پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5933
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ تیر, ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    توضیحات مهم، کامل و مستدل استاد رجبی دوانی در مورد دوران امام حسن(ع)

    کارشناس مبرز تاریخ اسلام گفت: پذیرفتن صلح از سوی امام حسن مجتبی(ع) تنها به دلیل خیانت خواص و اشراف جامعه نسبت به امام(ع) و کوتاهی و بی بصیرتی اکثریت مردم رخ داد.

    به گزارش نیمه پر، محمد حسین رجبی دوانی؛عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور در جمع استانداران بیان داشت: وجود مقدس امام حسن(ع)مانند سایر ائمه برای ما حجت است.

    وی ادامه داد: اعمال و روشی که ائمه ما در پیش می‌گرفتند، زندگی سیاسی آن‌ها در ارتباط با جامعه اسلامی و همچنین تدابیری که در این خصوص اتخاذ می‌کردند همه و همه امروز برای ما حجت به شمار می‌روند.

    این استاد دانشگاه رفتار ائمه (ع) در تمام جهات زندگی را برای مسلمانان حق دانست و یادآور شد: هر آن چه امام معصوم در زندگی خود انجام داده است برای ما مانند حق و حقیقت است و ما وظیفه داریم مانند آنان رفتار کنیم تا در پیشگاه خداوند سرفراز باشیم.

    امام حسن(ع) مجبور شدند اختیاراتی را به معاویه واگذار کنند

    رجبی دوانی به صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه اشاره و تصریح کرد: امام مجتبی(ع) با معاویه که طاغوت زمان خود به شمار می‌رفت صلح کردند و مجبور شدند اختیاراتی را به وی واگذار کنند.

    مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: امام مجبور شدند جایگاهی را که به ایشان تعلق داشت را به معاویه داده و بر این اساس زمام امور مسلمین به دست معاویه افتاد.

    وی این اتفاق را بدترین حالت و شرایط برای دوران امامت امامان معصوم(ع) دانست و متذکر شد: این اتفاق از بدترین حوادث در طول امامت امامان معصوم ما است به این شکل که امامی که خود حق دارد بر زمام مسلمین بنشیند و امور مسلمین را مدیریت کند به دلیل شرایط نابسامان موجود از حق خود دوری کند.

    رجبی دوانی با بیان این سئوال که حال باید از خود پرسید که چه شد که امام حسن مجتبی(ع) تن به این اتفاق دادند؟ گفت: پذیرفتن صلح از سوی امام حسن مجتبی(ع) تنها به دلیل خیانت خواص و اشراف جامعه نسبت به امام(ع) و کوتاهی و بی بصیرتی اکثریت مردم رخ داد.

    ایستادگی بیش از اندازه امام حسن(ع) موجب شهادت ایشان می‌شد

    عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) ایستادگی بیش از حد امام مجتبی(ع) در برابر معاویه را موجب کشته شدن ایشان دانست و خاطر نشان کرد: با وجود شرایطی که مردم و خواص برای امام(ره) ایجاد کرده بودند اگر امام حسن(ع) ایستادگی خود را ادامه می‌دادند حتما کشته می شدند.

    وی ادامه داد: در این صورت معاویه نیز به راحتی حاکم مردم می‌شد و تقصیرها از سوی جامعه و مردم متوجه امام حسن(ع) می‌شد که شما با علم به خیانت‌ها خود را به کشتن دادید و دشمن را به قدرت رساندید.

    مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) تصمیم امام حسن مجتبی(ره) در صلح با معاویه را صحیح و بزرگ دانست و یادآور شد: امام مجتبی(ع) با این صلح معاویه را در رسیدن به اهداف خود نا کام کرد.

    رجبی دوانی اتفاق رخ داده برای امام حسن مجتبی(ع) را برای دیگر امامان تکرار نشدنی دانست و متذکر شد: این رخداد دیگر برای هیچ کدام از امامان معصوم(ع) تکرار نشد چه برسد برای انقلاب اسلامی ایران که در شرایط اقتدار قرار دارد.

    شرایط کنونی انقلاب اسلامی هیچ شباهتی به صلح امام حسن(ع) ندارد

    این استاد دانشگاه با انتقاد از سخنان روحانی در جمع استانداران از تشبیه شرایط کنونی ایران با شرایط صلح امام حسن مجتبی(ع) گفت: به هیچ عنوان شرایط کنونی انقلاب اسلامی ایران مانند شرایط زمانه امام حسن مجتبی(ع) نیست.

    وی ملت ایران اسلامی را ملتی وفادار نسبت به آرمان‌های انقلاب دانست و افزود: اگر مردم ما از نظام خسته و از ایستادن در برابر دشمن درمانده شده بودند و به دنیا دلبسته گشته و برای نان و آب حاضر به حقیر کردن خود در مقابل استکبار شده بودند می‌شد این ادعا را داشت.

    عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) انتقاد خود را ادامه داد و تاکید کرد: کجای رفتار انقلاب، نظام، مردم و رهبری عظیم و شان این حکومت اسلامی حاکی از این موضوع است که ما در برابر ظلم و خواری به دنیا طلبی روی آورده و از یاری نظام دست برداشته‌ایم؟

    رجبی دوانی به سابقه مقاومت ملت ایران اسلامی اشاره داشت و گفت: مردم ایران اسلامی به اندازه‌ای سختی برای بقای نظام کشیده‌اند که بیانش دشوار است.

    وی افزود: باید برای این مقاومت ملت ایران ازتحمل تحریم‌ها از ابتدای انقلاب تا جنگ هشت ساله و کشتارها و ترورهای ظالمانه و غیره که نشان از همت مردم برای حفظ نظام خود حکایت دارد یگوییم.

