پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 1871
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۰ دی, ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    تغییرات قانون معاینه فنی خودروها +جدول

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت خبر داد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین شش ماهه خواهد بود که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

    به گزارش نیمه پر ،دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت خبر داد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین شش ماهه خواهد بود که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

    مهدی یدی همدانی افزود: دوره زمانی معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درون شهری و برون شهری با عمر ۱۰ سال یا کمتر، ۶ ماهه و برای عمر بیشتر از ۱۰ سال، سه ماهه خواهد بود در حقیقت برای خودروهایی که سن بیشتری دارند دوره‌های معاینه فنی کوتاه تر شده است.

    وی افزود: دوره زمانی معاینه فنی انواع وسایل نقلیه فوریت‌های پزشکی و امدادی مانند آمبولانس، آتش نشانی و امداد خودروها اعم از سبک، سنگین و موتور سیکلت ۶ ماهه خواهد بود.

    همدانی ادامه داد: در مورد خودروهایی که از سوخت سی ان جی استفاده می کنند نیز در ماده (۶) آیین نامه پیش بینی شده است تا چنانچه در بحث مخزن مشکلی داشته باشند معاینه فنی برای آنها صادر نشود. همچنین انواع وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سبک با پلاک شخصی و دولتی هر سه سال بازرسی چشمی و هر ۶ ماه باید آزمایش های هیدرواستاتیک را انجام دهند. این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سبک با پلاک عمومی هر دو سال بازرسی چشمی و هر ۶ ماه آزمایش‌های هیدرواستاتیک خواهد بود.

    وی تاکید کرد: وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سنگین با هر نوع پلاکی باید هر دو سال بازرسی چشمی و هر ۶ ماه آزمایش های هیدرواستاتیک را انجام دهند.

    برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید
    تغییرات قانون معاینه فنی خودروها +جدول
    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ابهامات و مشکلات در فرآیند معاینه فنی و نارسایی هایی که در آیین نامه قبلی مصوب سال ۱۳۸۲ وجود داشت گفت: وزارت کشور با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و همفکری وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و شهرداری های کشور آیین نامه جدیدی در تیرماه سال جاری برای تصویب به دولت ارسال کرد و پس از انجام بحث های کارشناسی در جلسه ۱۹ آذرماه این پیشنهاد به تصویب هیئت وزیران رسید و در ۱۴ دیماه توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

    وی افزود: برخی تعابیر مربوط به معاینه فنی اصلاح شده و ساختار معاینه فنی در سطح ملی، استانی و شهری به صورت کامل تعریف شده است در صورتی که در آیین نامه قبلی ابهامات زیادی در این تعاریف و ساختارها وجود داشت.

    کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه می شود

    همدانی با اشاره به راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا خردادماه سال آینده به عنوان یکی دیگر از بندهای ماده (۱) این مصوبه گفت: این سامانه به صورت آنلاین و برخط در اختیار تمام مراکز معاینه فنی خودرو کشور قرار می گیرد. در فرآیندهای سامانه هیچ اقدامی با دخالت نیروی انسانی انجام نمی‌شود و از لحظه ورود خودرو به مرکز تا زمان خروج تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت می شود.

    وی تاکید کرد: نتایج تمام آزمایش‌ها و اعتبار زمانی معاینه فنی هر خودرو در این سامانه ثبت می‌شود و پلیس هم به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. در این مصوبه آمده است هر آزمایش که در مراکز معاینه فنی انجام می شود باید یک مهندس مکانیک دارای مدرک کارشناسی آنها را تایید کند.

    وی افزود: وزارت کشور، شهرداری ها و وزارت راه در یک همکاری مشترک تا خردادماه سال ۱۳۹۴ سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در کشور راه اندازی می‌کنند و پس از راه اندازی این سامانه تنها معاینه فنی معتبر خواهد بود که از طریق سامانه صادر شده و هر معاینه فنی بعد از خرداد ۹۴ خارج از این سامانه صادر شود وجاهت قانونی ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهایی که برگه معاینه فنی از مراکز دریافت نکرده‌اند برخورد قانونی می کند.

    وی تاکید کرد: پیش بینی شده در آینده بتوانیم از طریق دوربین‌های موجود در سطح شهر برای ثبت تخلفات معاینه فنی هم استفاده کنیم و کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه انجام شود در حقیقت این کنترل علاوه بر افسران پلیس توسط دوربین‌های ثبت تخلف نیز صورت می گیرد.

    همدانی درخصوص نحوه عملیاتی شدن کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها گفت: تمامی مراکز و پلیس راهنمایی و رانندگی به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی متصل می شوند و اطلاعات بین پلیس و مراکز معاینه فنی مبادله می شود؛ به طوری که پس از خروج خودرو از این مراکز اطلاعات معاینه فنی در سامانه ثبت می شود به این ترتیب خودرو در هر نقطه ای از کشور معاینه فنی گرفته باشد، اطلاعات در سامانه ثبت شده و در تمام نقاط کشور این معاینه فنی معتبر خواهد بود.

    کوتاه شدن دوره های معاینه فنی برای خودروهایی که سن بیشتری دارند

    وی تاکید کرد: در آیین نامه جدید پیش بینی شده مراکزی که گواهی معاینه فنی خلاف واقع یا جعلی صادر می کنند؛ شهرداری ها و سازمان راه داری موظف هستند با قید فوریت این مراکز را به مراجع قضایی معرفی کنند و هر برگه معاینه فنی که به صورت غیر واقع صادر بشود به عنوان جعل سند با آن برخورد می‌شود.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ابراز امیدواری کرد: بخشی از مشکلات معاینه فنی با این آیین نامه مرتفع شود و با همکاری تمامی دستگاه‌ها موضوع معاینه فنی در قالب این آیین نامه ساماندهی شود.

    همدانی تاکید کرد: تصویب نامه جدید جایگزین تصویب نامه ای شد که در سال ۱۳۸۲ در مورد موضوع معاینه فنی به تصویب رسیده بود و از لحظه ابلاغ برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.
    ایسنا