پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23583
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    واردات یک میلیارد دلار گوشی لوکس طی ۹ ماهه امسال

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با‌ اشاره به واردات حدود یک میلیارد دلار گوشی همراه لوکس در ۹ ماهه ابتدای امسال گفت: ۹۰ درصد از این گوشی‌های مربوط به یک برند لوکس آمریکایی بوده است.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ؛ حمیدرضا دهقانی‌نیا در رابطه با واردات گوشی‌های لوکس به کشور، گفت: در ۹ ماهه ابتدای امسال ارزش واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ۹۴۰ میلیون دلار بوده است و به عبارتی در مدت یاد شده حدود یک میلیارد دلار گوشی لوکس (بالای ۶۰۰ دلار) به کشور وارد شده است.

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در این مدت، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با آنکه حدود ۳۰ درصد منابع ارزی تلفن همراه یعنی حدود یک میلیارد دلار را مصرف کرده‌اند اما فقط نیاز پنج درصد افراد جامعه را پوشش داده‌اند.

    وی افزود: حدود ۹۰ درصد گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دارای نشان تجاری اپل است.
    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با‌ اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در مورد واردات کالای لوکس در شهریور ۹۹، اظهار داشت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و مصرف ارزی قابل توجه این گوشی‌ها و عدم اقدام از سوی دولت قبل، کمیسیون تلفیق مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار را از پنج درصد به ۱۲ درصد افزایش داد، اما متأسفانه کارایی لازم برای کاهش جذابیت استفاده از این کالا را نداشت. شاهد آن نیز واردات حدود یک میلیارد دلار گوشی بالای ۶۰۰ دلار در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ با وجود اجرای این قانون است که این یعنی افزایش ۴۰ درصدی در ۹ ماه اول ۱۴۰۰ نسبت به کل سال ۹۹٫

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در لایحه بودجه تقدیمی‌دولت برای سال ۱۴۰۱ حتی بند مربوط به اخذ ۱۲ درصدی حقوق ورودی از گوشی‌های لوکس، حذف شده است و با این شرایط حقوق ورودی این گوشی‌ها در سال آینده مانند سایر گوشی‌ها پنج درصد خواهد بود.

    وی افزود: در نتیجه همچنان در شرایط مشکلات ارزی، منابع بیشتری به گوشی‌های لوکس اختصاص پیدا خواهد کرد و این در حالی است که می‌شود با همان منابع، تعداد گوشی‌های بیشتری که مورد استفاده اقشار مختلف و عموم مردم است، تامین و به کشور وارد کرد و یا ارز آن را به واردات کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های تولید اختصاص داد.

    دهقانی نیا بیان داشت: با در نظر گرفتن ۱۰ درصد به‌عنوان حقوق ورودی گمرک و مالیات گوشی‌های تجاری و ۱۰ درصد بابت سود قابل تحقق زنجیره تامین، در حال حاضر قیمت گوشی ۶۰۰ دلاری در بازار حدود ۱۸ میلیون تومان است که از قدرت خرید عموم مردم برای یک گوشی، فاصله زیادی دارد.

    برچسب ها :