پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18878
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۳ دی, ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    راه و روش پرورش انجیری تیغ دار

    این کاکتوس نیاز آبی زیادی ندارد. این گیاهان مقاوم به خشکی در منطقه‌ای گرم و بی آب رشد می‌کنند و آب اضافی می‌تواند ریشه‌های آن‌ها را بپوساند. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، اپونتیا یا انجیر تیغی نام این گیاه مهربان با ظاهر خشن است.به نقل از فوت و فن این کاکتوس یکی از گیاهانی است که پرورشش به معنای واقتی “مانند آب خوردن” است! با پرورش انجیر تیغی آشنا شوید!

    راه و روش پرورش انجیری تیغ دار

    اپونتیا جنس بسیار بزرگی از کاکتوس‌ها است که بومی آمریکا هستند. این جنس بیشتر به خاطر انجیر تیغی شناخته شده است. این کاکتوس خوردنی است و به خاطر همین هم بسیار معروف شده. میوه‌های کاکتوس، خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا هستند. اگر شما هم بدتان نمی‌آید که یکی از آن‌ها را امتحان کنید، قبل از در دهان گذاشتنش، خوب آن را تمیز کنید. چرا که خار‌های کوچک سطح میوه می‌توانند درون پوست فرو بروند و بیرون کشیدن‌شان بسیار دردناک است. آب قرمز میوه انجیر تیغی می‌تواند برای نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله مصرف شود.

    انجیر تیغی در میانه تابستان گل می‌دهد.

    شرایط نگهداری

    – نور

    انجیر تیغی مانند تمام کاکتوسان بیابانی، در آفتاب زیاد، کامل و مستقیم بهترین رشد را دارد و باید در نقطه‌ای با بیشترین نور، در خانه نگهداری شود.

    آبیاری

    این کاکتوس نیاز آبی زیادی ندارد. این گیاهان مقاوم به خشکی در منطقه‌ای گرم و بی آب رشد می‌کنند و آب اضافی می‌تواند ریشه‌های آن‌ها را بپوساند. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه نشود.

    – دما

    هر چه دما بیشتر باشد، بهتر است! اما در کل، انجیر تیغی، می‌تواند رنج‌های دمایی مختلفی را تحمل کند.

    خاک

    مهمترین چیزی که باید در هنگام خرید خاک گیاه به آن توجه کنید، زهکشی خاک است. به غیر از این مورد، هر گونه خاک گلدانی برای این کاکتوس مناسب است. از خاک‌های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی دارند هم می‌توان استفاده کرد. انجیر تیغی را می‌توان در باغچه‌هایی با دیزاین سنگ هم کاشت.

    تکثیر

    انجیرتیغی می‌تواند از طریق کاشت بذر یا قلمه تکثیر شود.

    برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، قلمه‌ای را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از گیاه جدا کنید. بهتر است قلمه را برای چند روز بر روی دستمال تمیزی قرار دهید تا زخم آن خشک شود و خطر حمله قارچ‌ها به آن کاهش یابد. گلدان کوچکی را پر از ماسه یا شن کنید و قلمه‌ها را در آن بکارید. تا زمانی که قلمه‌ها علائم رشد جدید را نشان نداده اند از آبیاری آن‌ها خودداری کنید. با این روش احتمال پوسیدگی قلمه‌ها خیلی کم خواهد بود. بعد از دیدن نشانه‌های رشد، قلمه‌ها را آبیاری کنید.

    برای تکثیر گیاه به روش کاشت بذر، بذر‌های گیاه را از آن خارج کنید و گوشت‌های چسبیده به بذر را از آن جدا کنید. بذر‌ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند. گلدانی کم عمق را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید. زمانی که مطمئن شدید بذر‌ها کاملا خشک شده اند، آن‌ها را در گلدان بکارید. بهتر است تکثیر گیاه را در بهار انجام دهید. توجه کنید که خاکی که بذر‌ها را در آن می‌کارید باید زهکشی خوبی داشته باشد.

    تعویض گلدان

    این کاکتوس زیبا را در باغچه هم می‌توان کاشت، اما اگر آن را در گلدان کاشته‌اید، برای تعویض گلدان گیاه ابتدا اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس‌تان خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود.

    خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. به کاکتوس قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و کاکتوس‌تان را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. درست مانند قلمه گیری، گیاه را برای مدت کوتاهی آبیاری نکنید تا ریشه‌های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند.

    برای تعویض گلدان این کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید.