پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 22776
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ شهریور, ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    اتمام واکسیناسیون دانشجویان تا پایان مهر/افزایش مراکز واکسیناسیون

    معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: قرار بود واکسیناسیون دانشگاهیان تا نیمه آبان به اتمام برسد اما با تسریع واکسیناسیون تا نیمه مهر و حداکثر تا پایان مهرماه واکسیناسیون دانشجویان به اتمام می رسد.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از مهر، دکتر علی اکبر حق دوست در یک برنامه تلویزیونی با توضیح واکسیناسیون دانشجویان و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود و هماهنگی که با وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت انجام شده بود، واکسیناسیون اساتید و دانشجویان از شهریورماه آغاز شده است.

    وی افزود: در حال حاضر اکیپ‌هایی در دانشگاه‌ها حضور دارند و این کار برای دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی هم آغاز شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت تلقیح واکسن را برعهده دارند.

    دو سوم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واکسن زده‌اند

    حق دوست گفت: تقریباً می‌توان گفت دو سوم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واکسن زده‌اند چون بسیاری از این دانشجویان در محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی فعال بودند واکسن‌های این دانشجویان و اساتید آنها زده شده است.

    وی افزود: یک سوم باقیمانده دانشجویان علوم پزشکی و عمده دانشجویان سایر دانشگاه‌ها واکسیناسیون با یک زمان بندی آغاز شده است و قرار بر این بود که واکسیناسیون دانشگاهیان تا نیمه آبان ماه به پایان برسد ولی خدا رو شکر با در دسترس بودن بیشتر واکسن و حمایت جدی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ان‌شاءالله تسریع خواهد شد.

    تا پایان مهرماه واکسیناسیون دانشجویان به اتمام می‌رسد

    معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: به این ترتیب و با توجه به تسریع واکسیناسیون تا نیمه مهر و حداکثر تا پایان مهرماه واکسیناسیون دانشجویان به اتمام می‌رسد. با کمک وزارت علوم، دانشجویان سایر رشته‌ها که واکسن دریافت نکرده‌اند به سرعت زیرپوشش واکسن خواهند رفت.

    وی در خصوص زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمه مهرماه گفت: در مورد واکسیناسیون وظیفه وزارت بهداشت این است که همه دانشجویان اعم از علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی را پوشش دهد.

    برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در مورد بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی

    حق دوست افزود: در مورد بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت برنامه‌ریزی می‌کند. برنامه وزارت بهداشت این است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت کامل وارد دانشگاه می‌شوند. دانشجویان کار عملی به صورت حداکثری وارد دانشگاه خواهند شد. دانشجویان جدیدالورود را سعی می‌کنیم که حداقل چند ماهی از سال را در دانشگاه باشند. شاید نتوانیم همه دانشجویان را تمام روزها در دانشگاه داشته باشیم و از همین رو به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که ظرفیت خوابگاه‌ها حداکثر ۵۰ درصد پر باشد.

    وی اضافه کرد: دانشجویان سال آخر را بیشتر به صورت حضوری در دانشگاه خواهیم داشت تا بتوانند زودتر فارغ التحصیل شوند و تحصیل خود را به اتمام برسانند.

    معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بازگشایی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی اظهار بی اطلاعی کرد و یادآور شد: با معاون آموزشی وزارت علوم صحبت کردم و پیشنهاد کردم برنامه‌ای که برای علوم پزشکی تهیه شد برای دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم هم قابل اجرا است اما در صورت اینکه واکسیناسیون دانشجویان غیر علوم پزشکی تا مهرماه تکمیل شود.

    در این ترم تمام امتحانات را حضوری برگزار می‌کنیم

    وی گفت: در وزارت بهداشت در این ترم تمام امتحانات را حضوری برگزار می‌کنیم، دانشجویان تحصیلات تکمیلی حضور فیزیکی کامل خواهند داشت. دانشجویانی که کار عملی باید داشته باشند در بیمارستان‌ها حضور می‌یابند. در مورد دانشجویان ورودی جدید سعی می‌کنیم شروع دروس به صورت مجازی باشد و در ادامه برای رفع اشکال و کار عملی تا پایان ترم در دانشگاه حضور می‌یابند.

    حق دوست افزود: ما دغدغه‌های خانواده‌ها و دانشجویان را درک می‌کنیم. این شرایط با این پیش شرط است که بتوانیم به سرعت پوشش واکسیناسیون دانشجویان را بالا ببریم و البته همزمان خانواده‌ها نیز پوشش واکسیناسیون در جامعه بالا برود. به شکلی نباشد که دانشجویان دغدغه داشته باشند که اگر آلوده شدند ممکن است خطراتی خانواده‌ها را تهدید کند.

