پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ , Thursday 21 November 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 2177
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۱ دی, ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    رئیس جمهور در ۳ ماه هیچ قانونی را در مهلت قانونی ابلاغ نکرد/ ۸۱۹ تذکر به وزرا و رئیس‌جمهور + جزئیات

    بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور در ۳ماهه دوم از اجلاسیه سوم، ۷ شهریور ۹۳ تا ۶ آذر، هیچ‌کدام از قوانین مصوب مجلس را در مهلت قاتونی ابلاغ نکرده است.

    معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد نظارتی نهمین دوره مجلس، ۳ماهه دوم از اجلاسیه سوم (۷ شهریور ۱۳۹۳ تا ۶ آذر ۱۳۹۳) را آماده کرده است که مشروح آن به انضمام تصاویر گزارش به‌شرح ذیل است:

    ۱- نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین: از مجموع ۶ قانون ابلاغ شده به رئیس‌جمهور در بازه زمانی فوق، ایشان هیچ‌کدام از این قوانین را در مهلت قانونی ۵روزه (مذکور در ماده اول قانون مدنی) ابلاغ نکرده و در ابلاغ ۶ قانون به روزنامه رسمی نیز مجموعاً به‌مدت ۳۹ روز تأخیر داشته است.

    ۲- نظارت بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان و دستگاه‌های اجرایی: پایش مصوبات دولت حکایت از آن دارد که هنوز آیین‌نامه‌های مربط به تعداد زیادی از قوانین مصوب مجلس هشتم و نهم تصویب نشده است. از تعداد ۸۳ آیین‌نامه مربوط به قانون پنجم توسعه نیز تعداد ۳۸ مورد هنوز تهیه نشده است. همچنین در اجرای تبصره یک بند ۷ ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس دو گزارش از کمیسیون عمران در صحن علنی قرائت و برای اقدام مقتضی به بالاترین مقام مسئول ارسال شده است.

    ۳- تذکر نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور: نمایندگان مجلس نهم از ۷ شهریور ۱۳۹۳ الی ۶ آذر ۱۳۹۳ جمعاً ۸۱۹ مرتبه به وزرا و رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند که از آن میان رئیس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر (۱۰۳ فقره) و وزرای دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح، دادگستری و اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (هرکدام ۶ فقره) بوده‌اند. توضیح اینکه میان ۱۰۳ تذکر رئیس‌جمهور تنها ۱۰ مورد به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است.

    ۴- تذکرات شفایی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور: نمایندگان مجلس نهم از ۷ شهریور ۱۳۹۳ الی ۶ آذر ۱۳۹۳ جمعاً ۴۲۹ مرتبه به وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تذکر شفاهی داده‌اند. رئیس جمهور مخاطب بیشترین تذکر (۶۱ فقره) و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (۱ فقره) بوده‌اند. توضیح اینکه میان ۶۱ تذکر ایشان تنها ۸ مورد مربوط به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است.

    ۵- سؤال نمایندگان از وزرا: در بازه زمانی این گزارش اعضای هیئت وزیران مخاطب ۲۲۶ سؤال نمایندگان دوره نهم بوده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۲۷  فقره مخاطب بیشترین تذکر و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ۲ سؤال مخاطب کمترین سؤال بوده است. از مجموع سؤالات ارجاعی به کمیسیون‌ها، ۸ سؤال در مراحل مختلف خاتمه یافته (۳ انصراف و ۵ اقناع نماینده سؤال کننده) و ۲۱۸ سؤال در مراحل مختلف رسیدگی کمیسیون است. در این میان کمیسیون انرژی با ۳۹ سؤال بیشترین و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با ۲ سؤال کمترین ارتباط با سؤالات نمایندگان داشته‌اند.

    ۶- تحقیق و تفحص: در مدت فوق در مجموع ۲۰ تقاضای تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است. مجموع درخواست‌های تحقیق و تفحص واصل شده از ابتدای دوره نهم ۱۳۸ فقره بوده که در مقایسه با مجالس قبلی افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. از میان ۱۳۸ تقاضای تحقیق و تفحص پرونده ۹۴ تقاضا همچنان مفتوح (۸ پرونده نزد هیئت تحقیق و تفحص، ۳۲ پرونده نزد کمیسیون و ۵۴ پرونده نزد هیئت رئیسه) است. پرونده ۴۰ تحقیق و تفحص (۲۵ پرونده با انصراف متقاضیان، ۶ پرونده با رد تقاضا در صحن علنی و ۹ پرونده با دستور هیئت رئیسه) مختومه شده و گزارش نهایی ۴ پرونده در صحن علنی قرائت گردیده است.

    ۷- رأی اعتماد: مجلس در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۳ با دادن رأی اعتماد به آقای دکتر محمد فرهادی، هدایت وزارت‌خانه علوم، تحقیقات و فناوری را به ایشان سپرد.

    ۸- حضور وزرا و مسئولان اجرایی در صحن علنی مجلس برای ارائه گزارش و تبادل نظرات: در بازه زمانی این گزارش حضور وزرا و مسئولان اجرایی در صحن علنی جهت ارائه گزارش و تبادل نظرات ثبت شده است.

    ۹- قرائت گزارش‌های واصل شده از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در صحن علنی مجلس: در بازه زمانی این گزارش هیچ گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها به صحن علنی مجلس ارائه نشده است.

