پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 20027
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ آذر, ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    رامسر عروس شهرهای شمال ایران در معرض تهدید فاضلاب های خانگی

    اجرای طرح ملی احداث تصفیه خانه فاضلاب خانگی در شهرستان رامسر در دستور کار مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت که با مخالفت تعدادی از ساکنان این روستا مواجه شده است.

    به گزارش رامسرنوین، سیستم های جمع آوری و تصفیه فاضلاب از ضرورت های مهم در شهرهای ایران است.

    بررسی ها نشان میدهد که با اجرای طرح های فاضلاب، علاوه بر استفاده از آب های بازیافتی و جلوگیری از آلودگی منابع آب ، میزان ابتلا به بیماری های اسهالی ، انگلی ، روده ای و عفونی کاهش می یابد.

    با توجه به اینکه یک متر مکعب فاضلاب خام می تواند مقدار زیادی آب سالم را آلوده کند ، آن گاه لزوم اجرای طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب احساس می شود.

    مشکل فاضلاب بویژه در شهر هایی که دارای خاک نفوذ ناپذیربوده یا سطح آبهای زیرزمینی بالاست و در نتیجه قادر به جذب آب نیستند به صورت جدی تر مطرح است.

    گزارش های رسمی گویای این واقعیت است که معضل سرریز فاضلاب های خانگی به داخل نهرها و رودخانه های منتهی به دریا در این شهر گردشگرپذیر فاجعه بار و به مرز بحران رسیده به گونه ای که در پی پایش های زیست محیطی اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی هم اکنون ۳۰۰ فقره پرونده با موضوع تخلفات سرریز فاضلاب های خانگی و هدایت آن به داخل رودخانه ها تشکیل و در دستگاه قضا در حال رسیدگی است.

    کارشناسان و صاحب نظران نیز تاکید دارند اغلب شهرهای ساحلی مازندران بویژه غرب این استان به خاطر قرار گرفتن در مجاورت دریا و درپی آن بالا بودن آب های زیرزمینی با نفوذ ناپذیری خاک روبرو هستند و همین عامل دفع بهداشتی فاضلاب را در این مناطق با مشکل مواجه کرده است.

    نکته مهم آنکه عمده رودخانه های مهم استان مازندران نیز به علت عبور از داخل شهرهای ساحلی به تخلیه گاه فاضلاب این شهرها تبدیل شده و این اتفاق فاجعه بار علاوه بر پیدایش مشکلات حاد زیست محیطی ، اکوسیستم دریای خزر را نیز به مخاطره انداخته است.

    عملیات اجرایی طرح شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری طبق اسناد موجود از سال ۱۳۷۴ درمازندران زمانی که گلستان نیز جزو این استان بود، آغاز شد به طوری که اجرای این طرح بنا به گفته برخی از مسئولان ذیربط با ۹ سال تاخیر دراین استان نسبت به دیگر استان های کشور آغاز شد.

    از سال ۹۲ کار مطالعاتی برای احداث این تصیفه خانه در چندین نقطه از سطح شهرستان رامسر صورت گرفت و در نتیجه حوالی روستای طالش محله فتوک که از نظر زیست محیطی و بهداشتی نیز مشکلی برای منطقه به وجود نخواهد آمد و حتی باعث پیشرفت و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه می شود مشخص شد.

    به همین منظور اجرای این طرح ملی اخیرا در دستور کار مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت که با مخالفت تعدادی از ساکنان این روستا مواجه شده است.

    در این راستا انتظار می رود مسئولان استانی و شهرستانی در سفری کاری، چند معتمد این روستا و شهرستان و همچنین خبرنگاران را به محل تصفیه خانه های احداث شده در شهرستانهای دیگر برده تا از نزدیک شاهد وضعیت اجرا شده تصفیه خانه های فاضلاب باشند و گزارش آن را به تمام مردم شهرستان رامسر ارائه دهند تا در اجرا و احداث اگو و تصفیه خانه فاضلاب شهری در شهرستان رامسر تسریع صورت بگیرد و ۶۰۰میلیارد تومان اعتباری که هم اکنون در حسابی مشخص برای این کار آماده است برگشت نخورد و این شهرستان از تهدید و بحران فاضلاب برای همیشه خارج شود.