پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 20533
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۵ دی, ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

    پالرمو و CFT را بپذیریم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پالرمو و CFT را بپذیریم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم، گفت: چرا باید این دو کنوانسیون را تصویب کنیم در حالی که نمی‌دانیم در آینده چه موارد دیگری را به ما تحمیل می‌کنند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی اولین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت»، با حضور حجت‌الاسلام‌ مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

    مصباحی‌مقدم در این جلسه گفت: می‌گویند کسانی که خودشان دچار پولشویی هستند، نمی‌خواهند مبارزه با پولشویی دنبال بشود و از این جهت دو کنوانسیون پالرمو و CFT تصویب نشده است. در صورتی که قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ تصویب شده و دارد اجرایی می‌شود.

    وی اظهار داشت: ما سالانه ۴۰ میلیارد دلار واردات و ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم. این موارد چطور انجام شده است؟ این موارد رسمی نیست. اما اگر به این دو کنوانسیون ملحق می‌شدیم دیگر هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم و حتی این مبادلات هم انجام نمی‌شد.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارائه اطلاعات صرافی‌هایی که ما با آنها کار می‌کردیم به برخی کشورها تاکید کرد: برخی مسئولان بر طبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی دادند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌‌ها و ایجاد مشکلاتی شد و آن صرافی‌ها بسته شدند و این خدمتی بود که از ناحیه وزارت اقتصاد و نظام بانکی به آنها شد.

    مصباحی‌مقدم اضافه کرد: زمانی‌که دور دوم تحریم‌ها شروع شد، ما نمی‌توانستیم از ظرفیت‌های قبلی استفاده کنیم، یعنی فرصت مناسبی که به دست آورده بودیم از دست رفت و مجدداً کارهای قبلی شروع شد و ارتباط‌هایی که باید پدید بیاید.

    وی گفت: برخی کشورها با وجود اینکه اقدامات حمایتی از تروریست انجام می‌دهند برخوردی با آنها نمی‌شود و آن را می‌پوشانند. خیال نکنید FATF کار کارشناسی انجام می‌دهد، قطعاً سیاسی برخورد می‌کند. FATF مجموعه‌ای از کنوانسیون‌ها را به ما تحمیل می‌کند و ممکن است در آینده توسط آن هفت کشور یا سی‌وهفت کشور که آن‌ها شورای اجرایی را تشکیل می‌دهند الحاقیه‌های جدید اضافه شود و همین کنوانسیون‌ها به روز شوند. ما چرا باید این دو کنوانسیون را تصویب کنیم در حالی که نمی‌دانیم در آینده چه موارد دیگری را در قالب این کنوانسیون‌ها به ما تحمیل می‌کنند.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما به آقای ظریف گفتیم اگر به این کنوانسیون بپیوندیم چه اتفاقی می‌افتد، گفتند من نمی‎گویم اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم مشکلات اقتصادی و روابط بانکی ما حل می‌شود ولی بدتر نمی‌شود. خب سوال ما این است شما می‌گویید بدتر نمی‌شود ما می‌گوییم بدتر هم می‌شود، شما چگونه جلوی آن بدتر شدن را می‌گیرید و ما معتقدیم اگر بپیوندیم همین چهل میلیون صادراتی که داریم نمی‌توانیم داشته باشیم.

    مصباحی‌مقدم یادآور شد: دولت محترم که مرتب دارد در بوق این مسئله می‌دمد به خاطر مواجهه با مشکلات است که این مشکلات هم عمدتاً مشکل ناکارآمدی دولت است. البته تحریم‌ها تأثیر دارد و در آن شکی نیست. اما محور تأثیرگذاری تحریم‌ها آن مقدار نیست که اوضاع اقتصادی فلج شود.

    وی گفت: بنده بارها گفته‌ام که ۸۰ درصد اقتصاد ایران داخلی است و تنها بیست درصد آن مربوط به مبادلات بین‎المللی است. چرا توجه ما باید به سمت آن بیست درصد برود و آن هشتاد درصد مورد غفلت قرار گیرد و با همین هشتاد درصد است که ظرفیت داخلی کشور فعال می‌شود.
    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نخبگان ما در این ۸۰ درصد می‌توانند فعال شوند، شرکت‌های داخلی ما در این هشتاد درصد می‌توانند دست به تولید بزنند و نیازهای داخلی را برآورده و جایگزین واردات کنند.

    چون نمی‌توانند این مشکلات را حل کنند می‌گویند مبادلات ما قفل است بلکه دقیقاً مشکلات ما از ناحیه‌ تحریم‌های آمریکا است.

    به گزارش فارس، همایون سامه‌ یح نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: FATF  تشکیلات و سازمانی است که به دنبال اشراف بر اطلاعات مالی کشور ماست.
    وی ادامه داد: طبیعی است که اطلاعات مالی هر کشور جزو اطلاعات محرمانه آن است و ما نباید اجازه دهیم کهFATF که در رأس آن آمریکا قرار دارد به اطلاعات مالی ما دست پیدا کند.

    نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در FATF اینگونه نیست که ما نیز متقابلاً دسترسی به اطلاعات مالی دیگر کشورها داشته باشیم و عملاً اطلاعات مالی ما به صورت یکطرفه در اختیار سازمان و گروهی قرار خواهد گرفت که در رأس آنها آمریکا و متحدانش قرار دارند.

    نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم با عضویت در FATF تحریم‌ها برداشته می‌شود درست نیست. ما اگر در FATF  هم عضویت داشته باشیم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته نخواهد شد.

    سامه یح خاطرنشان کرد: تنها راهکار در اوضاع و احوال کنونی بی‌اثر کردن تحریم‌هاست و ما باید تمام توان خود را صرف بی‌اثر کردن تحریم‌ها کنیم.

    همچنین حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعاً ساده‌اندیشی است که ما فکر کنیم که با FATF  تحریم‌های مالی علیه کشورمان برداشته می‌شود چرا که گردانندگان اصلی این گروه مالی به هیچ‌وجه به‌دنبال این مسئله نیستند و می‌خواهند ایران را محدود سازند.

    حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس نیز اظهار داشت:  بخش‌های زیادی از FATF در حال حاضر در کشور در حال اجراست و ثمره آن همین شده که دو تا از بانک‌های داخلی ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کردند و طی نامه رسمی به این نهاد انقلابی عنوان کردند که به خاطر اجرای دستورات FATF نمی‌توانند با سپاه مبادلات مالی داشته باشند.

    برچسب ها :