پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7645
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی > صرفاً جهت اطلاع
  •   

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛

    ۵۵درصد تحریم ها علیه ملت ایران را آمریکا راسا تصویب کرده است/ مدافعان برجام، یک بار هم آن را مطالعه نکرده اند

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از شرایط بررسی برجام در مجلس گفت: ۵۵درصد تحریم ها علیه ملت ایران را، مستقیما دولت آمریکا وضع کرده است و ۴۵ درصد باقی مانده مربوط به اتحادیه اروپا و شورای امنیت است.

    به گزارش نیمه پر به نقل از صبح توس، مهرداد بذرپاش در جمع مدیران مراکز سایبری بسیج اظهار داشت: بعد از مذاکرات در کشور فضای دو قطبی را شاهد بودیم که تیم مذاکره کننده بر این ادعا بود که بحرانی که بچه های حزب الههی برای کشور درست کرده بودند را مرتفع کرده است.

    وی با بیان اینکه همه کار در لوزان تقیربا به اتمام رسیده بود، افزود: فکشیتی که از سوی طرف مقابل منتشر شده بود و هیچ مقام مسئولی آن را تایید یا تکذیب نکرد به این دیلیل بود که توافق صورت گرفته بود.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در وین دو بند مورد تغییر قرار گرفت که مواردی بود که رهبری فرموده بودن و تیم مذاکره کننده نباید از این خطوط عبور میکرد که با تغییر انها گفتند خطوط رهبری رعایت شده است.

    بذرپاش با بیان اینکه ما در برجام با ۴ سند مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: برجام، قطعنامه، معاهده محرمانه بین ایران و آژانس بر روی موضوعات pmd و برنامه بلند مدت غنی سازی شده ایران این اسناد را تشکیل میدهند.

    این مسئول با اشاره به سند معاهده بین ایران وآزانس ادامه داد: آژانس می بایست  بر اساس این سند در سپتامبر در گزارش خود پیشرفت حرکت ایران را به اطلاع اعضا برساند.

    وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده اعلام کرده بود که برنامه بلند مدتی درکار نیست، گفت: در ابتدای متن برجام و در پیوست ها به وضوح به آن اشاره شده که این سخنان جای بسی تامل دارد.

    نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سندهای بررسی شده بین ایران و آژانس باید برای آمریکاییها محرمانه باشد نه برای ایرانی ها، عنوان کرد: تجربه به ما نشان داده است که آژانس اطلاعت هسته ای ما را در اختیار استکبار قرار داده که نمونه آن را در ترور دانشمندان هسته ای خود میتوانیم ببنیم.

    بذرپاش با اشاره به اینکه سند بلند مدت هم اکنون در حال تدوین می باشد، بیان کرد: می گویند این سند پس از تایید ایران و آژانس باید با ۵+۱ به اشتراک گذاشته شود که این گذرواژه اشتراک جای بررسی ببیتشیری دارد.

    وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در فرایند برجام با چند سوال اساسی روبه رو هستیم، گفت: یکی از مسائلی که اعضای کمیسیون را درگیر خود کرده این است که دلیل صدور قطعنامه با سرعت کمتر از یک هفته چه بوده است؟

    این مقام مسئول گفت: فرق این قطعنامه با دیگر قطعنامه های وضع شده بر علیه ایران این است که ما خودمان ضمانت اجرایی آن را تضمین کرده ایم.

    وی با بیان این پرسش که اگر پیوست b قطعنامه که در مورد تسحیلات موشکی است را نقض کنیم، اعلام کرد: انجام این اقدام از سوی جمهوری اسلامی آیا نقض توافق به حساب می آید یا خیر؟ و یا اینکه چه بار حقوقی بر روی کشور خواهد گذاشت؟

    نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پاسخی که از سوی تیم مذاکره کننده به ما داده شده این است که ما این بند را اجرا نمی کنیم و و آنها هم نمیتوانند کاری انجام دهند.

    بذرپاش در انتها با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص اینکه اگر تحریم ها لغو نگرد معامله ای هم در کار نخواهد بود، گفت: متاسفانه در متن برجام سرتاپا واژه تعلیق نه لغو آورده شده که ما رادر بررسی با مشکل مواجه کرده است.