    امکان اخذ مرخصی تحصیلی بدون درج در سنوات

    وی گفت: تمهیداتی اندیشیدیم که اگر دانشجویی واقعاً مضطرب بود، بیماری زمینه‌ای داشت و یا خانواده مضطرب بود، بدون درج در سنوات بتوانند مرخصی تحصیلی بگیرند و نگرانی از بابت سنوات قانونی نداشته باشند. حدس می‌زنیم درصد بسیار کمی از دانشجویان دچار این اضطراب بوده و یا بیماری زمینه‌ای داشته باشند که مرخصی تحصیلی بگیرند اما با این وجود تسهیلات لازم برای آنها فراهم می‌کنیم تا کمترین دغدغه را داشته باشند.

    ایجاد مکان‌های ایزوله برای دانشجویان مبتلا

    معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کردیم در دانشگاه‌های علوم پزشکی مکان‌هایی را فراهم کنند اگر دانشجویی مبتلا شد، سریع شناسایی شود و در آن مکان‌ها ایزوله شده و مورد درمان قرار گیرد. اگر دانشجویی خدای نکرده مبتلا شد قاعدتاً با توجه به گروه سنی و واکسنی که دریافت کرده است، بیماری سبک خواهد بود. اما باید ایزوله بماند و به خانه برنگردد تا خانواده نگرانی از بابت ابتلاء نداشته باشند.

    وی افزود: سعی شده است تمهیدات لازم و حداکثری را داشته باشیم تا برای دانشجویان و خانواده‌های آنها کمترین آسیب فراهم شود.

    حق دوست درباره مراکز واکسیناسیون دانشجویان گفت: با توجه به اینکه سرعت واکسیناسیون برای کل جامعه باید افزایش یابد، قطعاً مراکز موجود جوابگو نیستند و باید مراکز افزایش پیدا کند.

    استفاده از کلینیک‌های دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی برای واکسیناسیون دانشجویان و اساتید خودشان

    وی افزود: همین الان هماهنگی خوبی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی ایجاد شده و از کلینیک‌های دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی برای واکسیناسیون دانشجویان و اساتید خودشان استفاده می‌کنیم. این موضوع در روزهای آینده تسریع خواهد شد.

    معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با هماهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت مکان‌های ویژه‌ای در سطح دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

    وی درباره تسریع واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه گفت: محدودیت کشور تا الان دسترسی به واکسن بوده است و سرعت دسترسی ما به واکسن به خصوص واکسن‌های وارداتی محدود بوده است. با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و پیام‌هایی که ما از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده‌ایم به نظر می‌رسد سرعت ورود واکسن افزایش پیدا کرده و سرعت تزریق واکسن به خصوص در دانشگاه‌های علوم پزشکی به اندازه‌ای است که صف ایجاد نشود.

    حق دوست گفت: شرایطی فراهم شده است که دانشجویان در محل زندگی خود واکسن دریافت کنند. به این ترتیب اگر دانشجویی در شهری زندگی می‌کند که با شهر محل تحصیل وی یکسان نیست می‌تواند با کد ملی خود قبل از ورود به دانشگاه واکسن خود را در شهر محل زندگی دریافت کند و نیازی نیست حتماً به شهر محل دانشگاه مراجعه کند.

    وی درباره کارت واکسن دانشجویان گفت: برای واکسن سامانه ملی وجود دارد و از طریق اتصال سامانه‌ها، دانشجویان می‌توانند به دانشگاه وارد شوند.

    آموزش در طول دوران کرونا در دنیا آسیب جدی دیده است

    معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: آموزش در طول دوران کرونا در دنیا آسیب جدی دیده است. این آسیب اساسی بوده و عوارض این آسیب بلندمدت است. حتی سازمان بهداشت جهانی هم شعار خود را عوض کرده است و تمهیدات زیادی اندیشیده که به کشورها توصیه می‌کند که مراکز آموزشی خود را باز کنند.

    وی گفت: ما دغدغه و اضطراب دانشجویان و خانواده‌های آنها و مردم را درک می‌کنیم اما دانشجویان و دانش آموزان فرزندان ما هستند و آسیب حتی یک شهروند ایرانی برای ما بسیار سنگین است. سعی بر این خواهد بود شرایط را با کمترین آلودگی فراهم کنیم و تعطیلی مزمن مراکز آموزشی عوارض غیرقابل جبرانی دارد و اگر ضعیف آموزش ببیند مشکلات تا آخر تحصیل ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها :