پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 9249
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۶ بهمن, ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    موفقیت محققین ایرانی در استفاده از سلول‌های بنیادی تمایزیافته برای درمان پارکینسون

    دانشیار گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از موفقیت محققین دانشگاه علوم پزشکی این استان در استفاده از سلول‌های بنیادی تمایز یافته برای درمان پارکینسون در مدل حیوانی خبر داد.

    به گزارش نیمه پر، دکتر مجید جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سینا از موفقیت در یک پروژه تحقیقاتی مبنی بر استفاده از سلول‌های بنیادی تمایز یافته برای درمان پارکینسون در مدل حیوانیکه برای اولین بار در کشور انجام شد، خبر داد.

    این دکترای فیزیک پزشکی گفت: این پروژه تحقیقاتی به سرپرستی بنده و آقایان دکتر منوچهر صفری در مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به اجرا درآمد که طی آن تاثیر میدان مغناطیسی کم فرکانس ۵۰ هرتز بر میزان تکثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان موش صحرایی و تمایز آن‌ها به سلول عصبی بررسی شد.

    وی ادامه داد: در این پروژه استخراج سلول‌های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان موش‌های صحرایی انجام شد و سلول‌ها پس از پاساژ سوم در داخل انکوباتور، به مدت یک ساعت در روز و برای مدت یک هفته در معرض میدان مغناطیسی با شدت ۴۰ و ۴۰۰ میکروتسلا و سه شکل موج متناوب، یکسو شده نیم موج و یکسو شده تمام موج قرار گرفتند.

    این دانشیار گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: یافته‌ها نشان داد که میدان مغناطیسی هر چند قدرت بقای سلول‌های بنیادی را در برخی گروه‌ها کاهش داده اما در گروه ۴۰۰ میکروتسلا با جریان متناوب، بیشترین تمایز به سلول عصبی (نورون) وجود دارد.

    جدیدی، افزود: در بخش دوم پروژه، سلول تمایز یافته در میدان مغناطیسی به داخل بطن‌های طرفی مغز موشهای مبتلا به پارکینسون تزریق شد؛ یافته‌های این بخش از تحقق بیانگر آن است که تزریق این سلول‌ها میزان فاکتور نورو تروفیک مغزی (BDNF) را در گروه مورد آزمایش افزایش داده، تعداد نورون‌های بخش متراکم ساب استانتیانیگرا مغز میانی نسبت به سایر گروه‌های مورد مطالعه بیشتر شده و همچنین موجب کاهش حرکات چرخشی القا شده توسط آپومورفین می‌شود؛ بدین ترتیب پیش بینی می‌شود که میدان مغناطیسی با شدت‌های کم می‌تواند به عنوان یک عامل کم خطر، تکامل سلول‌های بنیادی مغز استخوان موش صحرایی به سمت سلول عصبی تمایز یافته اختصاصی دوپامینرژیک را ایجاد نموده و چشم انداز جدیدی را برای درمان بیماری پارکینسون و دیگر بیماریهای نورودژنراتیو ارائه دهد.

    وی متذکر شد: نتایج بخش اول این تحقیق در ژورنالNeuroscience Letters به چاپ رسیده و نتایج بخش دوم به زودی در ژورنال Iranian Journal of Basic Medical Sciences به چاپ خواهد رسید.