پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23153
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    رشد نگران کننده درصد سرباری و سالمندی در رامسر

    افزایش نگران کننده درصد سرباری و سالمندی در شهرستان رامسر

    به گزارش رامسرنوین ، مازندران از جمله استان های سالمند کشور است و در سطح استان نیز شهرستان رامسر جز چند شهر اول است که بیشترین جمعیت سالمندی را دارد.

    درصد سالمندی در رامسر نیز بشدت درحال رشد است بطوری که در سال ۹۵ درصد سالمندان رامسری بالغ بر ۱۳ درصد بود و اکنون در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ درصد رسیده است.

    البته باید به این‌نکته نیز اشاره کرد که درصد سالمندی در سال ۹۷ و ۹۸ به ۱۶/۴ رسیده بود که با اقدامات تخصصی و آموزشی صورت گرفته از سوی شبکه‌ بهداشت و درمان شهرستان این آمار از سال ۹۷ تاکنون با یک درصد کاهش به ۱۵ درصد رسید اما همچنان وضعیت سالمندی در رامسر نگران کننده است.

    اما ” سرباری ” عنوانی است که به‌ جمعیت زیر ۱۵ و بالای ۶۵ سال گفته می شود.

    متاسفانه رشد سرباری در شهرستان رو به افزایش است و چون این افزایش درصدها تدریجی و به آرامی اتفاق می افتد کمتر می‌توان آن را احساس کرد.

    بررسی های به عمل آمده نشان می دهد ۱۴ سال قبل در روستاهای رامسر رشد سرباری ۳۹ درصد بود اما حالا در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۴۲ درصد رسیده است.

    در حوزه شهری شهرستان هم رشد سرباری در ۱۴ سال گذشته ۳۴ درصد بود اما حالا به ۳۸ درصد رسیده است‌.

    این افزایش سرباری و کمبود نیروی کار نگران کننده است.

    اما موضوع مهمی که برای‌ جوان سازی جمعیت اهمیت دارد میزان باروری است بطوری که شاهد کاهش چشم‌گیر کاهش فرزندآوری و فرزندپروری در شهرستان رامسر هستیم.

    بررسی ها نشان می دهد میزان فرزند آوری در روستاهای رامسر ۴۰ درصد بود اما در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

    این موضوع در حوزه شهری نیز از ۴۱ به ۲۱ رسیده است.

    آمارهای فوق بخشی از تحقیقات انجام شده است و از آنجایی که متخصصان امر راهکار های برون رفت این معضل اجتماعی را که بنیان خانواده را هدف گرفته است را به طرق مختلف اعلام کرده اند، انتظار می رود متولیان از سطح شهرستانی تا سطح ملی برای آن چاره ای اندیشیده و در جهت جوان گرایی کشور گام بردارند.

    در این راستا دکتر حمیدرضا مبشری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در گفتگویی اظهار داشت: ارتقای سلامت مادران ، گسترش ارتقای رشد و تکامل همه جانبه کودکان ، ترویج و تسهیل در ازدواج و ازدواج آسان، رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ باروری ، توانمند سازی ذی نفعان کلیدی و جمعیت هدف در راستای صیانت از جمعیت ، شناسایی علل ناباروری و سازگاری حمایتی و بیمه ای خدمات مهم ترین از جمله مهم ترین راهبردهای صیانت از جمعیت است.

    وی با بیان اینکه سلامت مادران باردار خط قرمز وزارت بهداشت است گفت: شبکه بهداشت و درمان برای مادران باردار خدمات بهداشتی رایگان ارائه می دهد.

    وی ارتقای فرهنگ جامعه در زمینه صیانت از جمعیت را بسیار مهم تلقی کرد و گفت : رشد جمعیت صرفا مختلف وزارت بهداشت نیست و باید همه دستگاه ها در این امر وظایف خود را به درستی انجام دهند.

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر تصریح کرد: فضای مجازی، رسانه ها ، وعاظ و روحانیون نقش بسزایی در فرهنگسازی صیانت از جمعیت دارند که باید در این امر وارد میدان شوند.

    برچسب ها :