پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15748
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    شهید فهمیده الگوی نوجوان امروز/ اسطوره‌ای که در یادها زنده خواهد ماند

    در دفاع مقدس هم کم نیستند شهدایی که با پیروی از شهدای کربلا فصل ماندگاری از تاریخ دفاع مقدس را رقم زدند و شهید فهمیده تنها نمونه‌ای از ۳۶ هزار نوجوان شهید است.

    شهید فهمیده الگوی نوجوان امروز/ اسطوره‌ای که در یادها زنده خواهد ماند
    به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، هشتم آبان هرسال، یادآور پرواز ملکوتی دلیرمرد نوجوان، شهید محمدحسین فهمیده است.

    نوجوانی که با اهدا جان خود بر سرخی و طراوت خون خود ره صدساله عشق را یک‌شبه پیمود.

    حسین فهمیده از نوجوانانی بود که توانست امام و انقلاب را به‌خوبی درک کند و باغیرت و شهامت دینی خود را لایق شهادت ساخت تا رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مورد این شهید بفرماید: «رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید».

    هشتم آبان یادآور خاطره این رزمنده کوچک که با اشتیاق و بدون تردید به دیدار پروردگار خود شتافت.

    از تولد تا شهادت

    محمدحسین در اردیبهشت سال ۴۶ (سومین روز ماه محرم) در شهر مقدس قم و در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد و چهار سال نخست تحصیلات ابتدایی را زیر نظر معلمی روحانی گذراند و سال پنجم را به دلیل انتقال خانواده‌اش به شهر کرج، در مدارس این شهر سپری کرد.

    وی علاقه فراوانی به تحصیل و همواره در این امر موفق بود همچنین هم‌زمان با تحصیل کمک‌کار پدر هم بود و علی‌رغم سن کم در فعالیت‌های مذهبی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم حضور فعالی داشت.

    بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با صدور فرمان تشکیل بسیج در آذرماه سال ۵۸ به‌فرمان امام خمینی (ره) شهید فهمیده به این جریان انقلابی پیوست.

    با آغاز قائله کردستان شهید فهمیده باوجود سن کم خود راهی کردستان شد اما به علت سن کمش به کرج بازگردانده شد.

    با آغاز جنگ تحمیلی توسط عراق محمدحسین ۱۳ ساله در شهریور سال ۵۹ در مسیر اطاعت از فرمان رهبری و در راستای پاسداری از انقلاب و کشورش راهی جبهه‌های جنوب شد بااین‌حال، رزمندگان وقتی متوجه شدند او سیزده سال دارد، وی را برگرداندند.

    محمدحسین اما آرام و قرار نداشت و بالاخره یک روز که بهانه خرید نان از خانه خارج‌شده بود راهی جبهه‌ها شد.

    «فرشته فهمیده» خواهر شهیدان «محمدحسین و داود فهمیده» در این خصوص می‌گوید: محمدحسین در نبود پدرم تمام وسایل تحصیل و مدرسه ما را فراهم می‌کرد؛ روز اول مهر ۵۹ من و خواهرم را به مدرسه رساند و خود به منزل برگشت؛ مادرم تعریف کرد آن روز محمدحسین در منزل ناهار خورد و ساکش را برداشت و گفت «می‌خواهم به فوتبال بروم»، بند کتانی‌اش را محکم بست و وقتی مادر از او می‌پرسد برای چه این‌قدر بند کتانیت را محکم می‌بندی، گفت «می‌خواهم جایی بروم که نباید بند کتانی را بازکنم».

    آن روز محمدحسین برادر کوچک‌ترم محمدحسن را برده و برای او خوراکی می‌خرد و به او می‌گوید «به من بگو داداش خداحافظ و او سه بار خداحافظی می‌کند»، محمدحسن گریه‌کنان به خانه می‌رود و به مادرم می‌گوید «محمدحسین سه باز از من خداحافظی کرد و رفت».

    هشتم آبان ماه سال ۵۹ فرا می‌رسد و در خرمشهر تنها صدای تیر و توپ و موسیقی گوش‌خراش حرکت تانک‌ها است که به گوش می‌رسد.

    تقریباً تمام شهر به اشغال بعثی‌ها درآمده و سپاه زرهی دشمن هم خیابان به خیابان در حال زیر پا گذاشتن شهر است.

    محمدحسین با مشاهده تانک‌های عراقی که در حال همه به‌طرف رزمندگان است تاب نیاوردی و درحالی‌که یکی‌یکی نارنجک‌ها را به کمر می‌بست و همچون حضرت قاسم(ع) که طعم مرگ درراه حق برایش شیرین‌تر از عسل باشد به‌طرف تانک‌ها حرکت کرد.

    در این هنگام با اصابت تیر به پایش مجروح می‌شود اما این زخم مغلوب اراده محکم و پولادین محمدحسین فهمیده شد و این نوجوان ۱۳ ساله بدون لحظه‌ای تردید از لابه‌لای تیرهایی که از هر سو به طرفش می‌آمد، خود را به تانک پیشرو رساند و با استفاده از نارنجک، موفق شد آن را منفجر کند و خود نیز شربت شهادت را نوشید.

