پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23674
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    حسینی در تشریح نشست کمیسیون ویژه جهش تولید:

    وزارت امور خارجه موانع صادرات میوه کیوی ایران به هند را برطرف کند

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: وزارت امور خارجه با مانع تراشی هندی ها در واردات کیوی از ایران برخورد کند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود که با حضور مسئولان وزارتخانه های جهادکشاورزی، صمت، امور خارجه و اتاق بازرگانی درخصوص بررسی وضعیت صادرات میوه کیوی برگزار شد، گفت: حدود ۲ ماه است که وزارت کشاورزی هند، واردات کیوی از ایران را به تعلیق درآورده است، البته ایران در مجموع همچنان یکی از صادرکنندگان بزرگ کیوی در جهان بوده و به دلیل کیفیت خوب و سلامت کیوی تولید ایران، به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود، حتی امسال نیز مجموع صادرات کیوی ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: ابتدا برداشت ما این بود که طرف هندی دغدغه فنی دارد و این دغدغه ها باید از کانال فنی برطرف شود، لذا مکاتبات و ملاقات های متعددی برای بررسی و رفع مشکل صورت گرفت و حتی سازمان حفظ نباتات و سازمان غذا و داروی کشورمان نیز به دلیل اینکه واکنش فنی و مسئولانه ای به دغدغه های طرف هندی نشان دهند، به رغم اینکه از سلامت محصولات صادراتی کشور که عمدتاً در استان های شمالی کشور به ویژه مازندران تولید می شود، اطمینان داشتند، به منطقه سفر و از انبارهای ذخیره کیوی بازدید کردند. همچنین از فرآیند آماده سازی آن برای صادرات نیز بازدید کردند و به این جمع بندی رسیدند که محصولات کیوی تولید کشور سالم است و این موضوع را به طرف هندی منعکس کردند.

    وی اظهار داشت: مسئولان بخش واردات کشور هند از سازمان حفظ نباتات و قرنطینه کشورمان اطلاعاتی را درخواست کردند و این سازمان نیز اطلاعات را در بیش از ۷۰ صفحه آماده و ارسال کرد. طرف مقابل اطلاعات را با تاخیر بررسی کرده و مجدداً درخواست کردند وبیناری در این خصوص برگزار شود. پس از برگزاری وبینار مجدداً از سازمان حفظ نباتات کشورمان، اطلاعات جدید مربوط به ۳ سال اخیر را درخواست کردند.

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات در جلسه وبینار به طرف هندی بیان کرده بودند که اگر ما نیز چنین اطلاعاتی مربوط به محصولات صادراتی شما را بخواهیم، در اختیار ما قرار می دهید؟ که آنها از پاسخ به این سوال طفره رفته و آن را غیرعملی دانستند، با این حال مسئولان کشورمان مجدد نسبت به ارسال اطلاعات درخواستی در بیش از ۱۷۰ صفحه اقدام کردند، در صورتی که این اطلاعات، موضوعات فنی و علمی که نیاز به پژوهش داشته باشد، نبود. اطلاعاتی نظیر تعداد باغات تحت کشت، محل سردخانه های نگهداری محصول و… بوده که به نوعی ارزیابی کلی به شمار می رود. این در حالی است که از زمان ارسال این اطلاعات حدود ۱۰ روز می گذرد و طرف مقابل واکنشی نشان نداده و درخواست زمان بیشتر برای بررسی می خواهد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: مسئولان کشور هند می دانند که میوه کیوی، میوه ای تره باری و تازه خوری است و هر روز که از نگهداری آن می گذرد، هزینه مضاعفی را به کشاورز و باغدار و تاجر وارد می کند و از طرفی از عمر مفید صادراتی کیوی کاسته می شود، از این رو برداشت ما این است که این رویه فنی به رویه ای غیرفنی تبدیل شده است و برداشتمان این است که کشور هند از شیوه های به اصطلاح تجارت غیرمنصفانه استفاده می کند، طرف مقابل رویه تجارت غیرمنصفانه را از مسیر قرنطینه و موانع تجاری غیرتعرفه ای دنبال می کند و این موضوع شایسته مناسبات دو کشور نیست.

