پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 22408
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مدیرعامل توانیر هشدار داد:

    احتمال محدودیت مصرف برق برای صنایع/سوخت نیروگاه‌ها موضوع جدی در زمستان

    مدیرعامل توانیر گفت: بخشی از فعالیت صنایع فولادی مربوط به تولید و تامین اکسیژن است که صرفه‌جویی در مصرف برق می‌تواند مانع از بروز اختلال در فعالیت این صنایع شود.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، محمدحسن متوالی زاده  با بیان اینکه امسال سال بسیار سختی برای صنعت برق بود، افزود: مردم اطلاع دارند که خشکسالی امسال در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، ۷ هزار مگاوات از تولید نیروگاه‌های برقابی از دسترس خارج شد، مصرف برق در کشاورزی به دلیل نیاز به آبیاری افزایش یافت، افزایش گرمای ۵ درجه‌ای در فروردین و ۳ درجه افزایش در تابستان منجر به رشد ۵ هزارمگاواتی مصرف برق شده است.

    متوالی زاده با اشاره با راهکار‌های کاهش مصرف گفت: با کاهش دمای محیط و روشنایی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم، بنابراین همچنان نیاز به همکاری مردم و صنایع وجود دارد.

    وی با بیان اینکه اگر مردم در مصرف همکاری نکنند در صنایع محدودیت ایجاد خواهد شد، ادامه داد: اختلال در تامین برق صنایع فولادی منجر به اختلال در تولید اکسیژن بیماران کرونایی خواهد شد، بنابراین خاموش کردن یک لامپ اضافه کمک شایان توجهی برای عبور از موج کرونا خواهد بود و مجبور نمی‌شویم خاموشی زمانبندی شده طی روز‌های آینده اعمال کنیم.

    متولی زاده با اشاره به اینکه ما ارزانترین برق در جهان را عرضه می‌کنیم گفت: قیمت برق در ایران ۴ سنت و در جهان ۱۵ سنت است و البته این درحالی است که امسال تعرفه برق در ۴۰ سال گذشته در پایین‌ترین نرخ بوده که این روند سبب شکل‌گیری صنایع پرمصرف در کشور شده است. برای مثال هم اکنون صنایع فولاد بیش از ۶ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزارمیلیارد تومان یارانه برق نسبت به قیمت تمام شده آن به مشترکین پرداخت می‌شود گفت: در سال ۸۸ تا ۸۹ مصوبه‌ای ابلاغ شد که طبق آن صنایع باید ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه برای تامین انرژی خودشان احداث می‌کردند امسال هم طبق مصوبه‌ی دیگری باید ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه احداث کنند که این کار باید هرچه سریعتر عملیاتی شود تا سنگینی تامین برق صنایع از دوش مردم برداشته شود.

    مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به توسعه نیافتن انرژی‌های تجدید پذیر در کشور گفت: قیمت خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور پاسخگوی این صنعت نیست و باید به این صنعت از طریق پرداخت منابع حاصل از سوخت صرفه جویی شده کمک کرد و البته اگر این اتفاق بیافتد می‌توان سالانه ۲ تا ۳ هزارمگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث کرد.

    متولی زاده با بیان اینکه زمستان در راه است و موضوع سوخت نیروگاه‌ها مطرح می‌شود افزود: اگر بخاری‌های دودکشی فعالی اصلاح شده و با بخاری‌های راندمان بالا تعویض شود بیش از ۲۰۰ مترمکعب در سوخت صرفه جویی می‌شود که این یعنی تامین سوخت نیروگاه‌ها بطور کامل انجام خواهد شد.

    برچسب ها :