واکنش کاربران توییتر به قرعه کشی جام جهانی با ۵۲ هزار توییت
مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (که عصر جمعه ۹۶/۰۹/۱۰ برگزار گردید) از مدتها قبل سوژه صحبتی برای کاربران شبکههای اجتماعی بود. موضوعاتی چون لباس مجری برگزاری مراسم و درخواست سردار آزمون از او برای رعایت پوشش مناسب، احتمال همگروهی ایران با کشورهای مختلف و امید و آرزو برای صعود به مرحله بعد، عمده موضوعات مطرح شده در مقطع زمانی چند روز قبل از آغاز مراسم بودند.
اما عصر جمعه و همزمان با برگزاری این مراسم، سمت و سوی توییتها هیجان بیشتری پیدا کرده و با اعلام نام ایران به عنوان سومین تیم گروه B و در کنار اسپانیا و پرتغال، به اوج خود رسید. تا جایی که کلماتی مانند «جام جهانی»، «قرعه کشی»، «اسپانیا» و «پرتغال» به فهرست ترندهای شنبه راه یافتند (اینجا را ببینید).
در موج گفته شده، ۱۷٫۸۰۰ کاربر توییتر به فعالیت پرداخته و بیش از ۵۲٫۰۰۰ توییت با موضوعات مرتبط با جام جهانی منتشر کردند. همچنین این توییتها توانستهاند بیش از ۳۵۵٫۰۰۰ لایک از سایر کاربران دریافت کرده و در حدود ۴۲٫۳۰۰ بار ریتوئیت شوند (تا لحظه انتشار این مطلب).
همانطور که میتوان حدس زد، این موج در تاریخ ۱۰ آذر ماه (همزمان با مراسم قرعه کشی و ساعات بعد از آن) بیشترین مقدار خود را داشته و در این تاریخ بالغ بر ۴۱٫۰۰۰ توئیت با موضوع جام جهانی و قرعه کشی این رقابتها منتشر شده است:
همچنین، از واژههای پرتکرار این موج میتوان به واژههای «اسپانیا» ، «پرتغال» ، «فیگو» ، «سردار آزمون» اشاره کرد که هر یک در توییتهای زیادی دیده شدهاند. در زیر، مقایسه حجم توییتهای شامل هر یک از این کلمات را میبینید:
واکنش کانالهای تلگرام به قرعه کشی جام جهانی با ۳۵ هزار پست
با داغتر شدن موضوع جام جهانی، کانالهای تلگرامی نیز روزهای نسبتا شلوغی را با موضوع جام جهانی پشت سر گذاشتند و صاحبان کانالهای تلگرامی در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ آذر ۹۶ به انتشار ۳۵٫۰۰۰ پست با موضوعات مرتبط با جام جهانی پرداخته و توانستند رقم قابل توجه ۶۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بازدید (ویو) را برای این پستها ثبت نمایند.
همچنین در زیر میزان تکرار چهار واژه پرتکرار این موج را در کانالهای تلگرام میبینید:
باید دید که این موج – که نقطه اوج خود را جمعه پشت سر گذاشته است – در روزهای آینده به افول ادامه داده یا با اتفاقی تازه، صعودی جدید را تجربه میکند.