پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 24 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 4548
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > یادداشت
  •   

    یادداشت/

    یک نگاه و دو موضع در رامسر!

    این سکوت معنادار در مقابل یک تخلف بارز و کاریگاتوری و در مقابل، تمجیدهاو تعاریف پرطمطراق بی حدوحصر از این تریبون ها ناشی از چیست؟ آیاتمامی دلواپسی ها از سر دلسوزی برای حفظ اموال و منافع مردم درجهت جلوگیری از زمین فروشی است؟اگر اینگونه است چرا با نگاهی متفاوت در مقابل هوا فروشی و ارتفاع فروشی در این شهر، سکوت اختیار شده است؟

    به گزارش نیمه پر، شهرداریها  به تنهایی و با رقم محدود اعتباری سالانه خود نمی‌توانند در تمام حوزه‌هایی که مطلوب مردم باشد سرمایه‌گذاری کنند لذا در این باب ضرورت دارد پروژه‌های مشارکتی با قدرت و توان بیشتر اجرایی و عملیاتی گردند. نبود درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها از مشکلات اساسی است شاید بتوان برای رفع این نقیصه  با اجرای پروژه‌های مشارکتی با همکاری بخش خصوصی، ارزش افزوده و درآمد پایدار ایجاد کرد . وابستگی درآمد در این سازمان به عوارض ساختمانی رانیز میتوان  یک نقص بزرگ بر شمرد چرا که این موضوع موجب می‌شود تا هر گونه تلاطم در ساخت و ساز موجب نوسان درآمدهای شهرداری شود.البته فارغ از این ، اجرای پروژه‌های مشارکتی با همکاری بخش خصوصی، از تدابیری است  که در سرلوحه کار شوراهای اسلامی شهرها قرار میگیرد . با اجرای پروژه‌های مشارکتی علاوه بر ایجاد  ارزش افزوده  میتوان به تولید درآمد پایدار نیز دلخوش بود در غیر اینصورت جهت رفع این  معضل است که شهرداری ها برای تأمین بخشی از درآمدهای خود روی به خام فروشی املاک می آورند.معاونت سرمایه‌گذاری شهرداری ها نیز موظفند با رصد دقیق چالش‌ها به حل مشکلات بپردازند واز محل اجرای طرح‌ها و فروش آنها درامد لازم برای شهرداریها را ایجاد نمایند تا بتوانند آن را جایگزین درآمدهای حاصل از عوارض ساخت و ساز کنند.

    با این توضیح و ضمن رعایت همه جوانب و بررسی اتفاقات انجام گرفته روزهای اخیر سعی خواهد شد در این یادداشت  به دور از هرگونه نگاه مغرضانه، جانبدارانه ویا حمایتی به مبحث داغ شبکه های اجتماعی و نیز سیل حملات جهت دار محدود رسانه های شهرستان رامسر پیرامون مزایده باغ ۴ هکتاری و فرجام نا مشخص آن، نگاهی گذرا به شرح ماوقع این رخداد در مقابل سکوت معنادارشان در مقابل تخلفات گسترده  پروژه در حال ساخت  دیگر در همین شهرستان اجمالا اشاره گردد.

    شاید علی الظاهر نگاه منتقدین و مخالفین تصمیم شورای شهر رامسر در باب واگذاری و یا فروش زمین مذکور ناشی از یک قیاس با اقدامات همترازان این منتخبین در شهرهای دیگراز حیث الگو گیری نسبت به ایجاد درآمد پایدار باشد اما در مقابل نباید از نقد و اشکالات وارده مورد ادعای شورای شهر فعلی نسبت به سرانجام ناموفق  بسیاری از پروژه های بی سرانجام و محکوم به شکست به جا مانده از پیشینیان همچون کیش پارس ،پارک آبی و… نیز به راحتی چشم پوشید.

    شاید اساسی ترین سوال مطرح شده در این مجال بتواند حول این محور مطرح شودکه انتقادات یکجانبه به این تصمیم ناشی از چیست؟آیا برداشت منتقدین از فروش ملک مذکور اصرار بر نظریه الگوگیری از دیگران نسبت به ایجاد درآمد پایدار است یا تهییج و تحریک افکار عمومی به توجه ویژه به رونمایی از سرنوشتی شوم ؟

    براستی آیا در لابلای نقد ها و تحلیل های یکجانبه روزهای اخیر ،تحلیلی دوسویه و با رعایت حق پاسخگویی به طرف مقابل در رسانه های شهرستان رامسر به رشته تحریر در آمده است؟آیا نگرانی از حیث عدم گیر افتادن در باتلاق خام فروشی یک سرمایه عمومی درجهت تامین در آمدهای روزانه و ماهانه سازمان مدیریت شهری  است و یا مسائل ابتر مانده دیگر؟

    آیا آنچنان که به این اقدام در شرف انجام تاخته شد در انعکاس اخبار مربوطه و پاسخهای تصمیم گیران امر نیز از تریبون های برافراشته قد و نیم قد،بها داده شد؟

