پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 22495
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    آمار مسافرت این روزها، معادل یک سوم کل سفرهای نوروزی است/ سفر به فطرت خویش، از راه‌های دَررُو مصوبات!

    آمار هایی که پیرامون سفرهای یکی دو روز اخیر شهروندان به شمال کشور به بهانه تعطیلات شش روزه آغاز شد حاکی از آنست که حجم سفرها تنها در دو روز قبل و قبل از آغاز رسمی تعطیلات اعلام شده، معادل یک سوم کل سفرهای نوروزی امسال و سالهای گذشته بوده است؛ ناگفته پیداست که به همین میزان باید خود را آماده مواجهه با موج ششم بیماری کنیم!

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ،با اوج گرفتن پیک پنجم و افزایش شمار جان باختگان و مبتلایان به سویه هندی کرونا، حوالی ظهر روز شنبه ۲۳ مرداد خبر تعطیلی شش روزه تمامی ادارات، سازمان های دولتی و خصوصی  در سراسر کشور از سوی ستاد ملی مقاذبله با کرونا اعلام شد. ستاد مثقابله با کرونا با افزایش تصاعدی شمار جانباختگان و مبتلایان به سویه هندی کرونا یعنی دلتا کرونا مجبور شد از روز دوشنبه(امروز) تا پایان روز ۳۰ مرداد ماه را تعطیل اعلام کند.
    تعطیلی شش روزه دهه آخر مرداد ماه در حالی تصویب شد که کشورمان به لحاظ اقتصادی روزهای بسیار بدی را پشت سر می گذارد. بی تردید هر یک ساعت تعطیلی بر رکود  اقتصادی و گسترش فقر و کمبود نقدینگی و کاهش رفاه خانوارها می افزاید. با این وجود تعطیلی شش روزه را باید در هیئت آخرین تیر ترکش دولت و تصمیمی ناخواسته شمار آورد؛ به این امید که در کنار تعطیلات،  همراهی هموطنان در رعایت الزامات اعلام شده این ایام و در نهایت تسریع در روند واکسیناسیون بتواند بر روند تصاعدی مرگ و شیوع بیماری اثرگذار باشد.
    گرچه آغاز تعطیلی ها از روز دوشنبه(امروز) ۲۵ مرداد ماه اعلام شده بود؛ پلیس راهور اقدامات خود را از یک روز قبل یعنی از روز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه اغاز کرد.

    عصر روز گذشته سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی در رابطه با چگونگی اعمال محدودیت ها می گوید که از ساعت ۱۲ ظهر امروز (یکشنبه) محدودیت های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله اجرایی شد و خودروهایی که قصد خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود به سایر شهرها را داشتند، بازگردانده شدند.
    وی در ادامه تصریح کرده که ر اعمال و تشدید ممنوعیت های تردد در سراسر کشور، از ساعت ۱۲ ظهر امروز این ممنوعیت ها در ورودی و خروجی همه شهرها اعمال خواهد شد و تا پایان روز جمعه پنجم شهریور ادامه خواهد داشت. کنترل های فیزیکی و سیستمی توسط همکاران در همه محورها انجام می شود.
    اما به رغم تمام توصیه ها و اقدمات سلبی و ایجابی تمام دستگاه ها خیل عظیمی از هموطنان از این زمان که برای قرنطینه خانگی و مهار کردن کرونا در نظر گرفته شده بود، باز هم مانند تعطیلات گذشته سفر خود را آغاز کردند.
    این در حالیست که دوربین های تعبیه شده در راه ها و بزرگراه های منتهی به شمال کشور از حجم انبوه خودروهایی حکایت دارد که سفر خود را  قبل از آغاز زمان محدودیت ها بصورت شبانه آغاز کرده اند.

