به گزارش نیمه پر رامسر به نقل از بلاغ، رزش و اهمیت وجود زیر ساختی همچون فرودگاه در منطقه ای دارای ظرفیت در دنیای امروز یکی از شاخص های رشد و توسعه محسوب می شود که می توان این زیر ساخت اساسی را موجب رشد توسعه اقتصادی و توسعه پایدار در آن منطقه نام برد.
فرودگاه رامسر که آغاز طرح توسعه آن در دولت هشتم کلید خورد از سال ۱۳۸۵ در دولت مصوب شد و بهعنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور در مازندران در دستور اجرا قرار گرفت.
طرح توسعه فرودگاه رامسر یکی از سه پروژه مهم ملی در رامسر بوده که با صرف هزینههای متعدد هنوز پایان نیافته است.
این فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها در سال ۸۸ برای پرواز ایرباس ۶۰۰ ـ ۳۰۰ طراحی و در اواخر ۸۸ برای ساخت باند (به طول ۲۶۰۰ متر و عرض ۶۰ متر، با احتساب شانهها) به پیمانکار واگذار شد.
موسی مشاءزمینی مدیر کل فرودگاه های استان مازندران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا هزینه صرف شده از زمان آغاز کار اجرایی توسعه فرودگاه رامسر را بالغ بر یک هزار میلیارد ریال تا به اکنون اعلام کرده است و همچنین یادآور شده است برای استاندارد سازی و ایجاد دیگر بخش های این فرودگاه به طور کامل به حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
حال با توجه به اینکه توسعه فرودگاه بین المللی رامسر با وجود مولفه هایی همچون موقعیت استراتژیکی، همسایگی با کشورهای حاشیه خزر یا آسیای میانه، جمعیت زیاد منطقه غرب مازندران و شرق گیلان به دلیل نزدیکی و فاصله کم شهرستان های این مناطق، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی و غیره از اصلی ترین نیاز های منطقه ای به شمار می رود اما حدود ۱۰ سال است که این طرح ملی و بین المللی که می تواند موجبات اشتغال زایی بسیاری از جوانان منطقه را در بر داشته باشد، مورد بی توجهی و عدم پیگیری مسئولان استانی و کشوری است.
توسعه این فرودگاه علاوه بر آنکه می تواند بسترساز توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب تر به خدمات درمانی و فرصت و مزیت مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد، نقش بسزایی نیز در رونق شهرستان رامسر و منطقه خواهد داشت، از این رو سود غیرمستقیمی را نیز در شریان های خشکیده اقتصادی منطقه وارد خواهد کرد و از طرفی می تواند اقتصاد بومی و تولیدی خانوارهای مساحت بسیار زیادی از منطقه غرب مازندران و شرق گیلان را متحول کند.
وجود یک فرودگاه بین المللی در حد فاصل بند نوشهر و بندرانزلی یکی دیگر از ویژگی های مثبتی است که می توان برای منطقه غرب مازندران و شرق گیلان در نظر گرفت تا بدین نحو چرخه اقتصادی سرمایه گذاران و خانوارهای بومی این مناطق به درستی بچرخد.
خبرگزاری فارس نیز در پی روند کند توسعه این طرح ملی طی گزارشی اینگونه نوشته است: فرودگاه و شرکتهای هواپیمایی دو روی یک سکه هستند و همواره مکمل همدیگرند.
اگر فرودگاه حداکثر امکانات و تجهیزات را داشت، وقتی هیچ هواپیمایی به آن فرودگاه پرواز نکند، عملاً تعطیل است، این موضوع یک مفهوم مشخص دارد، یعنی اینکه قبل از ساخت، باید شاخصههای توجیهی و اقتصادی آن بررسی شود.
در اینجا این سوال مطرح است، آیا برای شرکتهای هواپیمایی توجیه پرواز به این فرودگاه وجود دارد؟ بافت شهری، اجتماعی و فرهنگی آن شهر بررسی شده است؟ زیرساخت شهری برای ورود مسافر توسط چنین هواپیماهایی وجود دارد؟ بازار پروازی این شهر برای چه شهرهایی در داخل کشور و خارج از کشور است؟ بافت اقتصادی و توریستی آن در چشمانداز ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله با توجه به سیاستهای کلان دولت چگونه است؟
باید گفته شود که حال که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل هستیم مسئولان شهرستانی، استانی و ملی دیگر نباید وعده های بیهوده برای افتتاح این فرودگاه بدهند زیرا آن چنان که از سال اول آغاز این پروژه توسط برخی مسئولان در رسانه مطرح بود افتتاح این فرودگاه در حداقل در یک سال و حداکثر در دو سال آینده بود که از این نوع شعارها تا به اکنون ۱۰ سال متوالی است که همچنان از طرف برخی مسئولان اعلام می شود اما خبری از توسعه استاندارد و افتتاح باند فرودگاه نیستیم.
در این یادداشت سعی می شود ضمن انتقاد جدی نسبت به بی توجهی بسیاری از مسئولین داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای، همچنین استانداری مازندران در عدم تامین اعتبارات لازم و به تعویق انداختن پی در پی بهره برداری از پروژه فرودگاه بین المللی شهرستان رامسر و تاخیر در روند آماده سازی آن به جنبه های منفی دیگری از روند ۱۰ ساله ساخت این طرح ملی اشاره شود.
