شرکت جدیدی ظاهر شود و شما را از بازار کنار بزند. در جذب سرمایه ناموفق عمل کنید. دچار مشکل سلامتی شوید. فهرست بلندبالایی از کارهایی داشته باشید که باید انجام شوند و حتی ندانید که باید از کجا شروع کنید. مدتی طولانی گذشته باشد و شما به یاد نیاورید که آخرین بار کی خندیده اید.
هرکدام از این سناریوها ممکن است باعث ایجاد استرس، اضطراب و ناراحتی شما شوند. این استرس و ناراحتی پس از مدتی از کارایی شما خواهدکاست و استرس دوچندانی را در محیط کار بر شما وارد خواهدکرد و زمانی که شما، به عنوان یک مدیر، دچار استرس باشید، کل تیم کاری تان به این ویروس مبتلا خواهندشد. خبر خوب این است که روشهای زیادی برای کاهش تاثیر استرس در محیط کاری وجود دارد. در ادامه به شیوههای خاصی اشاره میکنیم که به وسیله آنها هم میتوانید به خودتان کمک کنید و هم کارمندانتان را شادتر و سلامتی آنها را حفظ کنید.
روشهایی برای افزایش شادی و سلامت کارمندان
۱. کارمندانتان را تشویق کنید.
شرکتهای موفق این مسئله را به خوبی درک کرده اند که قدرشناسی، روش عالی و قدرتمندی برای رشد و حفظ کارمندان خوبشان، افزایش بهره وری و ایجاد محیطی سرزنده و ارزشی است. زمانی که شخصیت فردی را بالا ببرید، سطح دوپامین و سروتونین او افزایش مییابد و در نتیجه احساس شادی بیشتری میکند. همچنین سطح کورتیزول، عامل استرس، کاهش پیدا میکند.
زمانی که کارمندانتان متوجه شوند زحمات آنها در شرکت به رسمیت شناخته میشود، احساس آسودگی خاطر، آرامش و اعتماد به نفس خواهندکرد. اعتماد به نفس، استرس آنها را از بین خواهدبرد. وقتی میدانیم که اهمیت داریم، از کارکردن لذت بیشتری میبریم و پرانرژیتر به آن ادامه خواهیم داد. درواقع احساس شاید بیشتری در محل کار خواهیم داشت.
۲. توقعاتتان را واضح بیان کنید.
زمانی که مسیر روشنی برای ادامه راه به کارمندانتان میدهید و آنها را در وادی حدس و گمان رها نمیکنید، ذهنیت کارآمدتری خواهندداشت. این شفافیت ذهنی، استرس را کاهش میدهد و آرامش را در فضای کاری پراکنده میکند. آرامش در فضای کاری هم به معنای روابط سالم افراد با یکدیگر و هم به معنی آگاهی کامل فرد از نقشی است که در آن مجموعه برعهده دارد.
۳. برای داشتن فضا و فرهنگ شاد کاری، هزینه کنید.
محل کاری مثبت و سرزنده در طولانی مدت به موفقیت بیشتری خواهدرسید، چرا که احساسات مثبت و آرامش را در تک تک کارمندان نهادینه خواهدکرد. این مسئله روابط کارمندان با یکدیگر را نیز دستخوش تغییراتی مثبت میکند و توانایی و خلاقیتشان را به طرز چشمگیری افزایش خواهدداد. مشارکت فعالانه کارمندان در امور شرکت، روی نتایج کلی اثرگذار خواهدبود. زمانی که شرکت ها، محیط گرم و فضای مثبتی برای کارکردن درست کنند، کارمندان نیز اشتیاق بیشتری به پیروی از اصول شرکت و انجام دادن وظایف خود به شکلی مشتاقانه و فداکارانه دارند. آنها شادتر خواهند بود و شما را تحسین خواهندکرد. روشهایی که برای بهبود محیط کاری دارید عبارتند از:
به کارمندانتان اجازه دهید هر سه ماه یک بار فرزندشان، مادربزرگشان یا کنسول بازی شان را به محل کاربیاورند. نیازهای کارمندانتان را برطرف کنید. یک تردمیل با سرعت کم یا فضایی برای قدم زدن در اختیارشان بگذارید. اتاقی برای یک ربع استراحت نیمروزی داشته باشید و با
استفاده از فنگ شویی و بهره بردن از گیاهان، فضای زیباتری را برای کارکردن ایجاد کنید. کارمندانتان را به ادامه تحصیل تشویق کنید. شرکتهایی مانند اپل این کار را کرده اند و کارمندان میزان رضایت بسیار بالایی نسبت به این موضوع داشتهاند.
۴. کمی تفریح کنید.
پژوهشی که اخیرا به وسیله موسسه BrightHR صورت گرفته است، نشان میدهد کارمندان جوانی که ساعات خوشی را در محل کار میگذرانند، کمتر به بیماری دچار میشوند، سخت کوشتر هستند و بهره وری بالایی دارند. ۷۹ درصد افرادی که به تازگی تحصیلاتشان را به پایان رسانده اند و میخواهند وارد بازار کار شوند، معتقدند کمی تفریح کردن در محل کار واقعا ضروری است و ۴۴ درصد این افراد بر این باور هستند که تفریح در محل کار باعث افزایش بهره روی آنها میشود. تفریح کردن به معنای وقت کشی یا هدردادن بودجه نیست. خندیدن با همکاران، جشن گرفتن تولد همکاران و لذت بردن از وظایف کاری نیز نوعی تفریح در محل کار به شمار میآیند.
۵. به آنها استراحت دهید.
چرا به کارمندانتان اجازه نمیدهید که یک روز در هفته یا در ماه را در خانه کار کنند یا در فصل تابستان؛ پنجشنبهها کمی دیرتر در محل کار حاضر شوند؟ اگر امکانش را دارید، به برخی از کارمندانتان فرصت مطالعاتی بدهید تا در مدت مشخصی به سفر علمی بروند و در مورد چیزی تحقیق کنند.