    نکته عجیب ماجرا این است که آمار تردد خودروهای غیر بومی قبلا از آغاز موعد محودیت ها فقط در روز یکشنبه ۲۴ مرداد و در بازه ای ۲۴ ساعته- وحتی کمتر- به مرز ۷۰۰ هزار سفر رسید.
    این آمار را می توان رکوردی عجیب در سنگدلی و مسئولیت ناپذیری آن عده از مردم قلمداد کرد که در میان حزن و اندوه مرگ و میرهای کرونایی و کمبود دارو محدودیت ها دیگر به سفر رفته اند!
    در مقایسه با آمار سفرهای نوروزی یکی دو سال اخیر که معمولا رقمی حول ۲ میلیون سفر در بازه ای بین ۱۵ تا ۲۰ روز ثبت و ضبط شده، این رقم، رقم عجیبی است؛ اگر میانگین سفرهای نوروزی را ۱۵ روز در نظر بگیریم که در این ۱۵ روز ۲ میلیون سفر انجام شده باشد، میانگین سفرهای روزانه رقمی کمتر از ۱۳۴هزار سفر را در بر میگیرد. یعنی در این قیاس  در هر روز نوروز حدود ۱۳۴هزار سفر انجام شده است، در حالی که تنها در روز گذشته کمتر از ۷۰۰ هزار سفر انجام شده ؛ آنهم در شرایطی که در موسم سفرهای نوروزی یا کرونا نبود و یا اگر بودکشور در  آغاز شیوع این بیماری قرار داشت و نیازی به اینهمه هشدار و توصیه و مراقبت نبود.
    گزچه افزایش سفر در اوج دلتا تنها نکته عجیب و صد البته دردناک روز گذشته( ۲۴ مرداد) نبود، بلکه افزایش بی سابقه مرگ و میرهای کرونایی روز گذشته دردناک تر از همیشه بود؛ چرا که آمار جان باختگان کرونایی دیروز ۶۲۰ بیمارکرونایی بود که در پی اشتباهات خودخواهانه برخی از هموطنان مانند مسافران روزهای اخیر که با هدف تفریح و تفرج عازم شهرهای دیگر بودند، جان عزیز خود را از دست داند و شمار بیماران بستری شده که در هر روز از مرز ۵هزار نفر تجاوز نمی کرد روز گذشته به عدد  ۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

    آمارهای می گویند که این هفته در مقایسه با هفته گذشته شمار جانباختگان ایرانی که در اثر ابتلا به کرونا قربانی شدند، ۴۱.۴ درصد بیشتر شده بود. افزایش ۱۲.۵ درصدی  موارد سرپایی مثبت و افزایش ۱۸ درصدی موارد بستری مثبت هم تکمیل کننده آمار هفته جاری است.
    با یک مرور ساده در این اعداد و ارقام  می توان به جنس دشمن ناپیدایی به اسم کرونا و جنگی تمام عیار که حدود دو سال ملت ما را درگیر کرده، واقف شد.

    حجم عظیمی از آمار مسافرت ها، به مسافرت به شمال کشور به ویژه شهرهای استان مازندران مربوط می شود. در مرور اتفاقات که پیش از این به ان پرداختیم خبط و خطای گروهی از هموطنان که مرگ را برای همسایه می خواهند آشکار شد، اما باید انصاف داد که همواره مسئولان ما در تدوین مصوباتی که به هر نحوی از انحاء رنگ و بوی قانون به خود می گیرد، عجولانه رفتار می کنند و همواره راه در رو را برای افراد منفعت طلب و سوء استفاده گر باز می گذارند و گاهی با مسامحت و دلسوزی موجبات فجایعی عظیم را رقم می زنند.
    در این رابطه حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران روز شنبه (۲۳مرداد۱۴۰۰) پیرامون فلسفه تعطیلی های مورد بحث می گوید: « هدف اجرای این مصوبه به حداقل رسیدن تمایل جمعیت برای جابه‌جایی است. در مصوبه اشاره‌ای به بومی و غیر بومی افراد نشده است و هرگونه تردد بین استانی برای ورود به مازندران و همچنین تردد داخل استانی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. حتی مازندرانی‌های بومی ساکن در دیگر استان‌ها نیز نمی‌توانند وارد مازندران شوند و پلیس مانع تردد و ورود آنان به استان می‌شود.»

