پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 8836
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ دی, ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > سیاسی > ویژه ها
  •   

    یادداشت/ پوریا جنت صادقی

    حماسه بزرگ ۹ دی ماه سال ۸۸ عبرت و الگویی برای نفوذ ناپذیری در مقابل سیاست های دشمن

    حقیقتاً حماسه ۹ دی ماه سال ۸۸ در برابر فتته گران را به موجب دارا بودن شاخص هایی همچون ولایت پذیری، ایستادگی و بصیرت می توان یکی از مهمترین الگوهای نفوذ ناپذیری در مقابل نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمنان دانست.

    به گزارش نیمه پر، عبرت گرفتن از تاریخ خوب و بد گذشته های دور و نزدیک حقیقتاً یکی از شاخص های بصیرت افزایی و روشنگری در یک جامعه اسلامی شناخته می شود، همان طوری که قرآن کریم در بسیاری از سوره ها و آیات خود از حوادث و رویدادهای متفاوتی سخن به میان می آورد تا تلاوت و قرائت این آیات و داستان های مردمان گذشته موجب عبرت و بصیرت مردمان امروز شود.

    بی گمان بعد از معجزه الهی رسول اکرم (ص) اتفاقات و رفتارهایی در بین خواص و عوام امت اسلامی رخ داد که سیر این رویدادها و حوادث بعد از آن لازم است مطالعه و عبرت مسلمین این روزهای جهان قرن ۲۱ را دربر داشته باشد.

    تاریخ پر فراز و نشیبی که از بعد از رحلت رسول اکرم (ص) آغاز شد و سرآغاز امتحان ها و آزمایشات الهی بود که می بایست خواص و عوام آن روزهای تاریخ با رفتار و عملکرد راستین و به حق خود از این امتحان های الهی سربلند بیرون می آمدند، اما در این بین در بزنگاه های سرنوشت ساز امت اسلامی برخی از خواص با حیله گری و دنیا طلبی خود موجب انحراف در حرکت راستین امت اسلامی شدند که به موجب همین عملکردها حوادث تلخی در تاریخ امامت ۱۲ امام معصوم رخ داد.

    همه این حوادث و رویدادها یکی پس از دیگری دارای اهمیت هستند و لازم است برای پیش برد اهداف یک نظام اسلامی همه این اتفاقات مورد بررسی و تحلیل عمیق قرار گیرند تا رفتارهای نا به حق ایجاد چنین حوادثی دیگر تکرار نشوند.

    اسلام با همه این فراز و نشیب های خوب و بد روزگار پس از قریب ۱۴۰۰ سال بار دیگر با مبارزه و جانفشانی های ملتی غیور و شجاع و با رهنمودهای پیامبرگونه مرجع و فقیهی عادل و مبارز جان دوباره گرفت.

    انقلاب اسلامی ایران پس از پس زدن حکومت منحوس پهلوی با رشادت ها و مبارزات مردم آگاه و رهبریِ شجاع و عالمانه امام خمینی (ره) پس از سالها مبارزه و خون دادن به بار نشست تا صفحه ای جدید از برگ راه راستین دین مبین اسلام ورق زده شود و نوید آغازی برای ظهور و حکومت جهانی دوازدهمین امام معصوم شیعیان حضرت مهدی (عج) باشد.

    امروز که ۳۶ سال از عمر پر خیر و برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی می گذرد مرهون ایثارگری ها، شجاعت ها، خدمات و جهادی است که نیروهای مخلص و خواص با بصیرت و از طرفی مردم همیشه در صحنه و ولایی این مرز و بوم از خود به نمایش گذشته اند تا نهال این نظام مقدس همچنان با اقتدار سربلند باشد تا زمانی که پرچم این حکومت به دست صاحب اصلی آن حضرت مهدی (عج) تقدیم شود.

    بی شک انقلاب اسلامی ایران نیز از امتحانات و آزمایشات الهی خداوند برای نشان دادن قدرت ایمان و اراده خود در راه حق بی نصیب نبوده است که با مرور بسیاری از رویدادهای خوب و بد این انقلاب متوجه این امر خواهیم شد.

    از آغاز، انقلاب اسلامی ایران با رویدادهایی همچون نفاق، جنگ هشت ساله، ترور، انتخابات و دیگر موراد حساس این تاریخ ۳۶ ساله روبرو بوده است و همه این رویدادهای تاریخی در بزنگاه های حساس و ویژه خود نیازمند تبیین راه راستین و به خق خود بودند که این تبیین راه چه در زمان رهبری امام خمینی (ره) و چه در زمان رهبری امام خامنه ای حفظه الله به خوبی هر چه تمام تر انجام شده است.

    اما وجود موثر و جریان سازی خواص جامعه اسلامی چه در سطح سیاستمدارن و چه در سطح عالمان دینی در برخی موارد دچار فراز و نشیب هایی شد که این چالش ها و انحرافات در برخی از این خواص موجب خدشه دار شدن راه راستین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گشت.

    نمونه هایی را می توان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران مورد اشاره قرار داد که برخی خواص و انقلاببونی که مسئولیت نیز داشتند با اشتباه و عملکردهای نا به حق خود مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی را دچار خدشه و دست اندازهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کردند.

    در این نگارش به یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی انقلاب اسلامی ایران گریزی می زنیم و سعی می کنیم از آن نیز عبرتی آگاهانه داشته باشیم.

