پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17359
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رامسر:

    ظرفیت بیشتر قبرستان ها در شهرستان به نهایت رسیده و باید شهرداری ها چاره ای بیاندیشند

    نشست مطبوعاتی حجت الاسلام حاجی پور ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رامسر به مناسبت هفته وقف برگزار شد.

    به گزارش رامسرنوین در نشست مطبوعاتی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رامسر به مناسبت هفته وقف حجت الاسلام حاجی پور اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه از سال ۷۱ بطور مستقل افتتاح شد و آقای علوی اولین رییس اوقاف رامسر بودند.

    وی افزود: طبق آمار ۵۷ بقعه متبرکه و امامزاده در رامسر وجود دارد که برخی در مناطق صعب العبور قرار دارند که دسترسی به آن کمتر است که اهالی آن مناطق به عنوان امین در آنجا فعالت دارند.

    رئیس اداره اوقاف رامسر در ادامه بیان کرد: ۴۵ امامزاده در شهرستان رامسر بهسازی و بازسازی شده است که بیشتر اعتبارات مربوط به بقاع متبرکه بصورت کمک های مردمی و خیرین است.

    وی تصریح کرد: ۸۶موقوفه در شهرستان رامسر وجود دارد و ۱۰۶ مسجد فعال و دو حسینیه در رامسر داریم.

    وی یادآور شد: در مدت حضورم ساماندهی و نظارت ویژه بر موقوفه ها را شروع کردم تا بازنگری و بررسی نسبت به عملکردهای متولیان داشته باشم تا بر اساس نیت واقفین اقدامات انجام شود؟

    حجت الاسلام حاجی پور با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیات واقفین در اولویت کاری ما است اظهار کرد: با مجوزات شرعی از مراجع توانستیم بسیاری از نیات را اجرا کنیم.

    وی اضافه کرد: برای ساماندهی و زیباسازی آقابسمل و پلاسید و بحث زائرسرای ۳۸۰۰متری ۵۰درصد پیشرفت و فعالیت عمرانی داشتیم.

    وی ادامه داد: به دلیل کمبود بودجه برای ادامه ساخت زائرسرای امازادگان آقا بسمل و آقا بسمل با سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم و جلسات اولیه نیز برگزار شد و بزودی وضعیتش مشخص می شود.

    رئیس اداره اوقاف رامسر با بیان اینکع با ساخت این زائرسرا خدمات به زائرین و توریسم معنوی ارائه شود خاطر نشان کرد: بخش تجاری، سالن آمفی تئاتر، زائرسرا و بخش اداری از قسمت های مختلف این مجموعه است.

    وی تاکید کرد: با حجم ورود گردشگر با سلایق مختلف به شهرستان توریستی رامسر باید زیرساخت معنوی فراهم شود و ایجاد این مجموعه در بحث گردشگری معنوی و مذهبی موثر است.

    وی افزود: کارشناسان وقف در اداره حضور دارند و مردم برای وقف میتوانند در اداره حضور یابند و با کارشناسی نسبت به وقف اقدام کنند تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشوند؟

    رئیس اداره اوقاف رامسر تصریح کرد: در بخش سند برای موقوفات در سالهای اخیر گامهای موثری برداشته شده است و با همکاری سازمان اسناد و املاک در جهت اخذ سند و تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی در برنامه زمان بندی شده اقداماتی مقرر شده است.

    وی گفت: در سطح شهرستان رامسر ادارات و نهادها همکاری و تعامل بسیار خوبی با اداره اوقاف دارند و در بخش قضایی مشکلات اوقافی نیز بنا بر اقدام تعاملی گذاشتیم و آخرین اقدام ما ورود به موارد قضایی است.

    وی تاکید کرد: وقف از امور شرعیات است و املاک وقفی دولتی محسوب نمی شود و هیچکس نمیتواند در وقف جز نیت واقف دخل و تصرف کند و ما نیز فقط امین و ناظر وقف هستیم.

    حجت الاسلام حاجی پور عنوان کرد: ۱۴وقف در دوسال گذشته در رامسر انجام شده است.

    وی اضافه کرد: در شهرها شهرداری و در روستاها شوراهای آن روستا مسئول امور دفن اموات هستند و بر اساس قانون باید زمین برای دفن اموات توسط این نهادها تهیه شود.

    وی بیان کرد: ظرفیت قبرستان در جوار امامزادگان آقابسمل و آقاپلاسید به نهایت رسیده است.

    رئیس اداره اوقاف رامسر اظهار کرد: در بیشتر مناطق شهرستان قبرستان ها پر شده است و باید چاره ای در این خصوص اندیشیده شود.