    این در حالی است که در تعطیلات شش روزه گذشته نیز بسیاری از مسئولان از جمله سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان اذعان داشتند: (نقل به مضمون)تعطیلات پنج روزه نتوانست در کاهش موارد ابتلا به کرونا و فوت کارساز باشد.
    برخی از انتقادها به سوی پلیس راخور متمایل بود که در کنترل خودروهای عبوری آنگونه که باید عمل نکرده است. در این رابطه سرد ار سردار هادیانفر در روز ۵ مرداد ماه سال جاری خطاب به افرادی که مسافرت رفته بودند، گفت: مسافران تعطیلات ۶ روزه و افرادی که می‌گویند ما به راحتی از جاده‌ها عبور کردیم، منتظر پیامک جریمه باشند.

    وی در ادامه گفته است : براساس آنچه به ما ابلاغ شده است، همکاران ما با آمادگی کامل با ۱۱ هزار نیرو از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۸ تیرماه در ۲ هزار و ۶۰۰ نقطه کشور مستقر شدند و وزارت بهداشت باید درباره اثربخشی این تعطیلات اظهار نظر کند.
    بهر جهت بارها اثبات شد که یا تعطیلات در کنترل و مهار کرونا اثر بخش نیست و یا تصمیمات پیرامونی شتابزده و د ارای نقص است که نمی توان برنامه ای را اجرا کرد که گذشته از سهولت تردد افراد محلی و بومی در مسیر زداگاه و اقامتگاه خود، مانع از سفرهایی شد که با هدف تفریح و تفرج صورت می گیرد.

    نکته آخر این است که بخش اعظم افرادی که به مجرد اطلاع از تعطیلات پا در رکاب می کنند و به دل جاده می زنند. همان افرادی هستند که به طرق مختلف به ویژه در شبکه های اجتماعی به طرق مختلف عرض اندام می کنند و خواستار تعطیلی و قرنطینه می شوند!
    سوال این است که این افراد بی توجه به سلامت و حق و حقوق دیگران به ویژه شهرهای میزبان و مقصد سفر که به جز بدبختی سوغات دیگری برای آنها نمی برند، به ازای سفر چند روزه خود میلیون های تومان هزینه می کنند، آیا باکی از جریمه ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومانی دارند؟ تازه اگر با ترفند هایی چون مخدوش کردن پلاک و گذار از راه‌کوره ها و راهکارهای دیگر بهآب بزنند بی آنکه پای آنها خیس شود!
    راهکارهایی که امروزه نقل هر محفلی است و همگان از آن باخبرند و بعید است که به گوش مسئولان و تصمیم گیرندگان این حوزه نرسد! بتابراین از شواهد و قرائن بر می آید که با چنین افرادی که به سلامت و حیات دیگران اهمیتی نمی دهند و در انتشار بیماری و گسترش زنجیره کرونا نقشی بی بدیل دارند؛ برخوردی قاطع شود.

    اگر برخورد بازدارنده جریمه خودروهای غیر بومی است، می طلبد که این جرایم را به قدری افزایش دهند که برای هموطنان همیشه در سفر ما کم لم یکن تلقی نگردد و  به جاخص کلمه جریمه باشد و اقدامی بازدارنده و سلبی محسوب شود. اقدامی که آمارها بتوانند بر اثر بخشی آن صحه گذاشته و یکبار برای همیشه این درد نخ نما شده که درد بیماری را از یادها برده بر چیده شود؛
    این هدف میسر نمی شود مگر با تجمیع دستگاه ها و حرکتی همسو و هم جهت در راستای رسیدن به هدفی واحد که امیدواریم آغاز دولت سیزدهم درمان این درد کهنه باشد.

    برچسب ها :