پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5940
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ تیر, ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    تنش‌ها در کنگره آمریکا پس از توافق هسته‌ای احتمالی

    جمهوری خواهان - که بر کنگره استیلا دارند - می توانند در نحوه اجرایی شدن توافق نامه هسته ای تأثیر قابل توجهی داشته باشند؛ حتی اگر آنان نتوانند آرای لازم را برای رد این توافق نامه در کنگره به دست آورند.

    به گزارش نیمه پر، روزنامه بوستون هرالد نوشت بعد از دست یابی به توافق هسته ای باید منتظر نبردی شدید در کنگره آمریکا باشیم.

     

    این روزنامه در گزارشی نوشت: در حالی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و تیمی از مذاکره کنندگان به امید دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای با ایران به مذاکرات در وین ادامه می دهند، قانون گذاران آمریکایی تلاش های خود را برای مخالفت با این توافق احتمالی افرایش داده اند.

     

    جمهوری خواهان – که بر کنگره استیلا دارند – می توانند در نحوه اجرایی شدن توافق نامه هسته ای تأثیر قابل توجهی داشته باشند؛ حتی اگر آنان نتوانند آرای لازم را برای رد این توافق نامه در کنگره به دست آورند.

     

    “رابرت جوزف،” کارشناس ارشد سیاسی در موسسه ملی و همچنین معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورح دبلیو بوش، اعلام کرد:” کنگره می تواند یک طرح بی را اجرایی کند، تکنیکی که در گذشته از آن برای نظارت بر اجرایی شدن این توافق استفاده شده است از این رو، کارشناسان خارجی می توانند به همه اطلاعاتی که می تواند پایبندی ایران را به مفاد توافق نامه هسته ای تأیید یا رد کند، دسترسی داشته باشند.”

     

    کاخ سفید نیز کمپیتی فوری و پشت پرده را برای حمایت سناتورهای دموکرات از توافق نامه احتمالی هسته ای با ایران آغاز کرده است تا بدین ترتیب نه تنها از بروز اختلافات داخل حزبی جلوگیری و مانع از رد این توافق نامه در کنگره خواهد شد بلکه می تواند از شدت انتقادهای نامزد های جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری نیز بکاهد.

     

    باراک اوباما شب گذشته در کاخ سفید با چندین تن از سناتورهای دموکرات دیدار کرد و موضوع ایران در صدر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

     

    مذاکره کنندگان مدت زمان مذاکرات را تا روز جمعه تمدید کرده اند؛ اما این دوره زمانی برای کری اهمیت بسیاری دارد.

     

    اگر توافقنامه هسته ای تا روز پنجشنبه برای ارزیابی به کنگره آمریکا فرستاده شود قانونگذاران آمریکایی برای تصویب یا رد آن ۳۰ روز فرصت خواهند داشت. اما در غیر این صورت، مدت زمان کنگره برای ارزیابی آن به شصت روز افزایش می یابد و این زمان طولانی به منتقدان فرصت بیشتری برای افزایش مخالفت ها با این توافق می دهد.

     

    اگر این توافق نامه احتمالی تصویب شود ،‌قانون گذاران آمریکایی اعلام کرده اند به تلاش های خود برای اعمال تحریم علیه ایران ادامه خواهند داد ، اقدامی که مقامات کاخ سفید هشدار داده اند سبب منحرف شدن توافق هسته ای خواهد شد.

     

    جوزف اعلام کرد کنگره به تلاش های خود برای ایجاد تیمی مستقل برای نظارت بر روند اجرایی شدن توافق نامه هسته ای ادامه می دهد.
    دانشجو/

     

    برچسب ها : , ,