پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ , Friday 22 November 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 19612
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    چگونه استخاره بگیریم؟

    استخاره با قرآن به نوعی مشاوره و مشورت کردن است. استخاره کردن با قرآن زمانی صورت می‌گیرد که ما دو مرحله تفکر و مشورت با بزرگان پشت سرگذاشته باشیم و به نقطه نهایی نرسیده باشیم.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف سخنران و کارشناس مسائل مذهبی؛ درخصوص چگونگی استخاره و صحت استخاره‌های اینترنتی به نقل از بیتوته گفت: در باب استخاره ابتدا باید معنی آن واژه را جستجو کرد، استخاره از باب استفعال در کلام عرب از ریشه «خَیر» و طلب کردن می‌کردن می‌آید، به همین سبب کلمه استخاره به معنی طلب خیر است.

    چگونه استخاره بگیریم؟

    وی در ادامه با اشاره به روایات مختلف در زمینه استخاره بیان کرد: از امام صادق (ع) درباره استخاره روایات متفاوتی داریم که یکی از آن‌ها در طلب خیر آمده است «دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن در پیشگاه خداوند طلب خیر کنید، بگویید تا آنچه که خیر است برای شما واقع شود.»

    و در مطلبی دیگر همان حضرت (ع) می‌فرمایند: «کسى که با طیب خاطر (از تَه دل) یک بار، از خدا طلب خیر کند، خداوند حتماً به او خیر عنایت خواهد کرد.»، همچنین درباب استخاره امام صادق (ع) بیان کردند: «کُنَّا نَتَعَلَّمُ الِاسْتِخَارَهَ کَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَهَ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ ما استخاره را آنچنان میآموختیم (و به آموزش آن اهتمام می‌ورزیدیم) که سوره‌های قرآن را می‌آموختیم.»

    حجت السلام والمسلمین شهرباف درخصوص استخاره گرفتن با قرآن افزود: استخاره با قرآن به نوعی مشاوره و مشورت کردن است. استخاره کردن با قرآن زمانی صورت می‌گیرد که ما دو مرحله تفکر و مشورت با بزرگان پشت سرگذاشته باشیم و به نقطه نهایی نرسیده باشیم.

    این سخنران و کارشناس مسائل مذهبی در ادامه درباره اموری که استخاره کردن معنا پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: از شیخ مفید نقل شده، در اموری که عمل کردن به آن‌ها نهی شده است و مکروه و یا حرام شمرده می‌شود، استخاره پذیر نیست. حتی اگر کسی استخاره بگیرد و جواب آن خوب باشد، باز فعل حرام است و جایز نیست.

    وی با اشاره به اینکه در کار‌های واجب هم استخاره کردن، لزومی ندارد، توضیح داد: برای اموری که واجب است استخاره معنی ندارد، مثلا اگر کسی نسبت به اصل ازدواج و یا کار مردد باشد، استخاره کردن لزومی ندارد، چرا که هر دو امری واجب است و نمی‌تواند استخاره کند. برای اصل ازدواج کردن استخاره کردن نمی‌خواهد، اما بعد از مراحل فکر کردن و مشورت کردن، برای انتخاب می‌توان استخاره کرد.

    حجت الاسلام والمسلمین شهرباف ادامه داد: سومین امری که استخاره کردن در آن جایز نیست، مسائل پزشکی است. مثلا اگر پزشک دارو و یا عمل جراحی برای شما تجویز کرده، استخاره کردن، معنی پیدا نمی‌کند.

    کارشناس امور مذهبی درخصوص صِحت استخاره‌های آنلاین گفت: در باب استخاره‌های آنلاین و به تعبیری اینترنتی خیلی نمی‌شود در جواب‌های خوب و یا بَد آن اعتماد کرد، چرا که استخاره نوعی علم اکتسابی برای انسان است و باید با نیت فرد تطبیق داده شود. به همین منظور استخاره‌های آنلاین صحتی ندارند.

    حجت الاسلام والمسلمین شهرباف در پایان خاطرنشان کرد: یکی از استخاره‌های مهمی که می‌توانیم در هنگامی که واقعا گرفتار شدیم، انجام بدهیم، آن است که دو رکعت نماز «ذات الرقعه» بخوانیم. نخست شش قطعه کاغذ تهیه مى کنى و در سه قطعه آن مى نویسىم: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، خِیَرَهً مِنَ اللّهِ الْعَزیزِ الحَکیمِ، لِفُلانِ بنِ فُلانَه اِفْعَل؛ به نام خداوند بخشنده مهربان. اختیار و گزینشى است از جانب خداوند عزیز و حکیم براى فلانى فرزند فلانى» (و به جاى این دو کلمه نام شخصى را که براى او استخاره مى کنى و اسم مادرش را مى نویسىم) ; در سه ورقه دیگر همین را مى نویسیم، ولى به جاى «إفعل» مى نویسیم «لاتفعل»، آنگاه آن کاغذ‌ها را زیر جانماز و سجّاده خود مى گذاریم و دو رکعت نماز مى خوانیم؛ پس از نماز به سجده مى رویم و در سجده، صد مرتبه مى گوییم «أَستَخیرُ اللّهَ برَحْمَتِهِ، خِیَرَهً فی عافِیَه؛ از رحمت الهى طلب خیر و سعادت همراه با عافیت مى کنم» سپس مى نشینىم و مى گویم: «أللّهُمَّ خِرْ لی، وَاخْتَر لی فی جَمیعِ اُمُوری فی یُسْر وَ عافِیَه؛ خدایا در همه امور به آسانى و عافیت خودت (آنچه را که صلاح است) برایم اختیار کن».

    آن وقت دست می‌بریم و آن کاغذ‌ها را به هم مخلوط مى کنىم و یکى یکى بیرون مى آورىم؛ اگر سه تا از ورقه‌ها که در آن‌ها «إفعل» نوشته شده، پشت سر هم بیرون آید، کارى را که نیّت کرده اىم انجام مى دهىم (و بسیار خوب است) ; و اگر سه تا «لا تفعل» خارج شد آن کار را انجام نمى دهىم؛ ولى اگر یک بار «إفعل» و دفعه بعد «لا تفعل» بدست آمد، در این صورت سه ورقه دیگر را بیرون بیاور که در مجموع پنج ورقه خارج شود، در این صورت اگر سه تا «إفعل» بود و دو تا «لا تفعل» آن کار را انجام بده؛ ولى اگر بر عکس شد، انجام ندهید.