پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18666
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ دی, ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ماسوله کویری ایران را ببینید

    شهر مجن یکی از شهرهای استان سمنان است که در ۳۳ کیلومتری شمال غربی شاهرود در دامنه رشته کوه‌های البرز شرقی قرار دارد. این شهر دارای خصوصیات منحصر به فرد است که به همین علت به ماسوله کویر ایران ملقب شده است. مجن از شمال و شمال غرب به استان گلستان و از جنوب شرق به شهرستان شاهرود ختم می‌شود.

     به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، شهر مجن از شهرهای زیبای استان سمنان است که به خاطر مناظر زیبا، آثار و قلعه‌های تاریخی به یکی از شهرهای گردشگری تبدیل شده است. در ادامه این مطلب را به نقل از کجارو بخوانید.

    ماسوله کویری ایران را ببینید

    موقعیت جغرافیایی

    شهر مجن یکی از شهرهای استان سمنان است که در ۳۳ کیلومتری شمال غربی شاهرود در دامنه رشته کوه‌های البرز شرقی قرار دارد. این شهر دارای خصوصیات منحصر به فرد است که به همین علت به ماسوله کویر ایران ملقب شده است. مجن از شمال و شمال غرب به استان گلستان و از جنوب شرق به شهرستان شاهرود ختم می‌شود.

    آب و هوا

    این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که به همین علت شهری بن‌بست است و جاده‌ای آسفالت تنها راه ارتباطی آن است که مجن را به شاهرود و بسطام مریوط می‌کند. آب و هوای شهر در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد و یخبندان و با بارش سنگین برف همراه است.

    جمعیت شهر در حدود ۸۰۰۰ نفر است و بافت قدیمی آن که بر بلندای کوهی قرار گرفته و مانند روستای ماسوله گیلان بام هر خانه، حیاط خانه فوقانی است و سبب چشم‌انداز زیبایی شده است. این شهر به لطف طبیعت سرسبز و رودخانه‌های جاری به باغی زیبا در حاشیه کویر تبدیل شده است. باران‌های سیل آسا و شدید این منطقه از دیگر ویٰژگی‌های مجن است.

    نام مجن به گفته بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان از «جنت» گرفته شده است دلیل آن هم وجود درختان سر به فلک کشیده بوده، به طوری که انبوه درختان مانع از رسیدن نور خورشید به زمین می‌شد. شغل اکثر مردمان خونگرم شهر ٰکشاورزی، باغداری و دامداری است. سیب زمینی و گندم از محصولات کشاورزی و زردآلو، گیلاس و آلبالو از محصولات باغی است.

    این شهر از قدمت تاریخی زیادی برخودار است و در اطراف شهر قلعه‌ها و در تپه‌های اطراف، سفالینه‌هایی بر جای مانده است، همچنین دو درخت کهنسال اورس در منطقه‌ای به نام «سور» خبر از زندگی در مجن، از زمان جاری شدن چشمه‌های آب می‌دهد. زیبایی دل‌نوازی از کاربرد معماری بومی و اقلیم منطقه در بافت قدیم شهر مشاهده می‌شود. در ساخت خانه‌ها از سنگ و چوب استفاده شده است. مقدار کمی کاهگل روی دیوارهای سنگی به کار رفته و با گل قرمز نماکاری شده است. کوچه‌های شهر تنگ و پر پیچ و خم و شیب دار است.

    هر چهار فصل در این شهر زیبا خود را نشان می‌دهد. با آمدن فصل بهار انواع گل‌های وحشی ، سبزی‌های صحرایی و گونه‌های دارویی رویش می‌کند و باعث زیبایی بیشتر طبیعت می‌شود. موقعیت اقلیمی خاص منطقه باعث رشد گونه‌های مختلف گیاهی مانند شنگی‌های صحرایی، پونه، سر شو، ریواس، کما، گون و زرشک شده است.

    مکان‌های دیدنی مجن

    شهر زیبای مجن دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که باعث تبدیل شدن آن به منطقه گردشگری شده است. در ادامه به چند مورد از این مکان‌ها اشاره می‌کنیم:

    قله شاهوار

    مرتفع‌ترین قله البرز شمال شرق یعنی شاهوار که ارتفاعی برابر با ۳۹۴۵ متر از سطح دریا را دارد، به عنوان بام البرز شرقی به حساب می‌آید.

    آبشار تنگه داستان

    این آبشار در شمال شهر مجن قرار دارد و در تنگه‌ای به نام تنگه داستان واقع شده است، زلزله‌ای که در گذشته اتفاق افتاده، سبب شکل‌گیری این تنگه شده است. رودخانه منتهی به آبشار از این تنگه عبور می‌کند. تنگه دارای طول تقریبی ۲ کیلومتر و عرض تقریبی ۵ متر است. آب رودخانه کف تنگه را به طور کامل اشغال کرده است. آبشارهایی با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متری در مسیر رودخانه به چشم می‌خورد که باعث ایجاد هیجان و شادی به هنگام عبور از تنگه شده است.