    وی مطرح کرد: از آنجایی که مردم بر اساس اعتقادات معنوی علاقمندند در جوار امامزادگان دفن شوند با مشکل تهیه زمین در اطراف امامزادگان مواجه هستیم.

     وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات مالی مردم، وقف جمعی مصوب شده است و مردم میتوانند بصورت جمعی ملکی را وقف کنند.

    حجت الاسلام حاجی پور ادامه داد: دو جلسه در شهرستان برگزار و اقدامات فرهنگی نیز در جهت معرفی آقابسمل و پلاسید صورت گرفت اما کافی نبود و باید بیشتر به این ظرفیت معنوی شهرستان توجه شود.

    وی با اشاره به حفاری و سرقت از امامزادگان تاکید کرد: در این رابطه باید عملیات پیشگرانه انجام شود که در این راستا عملیات مانیتورینگ بقاع را شروع کردیم که در اقا بسمل انجام شده و تصمیم داریم در آینده نزدیک تمامی بقاع را به دوربین مجهز کنیم تا بصورت آنلاین بقاع مورد بررسی قرار گرفته شود که با نیروی انتظامی رایزنی های اولیه انجام شده است.

    وی گفت: همه امامزادگان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه دارای کد هستند.

    حجت الاسلام حاجی پور یادآور شد: تمامی بازگشایی های صندوق های امامزادگان و در آمدها با هماهنگی حراست استان انجام می شود و همه درآمد به یک حساب ملی واریز می شود و اگر غیر از حساب اصلی اوقاف واریز شود خلاف است.

    وی عنوان کرد: از این در آمد ها بصورت سامانه ای ۴۵ درصد برای مسائل عمرانی، ۲۵درصد برای هزینه های جاری، ۲۵درصد فعالیت فرهنگی و ۵درصد برای فعالیت های قرآنی صرف می شود.

    ?وی اظهار کرد: انتخاب اعضای هیئت امناهای مساجد و بقاع متبرکه بر اساس یک کمیسیون در اداره اوقاف انجام میگیرد و از آنجایی که اکثر مساجد و بقاع متبرکه رامسر در یک نقطه قرار دارد برای جلوگیری از موازنه کاری یک هیئت امنا برای مساجد و بقاع متبرکه انتخاب کردیم.

    رئیس اداره اوقاف رامسر تصریح کرد: حداقل سن برای هیئت امناها ۲۵ سال است و در انتخاب ها پختگی و تجربه افراد را مد نظر میگیریم چراکه آخرت مردم جای کسب تجربه نیست.

    وی تاکید کرد: در بخش میدان دادن به جوانان، جوانی میتواند هیئت امنا مساجد یا بقاع متبرکه شود که با طرح باشد و تهدید ها و فرصت ها را مطالعه کرده باشد و برای آن برنامه داشته باشد.

    وی اضافه کرد: هر تغییری در هیئت امناها خوب نیست و باید مسایل مختلف مد نظر گرفته شود تا مساجد از حاشیه دور باشند.

    حجت الاسلام حاجی پور اظهار کرد: در بخش بهسازی و بازسازی امامزادگان توجه به بافت قدیمی باید مد نظر باشد اما برخی بدون هماهنگی اقداماتی در امامزادگان انجام دادند که تخریب آن حواشی زیادی خواهد داشت و در ادامه در برنامه داریم برای بهسازی امامزادگان بخصوص در مناطق روستایی بصورت سنتی و کاه گلی انجام دهیم.

    وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: ۵جوان در روستای افی اشکور به مدت ۶۰روز یک مسجد را با هماهنگی بصورت سنتی ساختند و بزودی افتتاح خواهد شد.

    وی گفت: حفظ بافت سنتی بخصوص برخی سنگهای قبر که مربوط به اوایل سال ۱۲۰۰هستند و قدمت تاریخی دارند برای ما بسیار با اهمیت است که برنامه هایی جهت حفظ و حراست این آثار با قدمت داریم.

    رئیس اداره اوقاف شهرستان رامسر بیان کرد: جلسات مختلفی برای بحث واگذاری و تعیین مالکیت مصلی و حوزه علمیه برگزار شده و اسنادی نیز در دسترس داریم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم و باید تعیین تکلیف شود.

    وی در پایان در پاسخ به بحث وقفی یا مصادره ای بودن مجتمع ضمن خدمت دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه میانحاله اظهار کرد: ما هیچ دخل و تصرفی نداریم و تاکنون ورود نکردیم.