پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 22238
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ مرداد, ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    تأمین ۴/۶ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی

    بانک مرکزی تا نیمه تیرماه حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ هزار دلار برای واردات نهاده‌های دام و طیور ارز تامین کرده که حدود سه و دو دهم میلیارد دلار آن از گمرک ترخیص شده است.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، تا نیمه تیرماه امسال، ۵۸۰ میلیون دلار تأمین ارز برای جو، ۸۸۳ میلیون دلار برای دانه‌های روغنی، یک و دو دهم میلیارد دلار برای ذرت و یک میلیارد دلار برای روغن خام از سوی بانک مرکزی انجام شده است. بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، بانک مرکزی می‌بایست در شش ماهه اول سال جاری نسبت به تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو به میزان شش میلیارد دلار به نرخ ترجیحی از محل سهمیه ارزی مصوب و اعلام شده از سوی دولت اقدام کند.

    سهمیه اعلامی مزبور، شامل چهار و نیم میلیارد دلار برای اقلام وارداتی تحت نظر وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، و یک و نیم میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
    همچنین به گفته معاون فنی گمرک ایران تا نیمه تیرماه امسال، ۳۰۰ میلیون دلار جو،۵۳۷ میلیون دلار دانه‌های روغنی، ۸۸۹ میلیون دلار ذرت و ۸۷۵ میلیون دلار روغن خام ترخیص شده است.

    از سوی دیگر با وجود تأمین ارز ۴۸۳ میلیون دلاری کنجاله سویا، ۳۲۷ میلیون دلار از این کالا از گمرک ترخیص شده است. این در حالی است که ۷۰۰ میلیون دلار کنجاله در بنادر کشور دپو شده است.

    به صورت کلی درخصوص جو، ذرت، روغن، دانه‌های روغنی، گندم، کنجاله سویا، مجموعاً چهار و شش دهم میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده که سه و دو دهم میلیارد دلار از گمرک ترخیص شده است. همچنین بر اساس اعلام معاون فنی گمرک، مجموع نهاده‌های دامی و گندم رسوبی در بنادر کشور حدود سه و نیم میلیارد دلار است.
    همچنین معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تا کنون سه میلیارد و۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

    به گزارش صدا و سیما، امید گیلان پور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با‌اشاره به اینکه مقدار ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ برای تأمین نهاده‌های دامی معین شده است، گفت: امسال تاکنون سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. البته این ارز کمتر از چیزی است که در یک سال معمولی به آن نیاز داریم اما واردات نهاده‌ها را تحت کنترل داریم.

    وی اضافه کرد: نهاده‌های مربوط به چهار ماهه ابتدای سال را از طریق بازارگاه، توزیع کردیم و اکنون در بنادر هم کالا داریم اما این کالا‌ها برای فروش در بازار آزاد نیست بلکه باید مدیریت شود و در زمان بندی خود، متناسب با میزان تولید و سهمیه ماهانه در اختیار دامداران قرار گیرد و تاکنون مقدار نهاده مورد نیاز را در سامانه بازارگاه تأمین کردیم.

    حمایت از دامدار
    معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سامانه بازارگاه، بخش زیادی را شفاف کرده است. در مورد صنایع لبنی هم به نحوی اقدام می‌کنیم تا آنها هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

    همچنین رئیس ‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری شیرخام به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، گفت: از ۲۲ تیر، هیچ وظیفه‌ای در این بخش نداریم و مدیریت این بخش‌ها با وزارت جهاد کشاورزی است.

    عباس تابش ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری، کف قیمت شیر خام را ۶۴۰۰ تومان قرار دادند و معنای آن این است که دامدار شیر خود را در بازار آزاد، به هر قیمتی توانست بفروشد و اگر خریداری پیدا نکرد وزارت جهاد کشاورزی شیر را از او به قیمت ۶۴۰۰ تومان می‌خرد.

    وی افزود:​ ما سقف قیمت را ۶۴۰۰ تومان اعلام کردیم اما وزارت جهاد کشاورزی، کف قیمت را این میزان اعلام کرد.

    همچنین مدیرعامل اتحادیه دامداران در پاسخ به این پرسش که خوراک دام و نهاده‌ها چند درصد از هزینه‌هایتان را تشکیل می‌دهد؟ گفت: ۴۰ درصد خوراک دام‌هایمان از نهاده‌ها و ۶۰ درصد آن علوفه است که داخل کشور تولید می‌شود. نهاده‌ها به دست دامداران می‌رسد اما کافی نیست. حدود ۵۰ درصد از شیر را دامداران صنعتی و ۵۰ درصد را دامداران سنتی تولید می‌کنند.

    مجتبی عالی ادامه داد: حدود یک ماه پیش هزینه تمام شده یک کیلوگرم شیر با نهاده ارز ۴۲۰۰تومانی، ۸۴۰۰ تومان بود؛ اگر این ارز دولتی برای نهاده‌ها قطع شود و تولید شیر را با نهاده آزاد انجام دهیم قیمت تمام شده شیر حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

    همچنین مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان اینکه هیچ کالا یا نهاده‌ای بدون مجوز بازارگاه،​ وارد کشور نشده است، گفت: گمرک برای ترخیص همه نهاده‌ها، مجوز وزارت جهاد کشاورزی را از جهت قرنطینه کالا و مجوز بازارگاه اخذ می‌کند. البته از زمانی که اسناد به گمرک ارائه می‌شود تا زمان صدور مجوز بازارگاه، بیش از ۴۵ روز طول می‌کشد.

    برچسب ها :