    در این بین سهم افکار عمومی و تکلیف شهروندانی که به حمایت از آنان هر وهم و خیالی به قلم جاری میشود چیست؟
    بعنوان مثال :چرا بعد از برگزاری نشست چند ساعته شهردار وشورای شهر رامسر با اصحاب رسانه در خصوص پرداختن به علت العلل این تصمیم و محصول نهایی آن ،حتی یک خط نیز از همین تریبون ها انعکاس نیافته است؟چرا علیرغم اینکه در کنفرانس خبری مربوطه روند سرمایه گذاری در پلاژ لیدو مطابق شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری ها و ماده ۹ آن و نیز روش انتخاب سرمایه گذار به صورت  مبسوط توضیح  داده شد سکوت محض اختیار گردید؟

    ودر مقابل این نگاه یک جانبه و اصرار و ممارست بر تحمیل یک نظریه خام، از زبان مردم ،اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز در سکوت محض همین تریبون ها  وبایکوت همه جانبه و معنادار اقدامات خلاف قانون یک مجتمع تجاری به تراوش ابهامات  متعددی در اذهان عمومی دامن میزندکه در ذیل اشاره میگردد:

    با وجود رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حفظ محیط‌زیست و نظرات کارشناسی و مخالفت مسئولان میراث فرهنگی، ‌ساخت مجتمع تجاری «آرامش» ارتفاعی بیش از حد مجاز گرفت و با ساخت طبقه‌ی سوم این مجتمع، نوار سبز رامسر و بافت‌های تاریخی‌اش کور شد و بستری مطمئن که برای حفظ سیمای منظری و بصری شهر و منطقه‌ای شمال کشور محسوب می‌شد اکنون از بین رفته است.ایسنا

    فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی: ساخت یک طبقه اضافه تخلف است، ما اظهار نظر رسمی خود را در این باره انجام دادیم و هرکس راه را برای تخلف باز گذاشته، باید پاسخگو باشد.صراحتاً تخلف است.

    مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی: اتفاقات درباره‌ی حریم رامسر قبل از هر گونه تغییر و بازنگری رخ داده است، بنابراین هر گونه ساخت و ساز برخلاف ضابطه مصوب، ملاک قانونی ندارد.

    «محسن منصوری‌فرد»، کارشناس میراث فرهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان رامسر: از چند روز گذشته که کار در این مجتمع بار دیگر آغاز شده، به صورت مکتوب به مدیر این پروژه تخلف آن‌ها و مخالفت میراث فرهنگی در این زمینه را اعلام کرده‌ایم، اما آن‌ها همچنان به مجوز گذشته‌ خود برای ساخت‌وساز اکتفا می‌کنند!ایسنا

    فرهاد کهریز – کارشناس نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری : از دسترسی اصلی ساختمان که تا کنون دو طبقه‌ی آن ساخته شده، تا میله‌های انتظار برای ساخت طبقات بعدی، ارتفاع موجود ۱۰ متر و ۱۰ سانتی‌متر است؛ این ارتفاع برخلاف ضوابط میراث فرهنگی و قانون است.ایسنا

    مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی: این مجتمع نباید با ارتفاع و سطح اشغال زیاد ساخته می‌شد و تا زمانی‌ که این طرح، پروسه‌ی قانونی خود را نگذراند و به شورای عالی شهرسازی ابلاغ نشود، مسوولیتش با استان است.ایسنا

    انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر نیز بیانیه‌ای با عنوان «یک بام و دو هوا» خطاب به تعدادی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی مانند مسعود سلطانی‌فر (رییس سازمان میراث فرهنگی)، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) و سیاووش صابری (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی) فرستادند و اعلام کردند با توجه به این‌که برج‌ آرامش «مجوز ارتفاع ‌سازی تا ۱۵ متر را دریافت کرده است. حال که ساخت و ساز «مرکز تجارت آرامش» با قدرت هرچه تمام‌تر آغاز شده، پرسش این است که آیا ضوابط حاکم برای حفظ بافت قدیمی شهر رامسر لغو شده است؟ اگر لغو شده به مردم آگاهی داده شود. اگر لغو نشده، صدور مجوز برای یک مورد «خاص» چه توجیهی دارد؟ چرا یک بام و دو هوا؟»

    نکته جالب توجه بعد از بیانه شماره ۱۰ انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر ،نگاه تمسخر آمیز و حملات تند و نیش داربعضی از باصطلاح دلسوزانی بود که نه در لوای حمایت از سرمایه های اجتماعی و منافع مردم بلکه در قاموس حامی منافع یک سرمایه گذار تا غایت یک بیتفاوتی را نیز پیموده اند!

    این سکوت معنادار در مقابل یک تخلف بارز و کاریگاتوری و در مقابل، تمجیدهاو تعاریف پرطمطراق بی حدوحصر از این تریبون ها ناشی از چیست؟آیاتمامی دلواپسی ها از سر دلسوزی برای حفظ اموال و منافع  مردم درجهت جلوگیری از زمین فروشی  است؟اگر اینگونه است چرا با نگاهی متفاوت در مقابل هوا فروشی و ارتفاع فروشی در این شهر، سکوت اختیار شده است؟

    و موارد بسیاری از این دست…

    قضاوت با افکار عمومی…

    حسن جمالی/