    حسینی با بیان اینکه موضوع صادرات محصولات کیوی به کشور هند را از مجاری مختلف پیگیری کردیم، تصریح کرد: این موضوع را از طریق سفارت ها، وزرا و مقامات ارشد دو کشور پیگیری کردیم، اما متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی ما اعلام کرده که در هر سطحی از مناسبات آمادگی همکاری متقابل چه در سطح وزرا یا معاونان یا هیات های کارشناسی دوطرفه را داریم. حتی اعلام کردیم آمادگی برگزاری جلسات به صورت وبینار را داریم، اما طرف هندی با این موضوع غیرمسئولانه برخورد کرده که در نهایت هزینه آن به کشاورزان و باغداران ما تحمیل می شود.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر هزاران کشاورز و باغدار زندگی شان از طریق کشت محصول کیوی تامین می شود و این موضوع نگران کننده است، از این رو معتقدم امروز به جایی رسیدیم که همه باید یکصدا با اعمال فشار، موانع تجاری غیرمنصفانه و غیرتعرفه ای با کشور هند را از میان برداریم. البته محصول کیوی صادراتی ما بسیار با کیفیت بوده و به بسیاری از کشورهای دنیا نیز صادر می شود و این شایسته نیست که طرف هندی یک بار برای واردات محصول سیب و یک بار دیگر برای محصول کیوی بهانه تراشی کند.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: در جلسه امروز سازمان حفظ نباتات و سازمان توسعه تجارت اعلام کردند که موضوعات اعلام شده از سوی کشور هند مانند درخواست اطلاعات مربوط به ۳ سال گذشته غیرمتعارف است، در حالی که این کشور اطلاعات مشابه مربوط به محصولات صادراتی خود به کشورمان را در اختیار ما قرار نداده است، از این رو  وزارت امور خارجه باید هر چه سریعتر این مناسبات را برقرار کرده و موثرتر برخورد کند. پیگیری این مسائل و جبران بخشی از خسارات تحمیلی به کشاورزان و باغداران کیوی کار کشورمان و تامین منافع آنها بردوش شخص وزیر امور خارجه  است.

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به جمع بندی جلسه امروز کمیسیون متبوع خود گفت: ضروری است وزارت امور خارجه کشورمان برخورد موثری در این زمینه داشته باشد، چرا که این وزارتخانه باید مبادلات دیپلماتیک و مناسبات تجاری فیمابین را تسهیل کند و یکی از وظایف اصلی این وزارتخانه، همین موضوع است.

    حسینی اضافه کرد: همچنین وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت باید با همتای هندی خود مکاتبه کرده و بهانه تراشی های غیرمتعارفشان را به آنها گوشزد کنند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی می بایست برای رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به هند تلاش کند و اگر قرار است طرف هندی این سختگیری ها را درخصوص واردات محصولات ایرانی ادامه دهد، کشورمان نیز متناسب با اقدامات آنها، مقررات و رویه هایی را برای واردات محصولات هندی اعمال کنند.

    نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: امروز تراز تجاری ما با هند به نفع کشور مقابل است، در سال های اخیر در حوزه محصولات کشاورزی در برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات از هند، تنها ۳۰۰ هزار تن صادرات به کشور این کشور داریم، لذا وزارت جهاد کشاورزی از مخاطبین اصلی خود که کشاورزان هستند، با جدیت حمایت کند.

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خاطرنشان کرد: کمیسیون جهش تولید حتماً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد، این نوع رفتارها ولو اگر با انگیزه اقتصادی هم صورت گیرد، مانعی بر سر تولید و تجارت به شمار می رود، لذا با جدیت برای رفع این موانع تلاش خواهیم کرد، بر همین اساس وزرای ذیربط نیز در سه حوزه جهاد کشارزی، صمت و امور خارجه باید پاسخگو باشند، هر چند که از کانال های غیردولتی مانند اتاق بازرگانی ایران و هند نیز خواسته شده تا موضوع را پیگیری کنند.

    برچسب ها :