    قیاس روحانی حاکی از عدم شناخت وی نسبت به ملت ایران است

    وی قیاس روحانی را قیاسی مع الفارق دانست و متذکر شد: این قیاس نشان از عدم شناخت درست روحانی نسبت به مردم با عزت و عزیز ایران اسلامی است.

    مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) روحانی را فردی ملبس دانست و بیان داشت: سخنان اخیر روحانی به عنوان رئیس جمهور انقلاب اسلامی ایران و شخصیتی که خود روحانی و ملبس است و مطالعات تاریخی در خصوص اهل البت(ع) نیز داشته است موجبات تعجب است.

    این استاد دانشگاه به سخنان روحانی در جمع استانداران اشاره داشت و یادآور شد: روحانی بر چه اساس در جمع استانداران حادثه صلح امام حسن(ع) را اینگونه تعبیر می‌کند«که یکی از یاران امیرالموئنین پس از قبول صلح خدمت امام مجتبی(ع) عرض کرده است که کاش مرده بودم و این روزها را نمی‌دیدم و امام حسن مجتبی در پاسخ به این فرد فرمودند: هنگامی که دیدم اکثریت مردم چنین چیزی را می‌خواهند نخواستم چیزی را که آن‌ها نمی خواهند بر ایشان تحمیل کنم».

    سخنان روحانی نوعی تحریف تاریخ اسلام است

    رجبی دوانی سخنان روحانی را نوعی تحریف در تاریخ اسلام دانست و یادآور شد: این سخنان که روحانی در جمع استانداران بیان کرد نوعی تعریف متضاد است و به نوعی خدایی نکرده تحریف تاریخ اسلام است.

    وی به کتاب تاریخ ابن خلدون در خصوص صلح امام حسن مجتبی(ع) اشاره داشت و یادآور شد: در این سند معتبر آمده است «که امام حسن مجتبی(ع) قبل از پذیرش صلح با مردم سخن می‌گویند و در بیانی می فرمایند: آگاه باشید معاویه ما را به کاری فراخوانده است که در آن نه سربلندی است و نه انصاف، اگر داوطلب مرگ هستید سخن معاویه را به خویشتن برگردانید و با زبانه شمشیر او را به محاکمه خدایی برسانید».

    عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: مردم در برابر این سخن امام خود از هر طرف فریاد زدند دنیا و دنیا؛ آنان حیات ذلت بار در دنیا را به مرگ در برابر ظلم و طاغوت یعنی معاویه ترجیح دادند و صلح را پذیرفتند.

    مسئول مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیان داشت: این سخن که امام مجتبی(ع) حاضر به کناره گیری به نفع معاویه بودند درست نیست، امام (ع) هرگر حاضر به این رفتار نبودند و حاضر به صلح نمی‌شدند؛ اما هنگامی که مردم تن به شهادت در راه خدا نداده و ذلت را بر می‌گزینند و از راه خدا و حرکت در این مسیر گریزان هستند دیگر تکلیفی بر دوش امام مجتبی (ع) باقی نمی‌ماند.

    امام حسن مجتبی(ع) خواستار جنگ با معاویه بودند

    این استاد دانشگاه کشتن معاویه را خواسته امام حسن مجتبی (ع) دانست و متذکر شد: هرگر امام مجتبی(ع) حاضر به صلح با معاویه نبودند و کشتن وی را وظیفه خود می‌دانستند و در حال جنگ با او بودند.

    وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) در نامه‌ای به معاویه به وی می‌فرمایند:« بغی و سرکشی و طغیان را فروگذار و خون مسلمانان را مریز برای تو مناسب نیست خدا را در حالی ملاقات کنی که خون مسلمانان بیشتری را بر گردن داشته باشی».

    عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) یادآور شد: متاسفانه برخی مردم و خواص و اشراف اهل باطل در خیانت به امام مجتبی(ع) به معاویه نامه نوشتند که حسن را زنده می‌‍خواهی یا وی را مرده تحویل تو دهیم و این اوج مظلومیت امام مجتبی(ع) را در پذیرش صلح با طاغوت زمان خود نشان می‌دهد.

    مسئول مرکز مطالعات حدیث و ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) به شرایط انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت و افزود: شرایط امروز ایران اسلامی و مردم غیور، مقاوم و انقلابی ایران اسلامی و رهبری معظم انقلاب به هیچ عنوان مانند شرایط سخت، تکان دهنده و خائنانه زمان امام حسن(ع) نیست.

    شرایط امروز ایران اسلامی مانند بدر و خیبر است

    وی شرایط امروز ایران اسلامی را با اتکا به تدابیر حکیمانه رهبری انقلاب مانند بدر و خیبر دانست و متذکر شد: در صوررتی که ملت ایران به تدابیر رهبری انقلاب با بصیرت انقلابی خود توجه کنند شرایط ایران اسلامی مانند وضعیت بدر و خیبر در اسلام خواهد بود نه شرایط صلح امام حسن مجتبی(ع).

    رجبی دوانی در پایان به اعتراض خود نسبت به سخنان روحانی در محضر رهبرعظیم الشان انقلاب اسلامی در دیدار با اساتید دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: من اعتراض خود را نسبت به سخنان روحانی در خصوص صلح امام حسن(ع) به محضر رهبر معظم انقلاب رساندم و بیان داشتم که شرایط کنونی کشور ایران اسلامی هیچ شباهتی به شرایط صلح امام حسن(ع) ندارد.