متاسفانه ساکنان شهرستان رامسر از این روند کند و بد عهدی مسئولان دل خوشی ندارند و روز به روز بر ناامیدی مردم به عدم پاسخگویی و یا شعارهای تکراری افزوده می شود و همه این ها در حالی است که سال های پشت سر گذاشته شده در این طرح ملی سالهایی بودند که از طرف رهبر معظم انقلاب به تلاش و همت مضاعف مسئولان و همچنین مباحث اقتصادی مربوط بوده است که از این جهت می توان به وضوح مشاهده کرد که در این طرح از سوی مسئولان نه صرفا در جهت تلاش مضاعف و نه در جهت صرف هزینه مناسب در یک زمان بندی تعریف شده اقدامی شده باشد.
همه مردم می دانند که تاریخ اتمام این پروژه تا سال ۹۱ بوده است و آن هم با تمام تجهیزات و نه فقط باند فرودگاه که هنوز هم قول افتتاح باند داده می شود!
در کوچه و پس کوچه های بازار و شهر که گاهی اوقات باشیم و بدون معرفی خود اگر صحبتی از توسعه فرودگاه رامسر و بین المللی شدن آن بکنی به عمق فاجعه در اذهان عمومی پی می بریم که چگونه مردم شهر از این بابت تاسف می خورند.
طرف سخنمان با همه مسئولین در این طرح است که به عنوان یک مسئول در این پروژه چه یک مسئول رده بالا و چه یک مسئول رده پایین، در حق این مردم و این نظام اسلامی وظیفه دارید که تمام تلاش خود را بکنید و پیگیر این ماجرا باشید.
آنچه که از عمل شما و از تلاش های شما در جامعه اسلامی مان به عنوان یک مسئول در این نظام بازخورد دارد به نام اسلام و دین تمام می شود و بدانید که هر عمل مثبتی و خیرخواهانه ای تاثیر مثبت خود را در بین مردم می گذارد و هر عملی منفی هم این چنین خواهد بود.
اگر چه روند پرواز ها به مقصد تهران و مشهد در ماه های اخیر و همچنین ایام نوروز مورد توجه بوده است اما بلااستفاده بودن باند بزرگتر و جدید فرودگاه و همچنین نداشتن پایانه و بخش های دیگر تعریف شده در طرح توسعه ای فرودگاه همچنان از نگرانی هایی است که در بین دلسوزان و شهروندان رامسری وجود دارد.
متاسفانه تعلل، غفلت و بی تفاوتی مسئولان منطقه ای و فرامنطقه ای، مانند نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرودگاه های استان مازندران، ریاست فرودگاه شهرستان رامسر و در نهایت عدم پیگیری بسیاری از مقامات بلند پایه استانداری مازندران، در مقابل سکوت رسانه ای بعضی از رسانه های فعال استان مازندران، موجب تکدر خاطر و نگرانی بسیاری ازمنتقدین، دلسوزان و شهروندان شهرستان رامسر و شهرستان های اطراف شده است.
به راستی عدم توجه به تنها فرودگاه فعال غرب استان مازندران، کدام دستاورد ذوق برانگیزی را برای متولیان امر در استان مازندران و شهرستان رامسر به همراه خواهد داشت؟!
گفتنی است که فرماندار دولت تدبیر و امید رامسر در نشست خبری خود که با خبرنگاران داشت علت تعلل افتتاح باند جدید را انتقال خط لوله گاز دانست که در مسیر باند قرار دارد و اینکه فصل زمستان این امر میسر نبود و روند فعالیت و تغییر مسیر لوله اصلی گاز را در فصل بهار ۹۵ اعلام کرد و در پی این کار یادآور شد پس از انجام این امر باند فرودگاه می تواند برای فرود هواپیماهای تعریف شده آماده باشد.
حال باید گفته شود که مردم و شهروندان رامسر و منطقه غرب مازندران و شرق گیلان همچنان چشم به تدبیر و عملکرد مسئولان منطقه و استانی دوخته اند که به عنوان مسئول نظام جمهوری اسلامی چه تدبیر و اقدامی را برای تسریع در روند توسعه فرودگاه رامسر دارند.
همچنین با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل هستیم این نکته حائز اهمیت است که صرف هزینه مناسب و زمان بندی تعریف شده در این امر به نحو احسن انجام شود تا هر چه سریعتر شاهد افتتاح باند جدید و اقدامات دیگر باشیم زیرا اگر همچنان روند بی خیالی و ایستایی پول صرف شده و بلا استفاده بودن زیر ساخت ایجاد شده ادامه داشته باشد جز ضرر و زیان برای مردم و شهر در پی نخواهد داشت.
حال آنکه می توان اینطور نیز گفت اگر هزینه اینچنینی صرف اشتغال زایی و کمک به تولید بومی در راستای اقتصاد مقاومتی می شد نتیجه ای جز تحول و رشد اقتصادی خانوارهای شهر دور از انتظار نبود.
قابل ذکر است که با توجه به اعلام مدیر کل فرودگاه های استان مازندران مبنی بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل این طرح و صرف هزینه یک هزار میلیارد رسالی تا بدین جا سرانجام و به نتیجه رسیدن این طرح ملی در هاله از ابهام قرار دارد و چشم انداز طرح توسعه این فرودگاه برای مردم و شهروندان منطقه مجهول است.
حرف آخرمان اینکه صرف هزینه های بسیار بالا در طول مدت زمان طولانی به همراه عدم وجود برنامه ریزی مناسب در همه رده های اجرایی این پروژه ضعف های بسیار مهمی هستند که منابع ملی و بیت المال مردم را در شرایط کنونی بلااستفاده قرار داده است و می طلبد که مسئولان مربوطه هر چه سریعتر در جهت استفاده بهینه از این زیر ساخت منطقه ای و ملی را اقدامی داشته باشند.