پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5401
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ تیر, ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مرغ‌های استان دوباره به زندگی برگشتند !!!!

    شیپور سپیدباش مازندران از بیماری‌ها

    به گزارش نیمه پر، آنفلوانزای مرغی و تب کریمه کنکو در هفته ای که گذشت در صدر رویدادهای مازندران قرار گرفت و خوشبختانه در پایان هفته وضعیت استان سفید شد. دوره گردهای مرغ فروش که از دیگر استانها به مازندران آمدند، متهم اصلی شیوع آنفلوانزا شناخته شدند و یک هفته تمام صنعت مرغداری مازندران را […]

    به گزارش نیمه پر، آنفلوانزای مرغی و تب کریمه کنکو در هفته ای که گذشت در صدر رویدادهای مازندران قرار گرفت و خوشبختانه در پایان هفته وضعیت استان سفید شد.

    دوره گردهای مرغ فروش که از دیگر استانها به مازندران آمدند، متهم اصلی شیوع آنفلوانزا شناخته شدند و یک هفته تمام صنعت مرغداری مازندران را درگیر کرده بودند.

    اما استاندار مازندران و رئیس شورای تامین استان درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزی مرغی به خبرنگار مهر می گوید: مرغهای بومی و بچه اردکهایی که از دیگر استانها بوسیله دستفروشان به استان آورده شدند عامل بروز بیماری در یکی از روستانهای استان بوده است.

    ربیع فلاح جلودار افزود: با بروز این بیماری حدود دو روستا در بابل و آمل درگیر این بیماری شدند و بلافاصله جلسه شورای تامین با حضور رئیس دامپزشکی کشور برگزار شد و با شناسایی کانونهای آلوده نسبت به مهار بیماری اقدام کردیم.

    وی با بیان اینکه مرغهای بومی کانون آلوده معدوم شدند و حتی قیمت مرغ ها نیز به صاحبانشان پرداخت شد، گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تا یک کیلومتری کانون بحران را احاطه کردیم و نسبت به جمع آوری مرغ های محلی اقدام کردیم.

    استاندار مازندران با بیان اینکه خوشبختانه گزارشی از بیماری آنفلوانزای مرغی در مرغداریهای صنعتی استان گزارش نشده است، گفت: همه امکانات استان را بسیج کردیم تا حساسیت را کاهش دهیم.

    استاندر مازندران با اشاره به اینکه دامپزشکی و شورای آنفلوانز دراوایل انتظاراتمان را برآورده نمی کرد، گفت: در این راستا با وزیر کشور صحبت شد و در نهایت با بسیج امکانات سعی کردیم کانونهای بحرانی را شناسایی و رفع کنیم.

    وی با اشاره به برگزاری کمیته اضطراری در شورای تامین استان گفت: در عین حال به دامپزشکی اعلام کردیم که اگر واحد صنعتی مرغداری نیز دچار مشکل است شناسایی شود که خوشبختانه گزارشی در این زمینه ارسال نشده است.

    استاندار
    مازندران ۴۲ درصد مرغ تولیدی کشور را تامین می کند و خوشبختانه آنفلوانزای مرغی به مرغداریهای صنعتی استان راه نیافته است
    مازندران تصریح کرد: سعی می شود تا ۱۰ روز آینده همه مرغ های استان را به کشتارگاه تحویل دهیم و نگرانی در زمینه بیماری آنفلوانزا در استان وجود ندارد.

    راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری

    خودداری از مصرف گوشت و تخم پرندگان بصورت خام ویا نیم پز، شستشوی دستها با آب و صابون، نگهداری پرندگان اهلی در قفس، خودداری از تماس کودکان با پرندگان اهلی و وحشی، معدوم سازی پرندگان بیمار و پرندگان در تماس با پرنده بیمار از جمله راهکارهاست.

    اما علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز با اشاه به اینکه، صنعت مرغداری از مولفه های مهم اقتصاد استان است، گفت: باید تلاش کرد وضعی استان را عادی جلوه داد.

    وی با بیان اینکه چند نقطه آلوده در زمینه بیماری مرغی در استان شناسایی شد، گفت: این بیماری مختص ماکیان محلی بوده و از استانهای دیگر به استان منتقل شد.

    بیماری تب کریمه کنگو نیز در هفته جاری در مازندران یک قربانی گرفت و در حال حاضر هیچ بیمار مشکوک به این بیماری در استان وجود ندارد.

    ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در این زمینه نیز به خبرنگار مهر می گوید: بیماری یا تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و بر اثر این بیماری یک نفر در استان جانش را از دست داد.

    تب کنگو مهار شد

    وی یادآور شد: این بیماریها در دیگر کشورها نیز وجود دارد و در استان سعی شد نسبت به مهار آن اقدام شود.

    در عین حال قاسم جان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز می گوید: پس از انجام چندین آزمایش پزشکی، دو فرد مبتلا به بیماری تب کنگو در استان شناسایی شدند که یک نفرجان خود را از دست داد.

    جان بابایی با بیان اینکه فرد دوم پس از سپری کردن دوره درمان بهبود یافته است، اخبار منتشرشده در شبکه های اجتماعی مبنی بر ابتلا دو نفر دیگر به این بیماری در مازندران را شدیدا تکذیب کرد و افزود: با بررسی های انجام شده، در حال حاضر هیچ فرد مشکوک به ابتلا این ویروس در استان وجود ندارد.

    بیماری تب کنگو از طریق گزش کنه‌های بدن دام و تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، منتقل می‌شود و آنچه در درمان موثر تب کنگونقش اساسی دارد، آغاز سریع درمان‌های ضد ویروسی برای فرد مشکوک به بیماری و جداسازی او از دیگر افراد در محیط استریل است.

    به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، دوره کمون تب کنگو به طور متوسط از چهار تا حداکثر۱۲ روز است و علائم ابتلا به آن تا روز چهارم تب، سردرد، استفراغ، خستگی، دردهای عضلانی و معده است.

    مهر – مازندران/