    وی در خصوص تحریم های اعمال شده بر جمهوری اسلام ایران و روند رفع آنها در برجام، اظهار داشت: اکثر تحریم ها ناشی از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است که بعد از فتنه سال ۸۸ وضع شده است.

    وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با سه نوع تحریم مواجه است، افزود: قطعنامه های شورای امینت، تحریم های اتحادیه اروپا که خود دو نوع تقیریبا مشابه قانون و آیین نامه های اجرایی را دارد و تحریم هایی که ایالات متحده آمریکا بر کشور ما وضع کرده است.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم ها آمریکا شامل دو نوع اولیه و ثانویه می شود، بیان داشت: تحریم های اولیه تحریم هایی است که در داخل خاک آمریکا وضع گردیده و هر شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی حق معامله با ایران را ندارد و تحریم های ثانویه نیز تحریم هایی است که آمریکا طرف های غیر آمریکایی را منع کرده است.

    بذرپاش با بیان اینکه در متن برجام مقرر شده که تحریم های اولیه به طور کامل کنار گذاشته می شود، گفت: در تحریم های ثانویه با دو مدل روبه رو هستیم که یک سری از آنها را کنگره وضع و یک سری دیگر به دستور رئیس جمهور آمریکا اعمال شده است.

    این نماینده با تاکید بر اینکه در قانون اساسی ایالات متحده، رئیس جمهور می تواند بخشی از قوانین مجلس را دستور توقف بدهد، عنوان کرد: چون آمریکا یک کشور ریاستی است، کنگره تصمیم دارد سطح دسترسی های رئیس جمهور را کاهش دهد.

    وی در ادامه با بیان اینکه تحریم های ثانویه برای کشور خیلی سنگین بود، تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تحریم ها ناشی از قطعنامه های شورای امنیت، ۲۵ تا ۳۰ درصد ناشی از قوانین و آیین نامه های اتحادیه اروپا و ۵۵ درصد باقی مانده از سوی آمریکا بر علیه ملت ایران وضع شده است.

    عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه د ر برجام مقرر شده که بخش زیادی از تحریم های شورای امنیت رفع گردد که بیشتر مربوط به انسداد دارایی افارد ایرانی است، خاطر نشن کرد: در ارتباط با رفع تحریم های اتحادیه اروپا قصه به این صورت پیش رفته است که انسداد دارایی ها در روز اجرا لغو ولی بخشی از تحریسم ها به ۸ سال بعد منتقل می شود ولی قوانین تحریم ها برداشته نخواهد شد.

    بذرپاش در ادامه با اشاره اینکه رئیس جمهور آمریکا تاکنون ۱۸ دستور تحریم بر علیه ملت ایران را صادر کرده است، بیان داشت: از این تعداد ۳ دستور قبل از توافق لغو شده بود و ۴ تای آن مقرر شده در ربرجام برداشته شود ولی ۱۱ دستور دیگر هنوز باقی مانده و به روز انتقال می شود، که ایالات متحده از سال هشتم به بعد برای لغو آنها تلاش میکند.

    وی با بیان اینکه متاسفانه دولت یازدهم در روند بررسی برجام مجلس را تحویل نگرفته است، گفت: این حرکت در حالی است که طرف مقابل بر طبق خواسته کنگره، سنا، رئیس جمهور و…موارد مورد نیاز خود را در متن برجام آورده است.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه هر زمان که آقایان بخواهند مجلس در راس امور است و اگر بر علیه حرکت آنان باشد در راس امور نیست، بیان داشت: تجربه به ما ثابت کرده است که اگر حرکتی مطابق میل و خلاف حرکت های آنان باشد همه را مورد نقد و… قرار میدهند که جای بسی تامل دارد.

    عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه رئیس مجلس نیز همسو با دولت است، تصریح کرد: نکته جالب در طرفداران دولت یازدهم در برجام این است که آنهایی که از این متن دفاع میکنند حتی یکبار برجام را نخوانده اند.