پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 19687
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    استنوکاکتوس کاکتوسی با ظاهری خاص

    دانه‌های این کاکتوس تمایل زیادی به جوانه زنی دارند پس احتمال موفق بودن تکثیر، بالا است. غلاف دانه گیاه به رنگ سبز است. استنوکاکتوس قادر به خود گرده افشانی نیست، پس شما لازم است که گل را بارور کنید.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، شاید این کاکتوس‌ها به معروفیت و فراوانی دیگر کاکتوس‌ها نباشند، اما ارزشش را دارد که دنبال یکی از آن‌ها بگردید و تهیه‌اش کنید! به نقل از فوت و فن چون در عین حالی که زیبایی دیگر کاکتوس‌ها را دارد، ظاهرش خیلی خاص است!

    استنوکاکتوس کاکتوسی با ظاهری خاص

     

    جنس استنوکاکتوس شامل کاکتوس‌هایی گرد با طرح‌های موج مانند بر روی بدن است. این کاکتوس بومی مکزیک است و درواقع تنها ۱۰ گونه داشته، اما به تازگی جنس‌های دیگر هم با این کاکتوس مخلوط شده اند و تعداد گونه‌های آن به ۳۰ عدد رسیده است. به غیر از طرح موجی روی بدنه، تیغ‌های کوتاه و سخت این کاکتوس‌ها هم آن‌ها را متمایز کرده است.

    کاکتوس‌های جوان‌تر خطوط موجی کم عمق‌تر و نامشخص تری دارند، اما با مرور زمان این خطوط عمیق‌تر و بیشتر می‌شوند.

    شرایط رشد

    – نور

    این کاکتوس از مکانی روشن خوشش می‌آید و در آفتاب کامل و قوی رشد می‌کند. پس اگر خانه‌ای کم نور دارید، از پرورش آن صرف نظر کنید.

    – آبیاری

    در طول فصل رشد گیاه، بهار و تابستان، اجازه دهید خاک گلدان استنوکاکتوس در بین دو آبیاری تقریبا خشک شود و سپس آبیاری مجدد را به خوبی انجام دهید و کل خاک گیاه را خیس کنید. آبیاری را در زمستان کاهش دهید. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

    – خاک

    خاک کاکتوسی غنی و با زهکشی خوب، خاک مناسب برای کاشت استنوکاکتوس است.

    – کود دهی

    در طول فصل رشد گیاه را با کود مخصوص کاکتوس، تغذیه کنید. در طول دوره کمون و استراحت زمستانه گیاه، کود دهی انجام ندهید.

    تکثیر

    استنو کاکتوس به راحتی از طریق کاشت دانه تکثیر می‌شود. دانه‌های این کاکتوس تمایل زیادی به جوانه زنی دارند پس احتمال موفق بودن تکثیر، بالا است. غلاف دانه گیاه به رنگ سبز است. استنوکاکتوس قادر به خود گرده افشانی نیست، پس شما لازم است که گل را بارور کنید. اگر گل‌تان مادگی ندارد، باید منتظر بمانید تا استنوکاکتوس‌های دیگرتان هم گل دهند و سپس گرده افشانی را انجام دهید.

    وقتی گیاه تولید غلاف دانه کرد، کارتان شروع می‌شود. در این هنگام اجازه دهید تا دانه‌های گیاه خوب برسند. سپس غلاف‌ها را از گیاه جدا کنید و دانه‌ها را از داخل آن درآورید. گلدان کم عمقی را با خاک مخصوص جوانه زنی یا ماسه پر کنید. دانه‌ها را در آن بکارید و در محیطی گرم و اندکی مرطوب قرارشان دهید. خاک گلدان را اندکی مرطوب نگه دارید. بعد از مدتی دانه‌ها جوانه می‌زنند و گیاهان جدید پدیدار می‌شوند. اجازه دهید گیاه‌هان در گلدان‌شان اندکی بمانند و جان بگیرند و سپس هر کدام را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید و بعد از چند وقت هم هر گیاه را در گلدانی با سایز عادی بکارید.

    اگر گیاه خودتان دانه تولید نکرد، دانه استنوکاکتوس را از گلفروشی‌ها تهیه کنید.

    تعویض گلدان

    گلدان کاکتوس تان را، هر وقت گیاه نیاز داشت، تعویض کنید. بهتر است تعویض گلدان را در فصول گرم سال انجام دهید.

    برای تعویض گلدان گیاه ابتدا اجازه دهید کاکتوس‌تان به اندازه کافی رشد کند. هر زمان که احساس کردید گیاه، گلدان فعلی‌اش را پر کرده برای تعویض گلدان اقدام کنید. قبل از هر چیز اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس‌تان خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود.

    خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. به کاکتوس‌تان قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و استنوکاکتوس را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. گیاه را برای ۱ هفته یا بیشتر آبیاری نکنید، تا خطر پوسیدگی ریشه‌ها کاهش یابد.

    برای تعویض گلدان این کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید.