پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 8757
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ آذر, ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > ویژه ها
  •   

    قابی از یک گرگ که هیچ‌وقت ایران را غیر از میشی رام نخواست

    ۱۶ آذر، روزی برای دشمن‌شناسی عالمانه

    از اواسط قرن نوزدهم، که روابط ایران و امریکا برقرار شد، تا مبادله سفراء بین این دو کشور در سال ۱۹۴۴، ایران به گواه تاریخ، هیچ‌گاه از تحقیر و توطئه امریکا در امان نبوده و همواره بابت این روابط، بزرگ‌ترین آسیب‌ها را متحمل شده است.

    به گزارش نیمه پر، حتی بدون تحقیق هم می‌توان عمق خصومت و زیادت‌خواهی امریکا را علاوه بر جهان، در حق ملت ایران نیز دید که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران، این شیطنت‌های پیدا و پنهان جای هیچ شکی را برای ایرانیان و جهانیان باقی نگذارد که امریکا در سیاست‌های راهبردی و تاکتیکی خود، نجس‌العین است و پاک‌نشدنی.

    نگاهی گذرا به ۱۶ آذر

    بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، رژیم شاه که توانسته بود با کمک اربابان بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مردم در اولین

    “آیزنهاور”، رئیس جمهور امریکا، طی نطقی در کنگره امریکا، کودتای ۲۸ مرداد را چنین توصیف کرده بود: “پیروزی سیاسی امیدبخشی نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزاد شده است”.

    فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد.

    “آیزنهاور”، رئیس جمهور امریکا، طی نطقی در کنگره امریکا، کودتای ۲۸ مرداد را چنین توصیف کرده بود: “پیروزی سیاسی امیدبخشی نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزاد شده است”.

    نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا در سال ۱۳۳۲، راهی ایران شد تا نتیجه سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیون دلاری “سیا” را که در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند.

    ملت ایران در حالت افسردگی به سر می‌برد و از نفاق و تفرقه‌ای که استبداد توانسته بود در میان ملت ایجاد کند، ناراحت بود. رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می‌خواستند با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام به دست آورند، خنثی کند. اجرای این برنامه بعهده کمیته هماهنگی دانشگاه واگذار شد.

    دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، علوم، دندانپزششکی، فنی، پزشکی و داروسازی در دانشکده‌های خود، تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

    روز ۱۵ آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی، در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند.

    صبح روز ۱ آذر ۱۳۳۲، گارد برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان

    آیت‌الله طبرسی:مطمئن هستیم دانشجویان، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مردم می‌ایستند و راه نفوذ را بر آمریکا و استکبار می‌بندند و نمی‌گذارند توافق هسته‌ای منشا نفوذ و ظهور استکبار جهانی و آمریکای خون‌خوار در کشور ما باشد.

    را در گلو خفه کند. ماموران با حمله به دانشجویان بی‌پناه، سه تن از دانشجویان به اسامی مصطفی بزرگ‌نیا، مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی را به شهادت می‌رسانند. فردای آن روز در جو خفقان و وحشت، نیکسون به دانشگاه تهران می‌آید و از دست قاتلان “دکترای حقوق” دریافت می‌کند.

    شهید چمران و ۱۶ آذر

    شهید چمران در رابطه با حادثه ۱۶ آذر می‌گوید: “وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می‌بینم. صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می‌اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار بدنم را می‌لرزاند، آم بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک می‌شنوم. دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به رای‌العین می‌بینم… نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا به ایران می‌آمد تا نتیجه بیست و یک میلیون دلار خرج کودتا را ببیند”.

    آیت‌الله طبرسی: شهدای ۱۶آذر، الگوی دانشجویان کنونی

    نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه رفتار دانشجویان در سفر نیکسون به ایران در سال ۱۳۳۲ و شهدای ۱۶آذر باید الگوی دانشجویان امروز کشورمان باشد که البته چنین الگویی در دانشجویان ما وجود دارد، افزود: مطمئن هستیم دانشجویان، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مردم می‌ایستند و راه نفوذ را بر آمریکا و استکبار می‌بندند و نمی‌گذارند توافق هسته‌ای منشا نفوذ و ظهور استکبار جهانی و آمریکای خون‌خوار در کشور ما باشد.

    * ضرورت هوشیاری دانشجویان

    راشدی‌نوری، امام جمعه چالوس، دانشجویان و دانشگاهیان را، پشتوانه محکمی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند و تصریح می‌کند: هرچند گاهی برخی جریان‌های

    نمی‌توان تحمل کرد که در دانشگاه‌مان، مبانی اسلام و انقلاب زیر سئوال روند و به چالش کشانده شوند.

    سیاسی سعی کردند از این قشر روشن‌فکر و متعهد و فعال به‌نفع خود استفاده کنند، اما جنبش اصیل دانشجویی همواره در خط انقلاب و رهبری و در کنار مسئولان نظام با نقد منصفانه در مقابل جریان‌های انحرافی ایستادند و نگذاشتند دانشگاه و دانشجو ابزار دست مواجب‌بگیران بیگانه قرار بگیرند.

    وی با تاکید بر اینکه امروز توصیه ما به همه دانشجویان این است که به‌عنوان یک‌سرمایه گران‌قدر در خدمت نظام اسلامی باشند، یادآور شد: دانشجویان و دانشگاهیان باید ضمن حفظ هوشیاری و بالا بردن فهم و شعور سیاسی با حضور فعال فیزیکی و فکری در مسائل کشور و با حفظ روحیه آرمان‌گرایی و تاکید بر حفظ ارزش‌های اعتقادی، اخلاقی، انقلابی و نقد منصفانه علاوه بر جلوگیری از سوء استفاده دشمنان به ارائه راهکارهای عملی به عنوان حافظ نظام اسلامی بپردازند.

    امام جمعه پل‌سفید سوادکوه نیز با اشاره به اینکه دانشجویان سرمایه‌های ملی و هویت ملت ما هستند، افزود: دانشگاه‌ها نباید محل تاخت و تاز مدیریت بازرگانی محور و بده بستان‌های

    حضرت امام(ره) در سال نخست پیروزی فرمودند که دشمنان نظام برای ۵۰ سال آینده بویژه در دانشگاه‌های‌مان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آیا نباید تحرکات کنونی در دانشگاه‌ها را در آن راستا تعبیر و تفسیر کرد؟.

    سیاسی قرار گیرد.

    ۱۶ آذر، روز بازخوانی تکالیف توسط دانشگاهیان

    حجت‌الاسلام محمداسماعیل قلی‌پورامام جمعه جویبار با گرامی‌داشت روز دانشجو گفت: دانشجو نماد بصیرت و مبارزه با استکبار است، دانشجوی امروز باید تکلیف خود را بداند زیرا دانشجویانی دیروز با آگاهی از تکالیف خود کارهای بزرگی از جمله تسخیر لانه جاسوسی را انجام دادند، امروز نیز، باید به روند افزایش سهم خود در پیشبرد انقلاب و مبارزه با استکبار ادامه دهند.

    حجت‌الاسلام سید داود موسوی  امام جمعه محمودآباد هم درباره  روز دانشجو اظهار کرد: این روز نمادی از یک قشر اثرگذار در جامعه است اما نام‌گذاری یک روز به نام دانشجو به‌عنوان یک قدردانی و وظیفه‌شناسی است یا به‌عنوان راهبرد برای این قشر آینده‌ساز کشور است.

    امام جمعه محمودآباد دانشجو را یک ظرفیت علمی موثر در کشور قلمداد کرد و گفت: دانشجو در دورهای مختلف انقلاب چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دارای موثرترین کارکرد بوده است و در تمامی صحنه‌ها نقشی جدی و اساسی داشته است.

    حجت‌الاسلام محمد مهدوی امام جمعه شیر‌گاه سوادکوه‌شمالی با اشاره به ۱۶ آذر روز دانشجو، بیداری و بیزاری از دشمن را دو شاخصه دانشجوی مسلمان عنوان کرد.

    ۱۶ آذر، فرصتی برای طرح مطالبات

    حسین قصری، دانشجوی یکی از مراکز دانشگاهی مازندران، روز دانشجو را فرصتی برای طرح مطالبات جدی دانشگاهیان دانست و گفت: مطالبه جدی ما، همسوکردن نظام دانشگاهی با اهداف و آرمان‌های انقلاب و گسترش اندیشه‌های امام و

    واقعاً ۱۶ آذر باید برای این آسیب‌ها فکری جدی بکنند نه فقط به بیان جملات کلی و توصیفات فانتزی از دانشجو و روز دانشجو!.

    رهبری در تمام بخش‌های دانشگاهی است. نمی‌توان تحمل کرد که در دانشگاه‌مان، مبانی اسلام و انقلاب زیر سئوال روند و به چالش کشانده شوند.

    وی وجود جریان‌های سیاسی در دانشگاه را که درصدد یارگیری و فعالیت‌های جناحی هستند را بسیار خطرناک ذکر کرد و افزود: حضرت امام(ره) در سال نخست پیروزی فرمودند که دشمنان نظام برای ۵۰ سال آینده بویژه در دانشگاه‌های‌مان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آیا نباید تحرکات کنونی در دانشگاه‌ها را در آن راستا تعبیر و تفسیر کرد؟.

    محسن صداقتی‌نیا، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، حرکت خزنده در دانشگاه‌ها را بسیار جدی و خطرناک توصیف کرد و از مسئولان ارشد کشور بخصوص مقام معظم رهبری خواست تا برای نجات دانشگاه‌ها تدبیری عملیاتی بیاندیشند.

    وی در ادامه افزود: علاوه بر همه فعالیت‌های ضددینی، گسترش روابط غیراخلاقی و اشاعه فساد و اباحی‌گری در دانشگاه‌ها با عناوین مختلف، از جمله مخاطراتی است که بیخ و بن عفاف خانواده‌ها را مورد تهدید قرار داده است. واقعاً ۱۶ آذر باید برای این آسیب‌ها فکری جدی بکنند نه فقط به بیان جملات کلی و توصیفات فانتزی از دانشجو و روز دانشجو!

    بلاغ مازندران/