پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23429
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ دی, ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    هزینه سفر هوایی و زمینی برای زائران و اسکان باید ارزان تمام شود/ زمینه رفت و آمد زائر از مبدا تا مقصد تسهیل شود

    نخستین جلسه شورای ملی زیارت پس از دو سال‌ وقفه با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس برگزار شد و در آن درباره زمینه‌های تسهیل رفت و آمد و کاهش هزینه‌های زائران تصمیم‌گیری شد.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ،نخستین جلسه شورای ملی زیارت پس از دو سال‌ وقفه با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس برگزار شد و در آن درباره زمینه‌های تسهیل رفت و آمد و کاهش هزینه‌های زائران تصمیم‌گیری شد.
    سید ابراهیم رئیسی تمایل قلوب مردم به زیارت بارگاه نورانی ائمه اطهار (علیهم السلام) را یک گرایش اعتقادی و عمیق فرهنگی دانست و اظهار داشت: باید زمینه های زیارت ارزان و آسان مردم را فراهم کنیم.
    رئیس جمهور گفت: مردم با هر سختی و مشقتی که شده عشق خود را به امام رضا (ع) و سایر ائمه معصوم ابراز کرده و با وسایل مختلف و شرایط مالی و اقتصادی گوناگون به زیارت می آیند.
    رئیس‌جمهور افزود: در سال های اخیر علیرغم مشکلات ناشی از کرونا عشق به زیارت به هیچ عنوان سرد نشده و مردم همواره سعی می کردند به شیوه های گوناگون ارادت قلبی خود را به امام رضا و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) ابراز کنند.
    رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پیشنهادات کارگروه برای تسهیل زیارت و توجه به ابعاد فرهنگی آن، گفت: لازم است تحلیل آماری روشن و دقیقی در زمینه زیارت داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن امور مربوطه را پیگیری کنیم.
    رئیسی با اشاره به اهمیت نقش رسانه و هنر در ترویج فرهنگ زیارت اظهار داشت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت گردشگری و صدا و سیما ارتباط جدی و موثرتری با مسئله زیارت پیدا کنند.
    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: زیارت اهل بیت (سلام الله علیها) ظرفیت عظیمی است که می‌تواند در کشور ایجاد آرامش کند و در ارتقای اخلاق، معنویت و فرهنگ نقش مهمی دارد.
    رئیسی ضمن بیان اینکه توجه به اقتصاد زیارت ضروری است، گفت: یکی از کارهایی که باید در کارگروه مربوطه انجام شود، شناسایی نحوه ارتباط وزارتخانه‌های فرهنگی و اقتصادی با این موضوع است تا مشخص شود هر یک از وزارتخانه‌ها چه نقشی می توانند در این رابطه ایفا کنند.
    رئیسی خاطرنشان کرد: باید رفت و آمد زائرین از مبدا تا مقصد تسهیل شود و این تسهیل گری به معنی واقعی کلمه باعث کاهش هزینه سفرهای هوایی و زمینی و محل اسکان برای زائران شود.
    رئیس‌جمهور افزود: زیارت ارزان و آسان نیازمند سازوکاری است که باید همه دستگاه‌ها در این رابطه فعال شوند تا اتفاق بیفتد این کار می تواند آثار بسیار ارزشمندی داشته باشد.
    رئیسی با اشاره به اهمیت موضوع سوغات متناسب با فرهنگ اسلامی برای زائران اظهار داشت: متاسفانه بازار شهرهای زیارتی به محل فروش کالاهای کشورهای مختلف تبدیل شده که هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارد، اما سوغاتی که زائران تهیه می کنند باید متناسب با زیارت، فرهنگ و آموزه‌های دینی و ملی باشد و توجه به این موضوع در حقیقت توجه به اقتصاد و فرهنگ زیارت است.
    رئیسی استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را حائز اهمیت دانست و گفت: در ادوار مختلف مردم با وقف و نذر محور و اساس زیارت و خدمات به زائران بوده‌اند و اکنون هم سرمایه گذاران و کارآفرینان بسیاری مشتاق مشارکت در این حوزه هستند و باید بتوان نقش مردم را بدرستی در این عرصه مشخص نمود.
    رئیسی تقویت جایگاه و ساختار کارگروه زیارت را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختار کارگروه نیازمند بازنگری است و باید برخی از دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی را به این کارگروه اضافه کرد.
    رئیس‌جمهور همچنین از کارگروه زیارت خواست مصوبات شان صرفاً مربوط به شهر مشهد نباشد و سایر امامزادگان نیز مورد توجه باشند.
    یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی درباره این نشست گفت: با استفاده از فرصت سفر غیررسمی رئیس جمهور به مشهد، پیشنهاد شد که شورای عالی زیارت با حضور ایشان برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت.

    وی افزود: این شورا با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، تعدادی از وزرای مرتبط با موضوع، معاونان رئیس جمهور، استانداران ۳ استان زیارتی و مسئولین محلی برگزار شد و مصوبات بسیار خوبی هم در بخش های خدمات دهی به زائران، حوزه حمل و نقل، مباحث مربوط به زیرساخت و با تاکید بر تشکیل کمیته فرهنگی داشت.

    نظری خاطرنشان کرد: ان شاء الله شورای عالی زیارت، هر فصل حداقل یک بار با حضور رئیس جمهور یا معاون اول ایشان تشکیل خواهد شد.

    وی در ادامه گفت: از جمله مصوبات جلسه می توان به تسهیل در انتقال زائر از اقصی نقاط کشور با استفاده از زیرساخت ریلی و با حداقل زمان اشاره کرد و تاکید شد که این سفر مقرون به صرفه و ارزان باشد. همچنین عملیات جاده های در دست احداث نیز می بایست سرعت بگیرد. ضمن این که در مورد حمل و نقل درون شهری مرتبط با زیارت نیز می بایست زمینه های لازم فراهم شود.

    برچسب ها :