    ۱۰- جلسات نظارتی کمیسیون‌های تخصصی مجلس: در بازه زمانی این گزارش کمیسیون‌های تخصصی مجلس با برگزاری ۱۱۶ جلسه نظارتی در مورد عملکرد مسئولان و دستگاه‌های اجرایی بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

    ۱۱- سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون‌های تخصصی مجلس: در بازه زمانی گزارش در مجموع ۳۴ سفر و بازدید به‌منظور نظارت بر نحوه اجرای قوانین در دستگاه‌های اجرایی و بررسی آسیب‌ها و مشکلات عمومی کشور از سوی کمیسیون‌های تخصصی گزارش شده است.

    ۱۲- مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون‌های تخصصی: به‌شرح گزارش

    ۱۳- انتخاب ناظران مجامع، هیئت‌ها و شوراهای ملی: در بازه زمانی این گزارش طبق آیین‌نامه داخلی پس از معرفی حداقل ۲ برابر موردنیاز نامزدهای واجد شرایط توسط کمیسیون مربوطه ۲۹ مورد رأی‌گیری در صحن علنی مجلس برای انتخاب ناظران صورت گرفت که طی آن ۵۴ نفر از نمایندگان محترم برای نظارت بر فعالیت مجامع، هیئت‌ها و شوراها انتخاب و احکام و ابلاغ منتخبین با امضای ریاست محترم مجلس جهت معرفی به دستگاه مربوطه صادر شده است.

    ۱۴- انتخاب ناظران شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان: در بازه زمانی این گزارش ۵۸ نفر از نمایندگان به‌عنوان ناظران شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه ۲۹ استان از ۳۱ استان کشور پس از اعلام مجمع نمایندگان استان‌ها و معرفی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در صحن علنی مجلس انتخاب و به وزارت کشور و استانداری‌های مربوطه معرفی شده‌اند.

    ۱۵- گزارش نمایندگان ناظر در مجامع، هیئت‌ها و شوراها از موضوعات مطروحه و تصمیمات: در بازه زمانی این گزارش تعداد ۱۴ فقره گزارش از نمایندگان ناظر دریافت شده که در ۸ فقره از گزارش‌ها نماینده ناظر از عدم دعوت و تشکیل نشدن به‌موقع جلسات ابراز نارضایتی نموده‌اند.

    ۱۶- گزارش دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از تشکیل جلسات و مصوبات و تصمیمات مجامع، هیئت‌ها و شوراها: در بازه زمانی این گزارش تعداد ۲۵ فقره گزارش از دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در خصوص تشکیل جلسات و مصوبات مجامع، هیئت‌ها و شوراها واصل شده است.

    ۱۷- گزارش نظارتی ناظران و دبیرخانه‌های شوراهای استانی: در بازه زمانی گزارش تعداد ۲۰ فقره گزارش از ناظران و دبیرخانه‌های شوراهای برنامه‌ریزی ۱۵ استان، تعداد ۱۸ فقره گزارش از شورای فرهنگ عمومی ۱۲ استان، تعداد ۲۶ فقره گزارش از هیئت‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات ۷ استان و تعداد ۱۳ فقره گزارش از کمیته اشتغال ۱۲ استان کشور واصل شده است.

    ۱۸ – گزارش‌های ارسالی ناظران و شوراها، مجامع و هیئت‌ها به کمیسیون‌های تخصصی: به‌شرح گزارش.

    ۱۹- گزارش‌های تحلیلی از آثار فعالیت شوراها، مجامع و هیئـت‌ها، تعداد ۴ فقره گزارش تحلیلی از آثار فعالیت شوراها، مجامع و هیئت‌ها توسط این معاونت تهیه و در اختیار مسئولان قرار گرفته که خلاصه این تحلیل‌ها در این گزارش ارائه شده است.

    ۲۰- گزارش‌های نظارتی از موارد مورد بررسی دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی در مجموع ۲۳ مورد از بندها و اجزای مختلف قانون بودجه سال ۱۳۹۳ در ۳۱ استان مورد بررسی قرار گرفته است. طبق بررسی‌های به عمل آمده در ۱۸٫۵۲ درصد موارد مواد قانون به‌صورت کامل در دستگاه‌های اجرایی مختلف استان‌ها به اجرا درآمده است، در ۲۷٫۶۲ درصد مواد قانون به‌صورت ناقص اجرا شده است و در ۵۳٫۸۶ درصد موارد نیز احکام قانون بودجه اجرا نشده است.

    ۲۱- گزارش دبیرخانه هیئت مرکزی نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا: به‌شرح گزارش.

    ۲۲- بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین: به‌شرح گزارش.

    ۲۳- کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی: در بازه زمانی این گزارش، ۹۱۱ فقره شکواییه در کمیسیون به ثبت رسیده و جهت رسیدگی به آنها ۸۸۲ فقره جوابیه اعم از واسطه‌ای و قطعی به ثبت رسیده است. ۱۸۴ فقره شکواییه نیز در نوبت طرح و رسیدگی قرار دارد و در مجموع طی مدت مذکور ۳۷۶۹ فقره نامه از کمیسیون صادر و یا به کمیسیون وارد شده است.

    تصویر اسناد

     

     

     

     

    تسنیم /