پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17006
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده
  •   

    به مناسبت رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)

    ۲۸ صفر در روستای پتک و پخت ۵۰ دیگ آش نذری

    پخت آش نذری در ۲۸ صفر هر سال در روستای زیبای پتک انجام خواهد شد.وجود دو امامزاده سید محمد و سید فاطمه فضای معنوی و آرامش بخشی را در آنجا فراهم اوره است.

    به گزارش رامسرنوین،هر ساله در ۲۸ صفر مردم رامسر به به صورت خودجوش و به رسم سنتی و مذهبی که از اجداد خود به ارث برده اند عمل کرده و آش نذری معروف در روستای پتک را می پزند و همان جا پخش می کنند.

    پتک واژه ای است دو بخشی،  پو + تک . پُ یا پو یعنی باد وتک به معنای  کنار است .
    چون بادهای باران آور مدیترانه ای از غرب به شرق می وزد ،  از کنار ه شمالی این روستا عبور می کند وقله ی کوه ایلمیلی مانند دیواری مانع وزش باد وباران مخرب به این روستا می شود وازکناره ی شمال آن عبور وبه شرق می رود .
    پتک در ۳ کیلو متری شهر رامسر قرار دارد. روستای پتک از امکاناتی چون،  آب لوله کشی،  برق ، جاده آسفالت وتلفن ثابت برخوردار است.
    .
    این روستا دارای شورای اسلامی، دهیاری ومدرسه ای که  شش کلاس دارد، است. همچنین از رنگه پشته، جواررنگه پشته، کهنه پتک و ول سالم ودالنگه تشکیل شده. است .
    پتک از روستاهای قدیمی است که سکه های دوره منصور دوانیقی در آن کشف شده است ودارا ی آب شرب لوله کشی سفال وتن پوشه بوده است که مالک اصلی آن تنگدره ای ها بود ند.

    بقعه دوامامزاده سید محمد وسیده فاطمه در آن قرار دارد که از نوادگان امام سجاد ( ع) از زید می باشند واز سال ۲۵۰ هجری وارد منطقه شدند ودر سال ۲۵۰ تشکیل حکومت علوی دادند ومذهب شان زیدیه بود .
    پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم به صورت خود جوش ۲۸ صفر هرسال بالای ۵۰ دیگ آش بار می گذارندوبین اهالی پخش می کنند !


    آش نذری پتک ، ثبت میراث معنوی هم شده است.

    تصاویر: طیبه ایزک شیریان