    این انفجار چنان ترس و واهمه‌ای در دل مهاجمان عراقی ایجاد کرد که گمان کردند حمله‌ای صورت گرفته ازاین‌رو، روحیه خود را باختند و با سرعت هرچه‌تمام‌تر تانک‌ها را رها کرده و پا به فرار گذاشتند و این‌گونه حلقه محاصره شکسته شد.

    صدای جمهوری اسلامی ایران، با قطع برنامه‌های عادی خود، اعلام کرد که نوجوانی سیزده‌ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته، آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است.

    «فرشته فهمیده» خواهر شهیدان «محمدحسین و داود فهمیده» در خصوص شنیدن پیام شهادت برادرش می‌گوید: آن شب که مشغول شام خوردن بودیم رادیو برنامه‌های خود را قطع کرده و اعلام کرد که یک نوجوان ۱۳ ساله زیر تانک دشمن رفته و آن را منهدم کرده و خود به شهادت رسیده است، در این هنگام لقمه از دست مادرم افتاد و گفت «این حسین من بوده است»، همه نگاهش کردیم و پدرم خندید و گفت «محمدحسین و چنین کاری؟» و مادرم گفت: بله من فرزندم را می‌شناسم.

    شهید فهمیده در کلام سید شهیدان اهل‌قلم

    سید شهیدان اهل‌قلم، حاج مرتضی آوینی، در قسمتی از برنامه پنجم روایت فتح بانام شهری در آسمان شهادت محمدحسین فهمیده را این‌گونه زیبا ترسیم می‌کند: خرمشهر، از همان آغاز خونین‌شهر شده بود. خرمشهر، خونین‌شهر شده بود. آیا طلعت را جز از منظر این آفاق می‌توان نگریست؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکرهایشان زیر تانک‌های شیطان تکه‌تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست. اما… راز خون آشکار شد. راز خون را جز شهدا درنمی‌یابند. گردش خون در رگ‌های زندگی شیرین است. اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر…. شایستگان آنان‌اند که قلبشان را عشق تا آنجا انباشته است که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد. شایستگان جاودان‌اند. حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی‌انتهای نور، که پرتوی از آن‌همه کهکشان آسمان دوم را روشنی بخشیده است.

    بقایای پیکر شهید محمدحسین فهمیده در بهشت‌زهرای تهران، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده شد.

    ۸ آبان ماه، روز شهادت محمدحسین فهمیده به‌عنوان روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی نام‌گذاری شد.

    نوجوانان از جایگاه مهمی در جامعه برخوردار هستند چراکه به این قشر از جامعه به‌عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی نگاه می‌شود همچنین نوجوانان می‌توانند برای رسیدن به قله‌های کمال و سربلندی توانمندی‌های خود را پیدا و رشد دهند.

    نوجوانان باید با درک جایگاه خود زندگی خود را هدفمند کنند و برای رسیدن به هدف نهایی خود برنامه‌ریزی کنند و از پستی‌وبلندی‌های مسیر هدف خود خسته نشوند.

    در روایات معصومان(ع) به برخی از ویژگی‌های نوجوانی اشاره‌شده، به‌گونه‌ای که امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «دل نوجوان مانند زمینی آماده است که هر بذری در آن افشانده شود، می‌پذیرد».

    نوجوان و انتخاب الگویی مناسب

    یکی از مباحث مهم امروز برای نوجوانان و جوانان انتخاب الگویی مناسب در برهه‌ای از زمان که اطرافشان پر از قهرمانان تخیلی و غیرواقعی غربی است.

    شاید بتوان گفت بهترین الگو برای زندگی مادی و معنوی نوجوانان ائمه اطهار و شهدای ما هستند.

    یکی از نوجوانانی که نام او در تاریخ خون‌بار کربلا، جاودان گشته، حضرت قاسم ابن حسن علیه‌السلام است که در سیزده یا چهارده‌سالگی در عرصهٔ خونین کربلا شربت شهادت نوشید.

    در دفاع مقدس هم کم نیستند شهدایی که با پیروی از شهدای کربلا فصل ماندگاری از تاریخ دفاع مقدس را رقم زدند و شهید فهمیده تنها نمونه‌ای از ۳۶ هزار نوجوان شهید است.

    به گزارش بلاغ، مقام معظم رهبری درباره شهید محمدحسین فهمیده و نقش او به‌عنوان اسوه و الگو برای نوجوانان، می‌فرمایند: «هر کشور و ملتی با آرمان‌ها، اسطوره‌ها و نمادهای خود زندگی می‌کند. امام خمینی(ره) با ابعاد وجودی عظیم خود برای ملت ایران، نمونه و اسطوره‌ای بر طبق واقعیت‌ها بود و شهید حسین فهمیده نیز در سطح خود و برای نوجوانان، یکی دیگر از اسطوره‌های ملت ایران است که برای همیشه در یادها زنده خواهد ماند».