پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 4724
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > گزارش و گفتگو
  •   

    رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با دانا:

    بازخواست مجلس از وزیر ارشاد پس از پایان نمایشگاه کتاب

    رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر که کتاب های مسئله دار و ضد دین موجود در نمایشگاه کتاب توسط مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است توضیح داد: آقای صالحی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را عهده‌دار است، اعلام کرد که تعداد زیادی از عناوین کتاب را جمع آوری و یا اینکه برخی از غرفه ها را بسته‌اند.

    به گزارش نیمه پر، حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره حضور برخی کتب مساله‌دار در نمایشگاه کتاب گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب، حدود ۸ اصل را به عنوان اصول نظارتی مجلس به مسئولین برگزاری این نمایشگاه اعلام کردیم که مسئولین برگزاری نمایشگاه موظفند این اصول را طبق ضوابط قانونی رعایت کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که «در طول چند روز برگزاری نمایشگاه، فروش برخی فیلم‌های زمان طاغوت و اختصاص غرفه به چند ناشر مساله دار، حاشیه های زیادی را به راه انداخت»، متذکر شد: مجلس تا کنون به مواردی هم رسیدگی کرده و تذکرات لازم را داده است،‌ اما جمع بندی مجلس از نمایشگاه کتاب این است که بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب، قطعاً جلسه‌ای تشکیل داده و از وزیر ارشاد دعوت کنیم تا در این جلسه حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توزیع برخی از کتب و حضور بعضی نویسندگان و انتشارات مساله‌دار در نمایشگاه، افزود: مسائل زیادی در رابطه با نمایشگاه کتاب وجود دارد که قابل دقت است، انتشاراتی مانند انتشارات چشمه، نقره و … با وجود سابقه قبلی خود نباید در نمایشگاه حاضر می شدند، در حال حاضر لیست انتشارات مسئله دار حاضر در نمایشگاه در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد.

     

    رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر که کتاب های مسئله دار و ضد دین موجود در نمایشگاه کتاب توسط مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است توضیح داد: آقای صالحی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را عهده‌دار است، اعلام کرد که تعداد زیادی از عناوین کتاب را جمع آوری و یا اینکه برخی از غرفه ها را بسته‌اند.

     

    سالک از روند واگذاری غرفه به ناشران و عدم نظارت پیش از برگزاری نمایشگاه انتقاد کرد و اظهار داشت: اشکال اصلی اینجاست که چرا پیش از  برگزاری نمایشگاه، نظارت کافی بر روی غرفه ها و کتب صورت نمی گیرد. همین عدم نظارت اولیه باعث می شود که مسئولان ذی ربط بعد از توزیع مخفیانه و یا آشکار این کتب، با آنها برخورد کنند.

     

    رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر این که دشمن به دنبال ایجاد فضای دو قطبی در جامعه است خاطرنشان کرد: بسته شدن تعدادی از غرفه‌ها پس از ورود بدون نظارت به نمایشگاه کتاب منجر به دو قطبی شدن جامعه از لحاظ فرهنگی است که این موضوع بسیار خطرناک بوده و آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه این برخورد اینگونه القا می‌کند که ما می‌خواهیم کتب و انتشارات مسئله دار فعالیت کنند، اما برخی نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد.

     

    سالک با توضیح اینکه استیضاح وزیر ارشاد در مجلس چندین بار مطرح شده است، اما فعلا این موضوع قطعی نشده، تصریح کرد: در بخش های مختلف سوالات زیادی از وزیر ارشاد شده و حتی کارت زردهایی هم در همین خصوص گرفته است که به برخی از انتقادات هم در این وزارت خانه رسیدگی شده اما هنوز بخشی از مسائل وزارت ارشاد به صورت حل نشده باقی مانده است.

     

    عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان، با اشاره به راه اندازی خانه احزاب از سوی دولت یازدهم پس از یک دوره توقیف، اظهار داشت: اگر قانون این باشد، ما هم معتقد هستیم که باید خانه احزاب راه‌اندازی شود اما خانه احزاب هم باید طبق قانون عمل کند.