پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23247
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۱ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    درآمد پایدار دهیاری‌ها نباید ساخت وساز باشد/ سهم ۸۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات مناطق محروم در مازندران

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران گفت: نوشهر از لحاظ برخورداری از روستاها جز شهرستان‌های خوب است و به لحاظ ساخت و سازهایی که انجام می‌شود اگرچه به نسبت ساخت و سازهای غیرمجاز هم حرف داریم و قطعا برخورد خواهیم کرد؛ اجازه نمی‌دهیم که درآمد دهیاری‌ها به سمت ساخت و ساز غیر مجاز برود.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ ، دکتر محمدرضا غلامی در حاشیه بازدید از وضعیت روستاهای بخش مرکزی نوشهر در گفت‌‌وگویی اظهار کرد: استان مازندران دارای ۳۶۰۰ روستا و آبادی است که ۲ هزار و ۲۷۰ روستا دارای دهیاری مصوب هستند و در کشور از لحاظ فراوانی روستاها مرتبه اول و از لحاظ دهیاری مصوب رتبه سوم بعد از سیستان و بلوچستان و  خراسان را داریم.

    وی با اشاره به اینکه گسترده کاری اداره کل امور روستایی از گلوگاه تا رامسر به تبع بسیار وسیع و پراکندگی کار و  تنوع کارهای روستا، محرومیت‌ها و محرومیت‌زدایی‌ها زیاد است، افزود: تمام این محرومیت‌هایی که در روستا وجود دارد به دست مدیر ارشد روستا باید حل و فصل شود یعنی دهیار به‌عنوان مدیر ارشد روستا محسوب می‌شود.

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران تصریح کرد: امروز شغل دهیاری به‌عنوان مشاغل حساس تلقی می‌شود و با یک حساسیت ویژه به این شغل نگاه می‌شود.

    غلامی خاطرنشان کرد: امروز دهیار همانند بخشدار یک نماینده عالی دولت در بخش است که باید دارای چارچوب خاصی باشند و آشنایی کامل با قوانین و مقررات دهیاری‌ها و اداره امور روستاها را داشته باشند؛ اگر این نباشد واقعیت هم دهیار و هم شورای روستا که شعار خدمت دادند؛ متضرر است.

    وی با اشاره به اینکه عدم کارآمدی دهیار باعث می‌شود روستاییان که جمعیت هدف و جمعیت مخاطب هستند نیز متضرر شود، افزود: امسال یک چهارچوب و قوانینی را لحاظ کردیم که در این قوانین دهیاران  گزینش و رصد شوند و در نتیجه افراد اصلح تر انتخاب شوند؛ با این کار دهیاران را آموزش می‌دهیم که به اصول و قواعد و ضوابط دهیاری‌ها آشنا شوند.

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران ادامه داد: بافت و موقعیت استراتژیک منطقه یکی از عوامل جذب توریسم و گردشگر است، به همین جهت ساخت و ساز خوب بوده و یکی از شاخص‌ها و معیارهای درآمد پایدار روستاها و دهیاری‌ها بحث صدور پروانه و عوارض ساختمانی است که در روستاهای نوشهر یا ساحلی  برقرار خواهد بود.

    غلامی یادآور شد: در بخش کجور روستاهای محروم و روستاهای بالادست کجور که واقعا از لحاظ برخورداری در حوزه جاده، آب شرب  و موضوعات دیگر متاسفانه هنوز هم کم بر خوردار هستند و نیاز به توجه ویژه دارند و جز اعتبارات محرومیت‌زدایی اداره کل روستایی و معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری قرار می‌گیرند.

    وی بیان کرد: از لحاظ عملکردی دهیاران خوب عمل کردند و این نشان می‌دهد که تعامل مردم و فرهنگ مردم روستاهای این شهرستان نسبت به همکاری و خودیاری در روستا خوب است؛ این اتفاق باید در همه مناطق روستایی استان بیفتد یعنی این که روستاها به توسعه همه جانبه  دست نمی‌یابد مگر اینکه دهیاران و شوراها از مشارکت مردم استفاده کنند.

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران تاکید کرد: دهیاران مردم را به سمت خودیاری بیاورند و خوشبختانه در روستاهای بخش مرکزی نوشهر هم‌افزایی شده و حضور و مشارکت مردم در بحث خودیاری خوب است؛ دهیاران و شوراها تعامل خوبی با هم داشتند که از لحاظ بصری و المان زیباسازی در روستاها خوب کار شد.

    غلامی تصریح کرد: دهیاران و شوراها توانستند هم‌افزایی ایجاد کنند؛ روستاهایی که به توسعه همه جانبه دست پیدا نکردند متاسفانه یکی از عوامل پس رفت و یکی از عوامل عدم توسعه خود دهیاران و شوراها هستند و برخی از روستاها که  شرایط مالی مردمان روستاها خوب است.

    وی ادامه داد: از همه دهیاران و شوراها درخواست داریم و تاکید می‌شود فضا را باید  به سمت تعامل و هم‌افزایی با مردم روستا ببرند و از مشارکت آنان استفاده کنند؛ از همکاری بخشداران و دستگاه‌های اجرایی  که در شهرستان هستند با تعامل از آن‌ها بهره کافی را بگیرد وگرنه اگر تخلف و انحراف ببینیم  با آن  افراد برخورد خواهیم کرد.