    حقیقتاً مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یکی از بارزترین، پر اهمیت ترین و در عین حال بیشترین درصد حضور مردم در صحنه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

    حماسه حضوری که ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر تارک افتخارات این نظام مقدس نقش بسته شد و سیاستمدارن و صاحب نظران جهانی را به اعتراف از اقتدار جمهوری اسلامی وا داشت.

    اما این حماسه حضور و این پیروزی بزرگ با رفتارهای غیر قانونی و عدم تمکین دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ روزگار انقلاب اسلامی مبدل گشت.

    واکنش و فتنه این خواص بی بصیرت و نا آگاه که با وقاحت هر چه تمام روز به روز بر خط بطلان راه خود تاکید بیشتری می ورزیدند موجب ظلم ها و خسارات فراوانی به نظام مقدس اسلامی شد تا جایی که این حرکت نابخردانه باعث امید در دل دشمنان چندین و چند ساله انقلاب اسلامی گشت و آنها نیز با قدرت هر چه تمام تر از این حرکت های باطل و پوشالی حمایت خود را به نمایش گذاشتند اما سران این فتنه بزرگ هرگز راه خود را از مستکبران و ظالمان جهان جدا نداستند و همان راه خود را ادامه دادند.

    اردوکشی خیابانی، تهییج احساسات جوانان و مردم، خسارات به اموال دولتی و غیر دولتی، شعارهای ضد اصول اسلامی و دینی، کشتار و نا امن کردن برخی از شهرهاو در نهایت بی حرمتی به ساحت مقدس روز عاشورا و امام حسین (ع) از جمله حرکت های ناآگاهانه و وقاحت بار جریانی بود که به گفته بسیاری از سیاستمدارن و صاحب نظران کلید این حرکات و واکنش ها را از سال های بسیار دورتری برنامه ریزی کرده بودند.

    تاثیر پذیری برخی خواص در آن روزهای حساس از نفوذ سیاسی دشمنان که به شیوه نامحسوس و محسوس به چشم می آمد یکی از مواردی است که باید مورد بحث و بررسی عمیقی قرار گیرد تا با علت و معلول کردن این تاثیر پذیری ها بتوان نگاه و برنامه خود را نسبت به آینده نظام اسلامی با مدل واقعی تری داشته باشیم.

    امروز و در ماه های اخیر رهبر معظم انقلاب از نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن در انقلاب اسلامی و جامعه سخن به میان می آورند و آن را برای پیش برد انقلاب مضر و خطرناک می دانند.

    می توان اینطور گفت که حوادث فتنه سال ۸۸ یکی از مهمترین حوادثی بود که بسیاری از خواص و سیاسیون، محسوس و یا نا محسوس در مقابل نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن متحمل تاثیر شده بودند و رفتارهایشان به موجب این تاثیر در بین بسیاری از اذهان مومنین و مردم قابل قبول نشان داده نمی شد.

    همه حوادث تلخ و حرکت های وقاحت بار عده ای از خواص ساده لوح و نا آگاه و از آن طرف دشمنان با همراهی برخی ضد انقلابیون داخلی و خارجی تا جایی رسید که برای رسیدن به هدف شومشان دست به بی حرمتی سالار شهیدان امام حسین (ع) و روز عاشورا زدند که این حرکت ذلت بارشان موجب بیداری برخی از خواص و عالمان دینی ساکت در برابر این حوادث گشت و مردم عزادار نیز بار دیگر حسینی و عاشورایی بر علیه این حرکات و رفتارها به پا خواستند.

    اگرچه فتنه‌گران و حرکاتشان هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرد ولی با بیداری و بصیرت مردم ولایی و خداجوی ایران اسلامی حماسه ای دیگر در برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد که زنده نگه داشتن و بزرگداشت این روز در هر سال موجب تقویت روحیه ملی و اسلامی مردم خواهد بود.

    بی شک حماسه حضور مردم در جهت بیعت همیشگی خود با ولایت و نفی همه حرکت های باطل سران فتنه در نهم دی سال ۱۳۸۸ موجب دمیده شدن روح تازه ای از افتخارات و اقتدار نظام مقدس اسلامی شد و بسیاری از دوستداران و مسلمین جهان نیز با این حماسه بار دیگر امید به دل آنها بازگشت و می توان این طور گفت که بسیاری از آنان با نمایش چنین حرکت بی نطیری جرقه های بیداری اسلامی و ایستادن در برابر ظلم و ستم در آنها روشن گشت.

    امروز آنچه که اهمیت دارد عبرت گرفتن از حوادث سال ۸۸ و حماسه حضور مردم در نهم دی ماه همان سال به منظور تجدید بیعت با ولایت فقیه و رهبر خود است.

    حقیقتاً حماسه ۹ دی ماه سال ۸۸ در برابر فتته گران را می توان یکی از شاخص های نفوذ ناپذیری ملت در مقابل نفوذهای سیاسی و فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام اسلامی دانست.

    شاخص های ولایت پذیری، ایستادگی در برابر ظلم، بصیرت، حضور همیشه در صحنه های حساس انقلاب اسلامی، تاکید بر راه راستین حق و قانون مداری در حماسه حضور مردم خدا جوی در نهم دی ماه سال ۸۸ به نمایش گذاشته شد و بی شک باید گفت که امروز نیز این شاخص ها از مهمترین مواردی است که می توان آن را سپر دفاعی خود در برابر نفوذ های سیاسی و فرهنگی دشمن معرفی کنیم و این موراد را الگویی برای ادامه راه خود در مسیر پر فراز نشیب آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دهیم.

    پوریا جنت صادقی/ مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی نیمه پر رامسر