد «یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک…»
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت این آیه گفت: اگر این پیام را نرسانی، گویا اصلاً هیچ تبلیغی نکردی یعنی گفتن این مطلب، برابر است با تمام ۲۳ سال رسالت. ببینید چقدر مسئله غدیر مهم است؛ چون ولایت ادامه نبوت است و بحث رهبری جامعه تا قیام قیامت ادامه دارد.
معاون تذهیب حوزه علمیه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: حتی الان که ما بحث ولایت فقیه را داریم، این ولایت در ذیل همان ولایت پیامبر خدا و ولایت اهلبیت علیهمالسلام معنا پیدا میکند. به همین خاطر بود که امام عظیمالشان ما فرمودند «ولایت فقیه همان ولایت رسولالله است» چرا؟ چون همان کاری که رسولالله میخواست انجام دهد، همان را باید امیرالمؤمنین انجام دهد، همان را امام بعدی و بعدی… و در زمان غیبت، کسی که آگاه به دین، عادل و عالم باشد، همان ولی فقیه، باید این ولایت را ادامه دهد.
عنایتنژاد با رد اندیشه سکولاریسم گفت: بحث سکولاریسم کاملاً منتفی است. اینکه بگوییم دین از سیاست جداست، یا سیاست از حکومت جدا باشد، این یک نگاه کاملاً اشتباه است. این از نقشههای شیطان و جنود شیطان، آمریکا و دیگر کشورهایی است که میخواهند بر مردم سلطه پیدا کنند. همانطور که در برخی جاها این تفکر را پیاده کردهاند. به مردم میگویند، زندگیتان را بکنید، هر کاری خواستید بکنید، یکشنبهها بروید کلیسا عبادت کنید. برخی از مسلمانها هم میگویند: حجت را بهجا بیاور، نماز بخوان، روزه بگیر، اما دین را با سیاست قاطی نکن! این نگاه اسلام نیست.
وی عنوان داشت: اسلام این تفکر را کاملاً مردود میداند و ما باید غدیر را با این نگاه فریاد بزنیم. غدیر اهمیتش به خاطر شخص امیرالمؤمنین نیست؛ بلکه به این خاطر است که بعد از پیامبر خدا، این نور باید ادامه پیدا کند. این ولایت باید استمرار یابد تا زمان ظهور امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف، آخرین منجی و ذخیره عالم بشریت. حضرت این پرچم را به دست خواهند گرفت و مردم را به سعادت و کمال میرسانند.
معاون تذهیب حوزه علمیه امام صادق (ع) در پایان گفت: امید است که هر کاری میتوانیم برای غدیر انجام بدهیم. مبلغ غدیر باشیم، غدیر را فریاد بزنیم به هر شکلی؛ چه در مساجد، چه پایگاهها، چه هیئتها، حتی فرد در خانواده خودش، دم در خانهاش پرچم نصب کند، ایستگاه صلواتی بزند، حرکتی برای امیرالمؤمنین انجام دهد. امیدواریم که هم دل امام زمان(عج) را شاد کرده باشیم و هم مردم را برای امر ظهور و فرج آماده و مهیّا کنیم برای استمرار ولایتالله.
انتهای خبر/