    ۸۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات مناطق محروم در مازندران شد

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران اظهار داشت: در حوزه محرومیت‌زدایی و اعتبارات مناطق محروم کشور، سال گذشته تقریباً کل اعتبار مناطق محروم برای استان مازندران حدود ۷ میلیارد تومان و امسال با همکاری نمایندگان مردم در مجلس   بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات مناطق محروم استان مازندران شد، در حوزه آب شرب، راه روستایی و  در حوزه محرومیت‌زدایی که شامل هم دو موضوع اولیه می‌شود و هم بحث مسکن،  آموزش و پرورش و سلامت است.

    غلامی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها هم در حال مبادله تفاهم‌نامه هستند که این اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان به روستاها تزریق شود و دستگاه اجرایی در شهرستان بتوانند کارشان را انجام دهند.

    وی افزود: در حوزه اعتبارات شهرستانی که یک بخش اعتبارات توزیع به روستاها است بخشداران و دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم که نظارت کافی و کامل  داشته باشند، در  اداره کل روستایی حتما در  اعتباراتی که خود دهیاری‌ها مصوب می‌کنند.

    مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران در پایان گفت: اعتبارات مصوب دهیاری‌ها در روستا به‌صورت  ۶۰ به  ۴۰ است یعنی۶۰ درصد برای پروژه‌های عمرانی و ۴۰ درصد برای هزینه‌های جاری توزیع شود در غیر این صورت این هم  یکی از موارد خطا و انحراف شورا و دهیاری خواهد بود که اداره کل امور روستایی با این موارد برخورد می‌کند.

    نخستین‌بار برنامه آزمون مصاحبه دهیاران در نوشهر برگزار شد

    یزدان‌کرد بخشدار بخش مرکزی نوشهر ضمن قدردانی از حضور مدیر کل امور روستایی و هیات همراه  در بخش مرکزی نوشهر گفت: برای نخستین بار برنامه آزمون مصاحبه دهیاران توسط اداره کل امور روستایی استانداری در نوشهر برگزار شد.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که از سطح روستاهای بخش مرکزی شد و در  این دوره شوراها و دهیاران خوب ما  عملکرد خوبی دارند و  با جدیت کار می‌کنند؛ پروژه‌هایی که توسط خیرین و شوراها در  بحث آسفالت و  پروژه‌های عمرانی و سالن ورزشی در در حال ساخت و یا  ساختمان دهیاری  با حضور مدیر کل بازدید به عمل آمد.

    بخشدار بخش مرکزی نوشهر تاکید کرد: دهیاران و شوراها در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز به‌صورت جدی جلوگیری کنند که معضلی در شهرستان محسوب می‌شود؛ هم این بخش و هم بخش پسماند زباله‌ها در شهرستان باید به‌طور جدی پیگیری شود.

    خلا عدم آموزش دهیاران بزرگترین آسیب بود

    سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر نیز در بازدید از آزمون مصاحبه گزینش دهیاران بخش مرکزی و کجور شهرستان نوشهر اظهار کرد: خلا آموزش از ابتدای دهیاری تا به امروز حس می‌شد  و هر فردی  با هر روش و منش و اطلاعاتی می‌گفتیم که  وارد دهیاری شود.

    وی گفت: دهیاران تا یک سال اصول ضوابط و مقررات را نمی‌دانستند و خوشبختانه امروز  با همت مدیر کل امور روستایی این موضوع تعریف شده و با فراگیری آموزش و آزمون مصاحبه، دهیار کسی است که دانش و مهارت لازم را کسب کرده باشد.

    فرماندار نوشهر تصریح کرد: مطمئناً دهیار با دانش و با مهارت کمکی است برای فرماندار و بخشدار و مساله مهم‌تر اینکه دهیاران در این آموزش هم اصول و ضوابط را یاد می‌گیرند و هم درک درستی نسبت به جایگاه خود پیدا می‌کنند.

    یزدانی ادامه داد: این آموزش باعث می‌شود که منش، دانش، شخصیت و جایگاه و مهارت واقعی دهیار را دوباره باز تعریف کرده و به دهیاران داده شود.

    وی خاطرنشان کرد: خلا عدم آموزش دهیاران  بزرگترین آسیب بود که امروز و همه  دوره‌‌ها حس می‌شد؛ خوشبختانه اداره کل امور روستایی ورود پیدا کردند و صرفاً بتوانیم بعد از این ما  دهیاران با دانش و مهارت لازم داشته باشیم و در کنار آموزش دهیاران آموزش به شوراها هم لازم است.

    فرماندار نوشهر در پایان گفت: بسیاری از مشکلات عمده ما انتخابات شوراها است و انتخاب شورا برای دهیار که کار سخت شورا محسوب می‌شود؛ ما اصول و ضوابط دهیار را داریم فردی می‌تواند دهیار شود که این آیتم‌ها را داشته باشند و در اینگونه موارد خلا آموزش شوراها نیز حس خواهد شد.

    برچسب ها :