پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 22403
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    خشکسالی در بیشتر نقاط کشور حاکم است؛

    هشدار هواشناسی به کشاورزان و شالیکاران

    مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و شالیکاران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ما، از رگبار و رعد و برق در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی ۲ روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، جنوب غرب اصفهان، قزوین، نیمه غربی یزد، تهران، شمال سمنان، گیلان، غرب گلستان، جنوب غرب کرمان، شمال شرق فارس و کهگیلویه بویر احمد رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در برخی مناطق احتمال گرد و خاک وجود دارد.

    وی افزود: روز جمعه در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز در استان‌های مازندران، البرز و تهران رگبار و رعد و برق پیش بینی کردیم.

    حقیقت از استمرار رگبار باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز شنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال اردبیل رگبار و رعد و برق خواهیم داشت.

    مدیر کل هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه تا پایان هفته در اکثر مناطق جوی آرام و آسمانی صاف و آفتابی خواهیم داشت، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی تا پایان هفته در برخی مناطق کشور وزش باد رخ می‌دهد.

    وی در توصیه‌ای به شالیکاران گفت: طی ۲ تا ۳ روز آینده شالیکاران به دلیل احتمال رگبار و رعد و برق از برداشت اجتناب کنند.

    حقیقت ادامه داد: با توجه به شرایط جوی به دامداران مناطق شمالی توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

    به گفته او، پرورش دهندگان ماهی مناطق جنوبی در ساعات گرم از غذا دهی به استخرها اجتناب کنند.

    مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی نسبت به کنه تارتن در باغات هشدار داد و گفت: باغداران راستای زاگرس نسبت به پایش کنه تارتن در باغات بادام و سیب اقدام کنند و در صورت رویت با نظر محققان در ساعات خنک روز سم‌پاشی کنند.

    وی درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۴۱.۶ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۸۵.۳ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲۸.۵ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵۰.۴ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۳۸.۱ درصدی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

    حقیقت با اشاره به اینکه خشکسالی در اکثر نقاط کشور حاکم است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش، در نقاط مختلف کشور انواع و اقسام‌ خشکسالی از ضعیف تا متوسط و بسیار شدید وجود دارد.

    مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به تاخیر در آغاز بارش‌های فصل پاییز تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش در نیمه نخست فصل پاییز با تاخیر آغاز می‌شود، همچنین برآوردها حاکی از آن است که پاییز کم بارشی پیش رو است.

    برچسب ها :