به گزارش نیمه پر، با توجه به تجربه های تبلیغی فضای مجازی تقریبا این بحث منسوخ شده است که آیا روحانی در فضای مجازی باشد یا نه، اما این نکته که طلاب و روحانیون در شبکه های اجتماعی چه مقدار فعالیت داشته اند؟ آیا این لقب برای روحانی نیکوست یا خیر؟ بازتاب و تاثیر فایل های ورودی روحانیون در فضای مجازی چقدر است را باید با تحلیل و تفحص به دست آورد. هر چند که این پاسخ اجمالا توصط ذهن آماده و آشنا به فضای مجازی داده می شود.
* آخوندهای اینترنتی چند دسته اند؟
شاید بتوان روحانیون را در شبکه های اجتماعی به دو دسته تقسیم کرد:
۱. روحانیونی که تلاش میکنند شکل مردم شوند
۲. روحانیونی که میخواهند شبیه روحانیون باقی بمانند
معمولا روحانیونی که تلاش می کنند تا شکل مردم باشند دست به جسارت بیشتری در فضای مجازی می زنند و از شخصیت های محبوب تری برخورداند هرچند شاید در مساله جریان سازی نیاز است گاهی همچون روحانیون دسته دوم حرکت کنند.
* دسته بندی ریزتر
در دسته بندی ریزتر باید با توجه به نوع فعالیت روحانیون در فضای مجازی، عمده مطلبی که آنان در صفحه خود به اشتراک می گذارند را تقسیم بندی کرد. از جمله این دسته ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. منبر مجازی
۲. دفتر مجازی اطلاع رسانی
۳. پاسخ به سوالات شرعی
۴. ترویج سبک زندگی اسلامی
۵. معرفی زندگی روحانیون
۶. مسائل متفرقه
خیلی از طلاب و روحانیون از فضای شبکه های اجتماعی استفاده کرده و از همان متنی که در تحقیقات خود برای منابر استفاده می کنند در این شبکه ها استفاده می کنند. مثلا حجت الاسلام عباس مولایی یکی از این روحانیون است که از صفحه اش به نحوی برای منبر و وعظ استفاده می کند، حدیث می نویسد و به مناسبت های مختلف آن را با بقیه در میان می گذارد.
خیلی از روحانیون مطرح تقریبا صفحه شخصی شان در شبکه های اجتماعی چنین شکلی به خود می گیرد. به طوری که اطلاع رسانی از برنامه های خود را در اولویت قرار می دهند، که این صفحات دو نوع اند، آنان که روابط عمومی محورند یا آنان که ارتباط محور. مثلا صفحه شخصی حجت الاسلام شهاب مرادی یکی از این صفحه هاست که در آن به این مهم پرداخته می شود:
حوزه های علمیه همواره این نکته را به طلاب آموزش میدادند که قبل از سخنرانی، حین سخنرانی و انتهای سخنرانی بهانه ای جور شود برای بیان احکام دین. زیرا فروعات هستند که شاخ و برگ اصولند و درخت بدون شاخ و برگ هیچ است.
برای همین بعضی صفحات مشخصا به همین مساله یعنی بیان احکام شرعی پرداخته اند. حجت الاسلام هادی فلاح یکی از همین طلبه هاست. طلبه ای که البته بیشتر صفحه اش بهانه ایست برای پاسخ به احکام شرعی و این شیوه جواب هم داده است.
لایف استایل یا سبک زندگی، مساله ای است که غرب با همه توان برای تغییر آن در کشورهای هدف به نفع خود، هزینه می کند، از دخالت در وضع قوانین که به نحوی در زندگی مردم اثر میگذارد گرفته تا تولید بازی ها، فیلم ها و انیمیشن هایی که مستقیما سبک زندگی نوجوانان و جوانان ما را هدف گرفته اند.
شبکه های اجتماعی این بستر را دارد که بتواند بر روی سبک زندگی افراد اثر بگذارد. در این میان صفحه های شخصی طلاب اگر ساده و صمیمی زندگی یک روحانی را به نمایش بگذارد بهترین و ساده ترین شیوه برای ترویج سبک زندگی شیرین اسلامی است. خیلی از طلاب با به نمایش گذاشتن از عکس های ساده زندگی شان مثل مسافرت، سفره غذا، فضای خانه و نوع لباس پوشیدن فرزندانشان این کار را به نحو احسن انجام می دهند.
صفحات زیادی از طلاب شامل این بخش است و بازخوردهای خوبی نیز داشته است که همین امر سبب می شود کاربران بسیاری بتوانند راحت و بدون تکلف با آنان ارتباط گرفته و از حضور طلاب برای رفع مشکلات و شبهات خود استفاده کنند.
سید کمیل باقرزاده یکی از آن طلبه هاست که با زبانی ساده سکانس هایی از زندگی اش را به اشتراک می گذارد، از حرم رفتن یا مزار شهدا یا هر چیزی ممکن در مسیر زندگی اش باشد.
یک دسته از صفحه ها در فضای مجازی برای بیان شیوه زندگی روحانیون است که با همان هدف متعالی نزدیکی بین حوزه و مردم شکل می گیرد. این صفحه ها متعلق به طلبه خاصی نیست و بیشتر مطالبی که طلاب در فاضی مجازی مطرح میکنند را بازنشر می کند.
خیلی از طلاب و روحانیون از شبکه های اجتماعی برای بیان گرایش های سیاسی خود استفاده می کنند و به مسائل اجتماعی روز واکنش نشان می دهند. این گونه صفحات اگر از طرف افراد سرشناس باشد معمولا هم جریان ساز است هم محل بحث و گفتوگوهای بسیاری بین کاربران.