برمبنای تحلیل صورت گرفته، از ابتدای پیاده روی زائران ایرانی به سمت کربلای معلی تاکنون (حدود ۲ هفته) کاربران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی مختلف با انتشار کلیدواژه هایی چون اربعین، پیاده روی، موکب و عمود اربعین، محتوای قابل توجهی را درخصوص این واقعه دینی به اشتراک گذاشتند.
بررسی ها نشان می دهد که در ۳ شبکه اجتماعی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام که بیشترین طرفدار را در میان کاربران ایرانی دارند، نزدیک به ۶۰۰ هزار پست با محتوای اربعین منتشر شده است.
براین اساس کاربران شبکه اجتماعی تلگرام ۳۰۰ هزار پست با موضوع اربعین منتشر کرده اند که تعداد بازدیدهای صورت گرفته یک میلیارد و تعداد کانالهایی که به انتشار محتوای اربعین پرداخته اند ۳۴ هزار کانال اعلام شده است.
درهمین حال تعداد ۲۱۳ هزار پست با هشتگ های مرتبط با اربعین در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده است که ۱۷۵ هزار لایک داشته و ۵۱ هزار کاربر به انتشار این محتوا پرداخته اند.
از سوی دیگر ۳۶ هزار کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز ۷۷ هزار پست مرتبط با اربعین منتشر کرده اند که درمجموع ۶۵ میلیون لایک به همراه داشته است.
مجموع تعداد محتوای منتشر شده در سه بستر از ۶ آبان ماه تا روز ۲۰ آبان ماه مطابق با نمودار زیر است:
برآوردها نشان می دهد که کاربران فضای مجازی در روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان ماه همزمان با روز اربعین بیشترین انتشار محتوا را در این شبکه های اجتماعی داشتند و نزدیک به ۴۵ هزار پست در روز ۱۸ آبان ماه از سوی کاربران در این رابطه منتشر شده است.