پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15738
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    افزایش سفر نشانه‌‌ای از خوش بینی یک جامعه است

    ایرانی‌ها سه رکن از چهار رکن خوشبینی را دارند

    یک مشاور روانشناسی با تشریح بلوغ ذهنی یک جامعه و قرار گرفتن در مسیر خوشبینی اجتماعی گفت: ایرانی‌ها سه رکن از چهار رکن خوشبینی را دارند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از تسنیم، احمد ستایش در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: امنیت، ثبات نسبی اقتصاد، قدرت نظامی، افزایش قدرت خرید و همچنین گسترش کمپین‌های حمایتی و خیرخواهانه مردم در کمک رسانی به سایر هموطنان باعث شده تا جامعه ایرانی به شکل آرام و نامحسوسی در مسیر خوشبینی اجتماعی قرار گیرند.

    وی تصریح کرد: اگرچه این تغییر به کُندی صورت می‌پذیرد ولی بررسی کنش‌ها و رفتارهای اجتماعی نسبت به موضوعات و پدیده‌های مختلف روزمره، نشانه از تقویت بینش خوشبینی است که همین امر فرصت مناسبی برای انسجام و تقویت هنجارها و روحیه همگرایی در کشور را فراهم آورده است.

    این مشاور روانشناسی ادامه داد: شکی نیست که خبرهای ناگوار و حوادث دلخراش متعددی از گوشه و کنار کشور در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود ولی این به معنای گسترش خشونت در جامعه نیست، آنچه مردم در حال تجربه آن هستند، گذار از عصر اطلاعات و سرعت انتقال اخبار است، بی‌شک در گذشته به دلیل کمبودهای اقتصادی و امنیتی، حوادث مختلفی رخ می‌داد ولی به دلیل کُند بودن انتقال اخبار، مردم کمتر متوجه این حوادث می‌شدند درحالیکه امروزه به مدد گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی خبرها به طور لحظه ای در سراسر کشور منتشر می‌شود.

    نویسنده کتاب سرزمین خوشبینی با بیان اینکه خوش بینی شیوه ای است که از طریق آن با دنیا کنار می‌آییم، افزود: تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، اعتماد جامعه نسبت به بافت کلی مسئولان، موجب شده تا در برابر حوادث احتمالی و تهدیدات، واکنش‌های همگرایانه و منطقی را از خود نشان دهند و در برابر اظهار نظرهای تهدیدآمیز برخی از کشورها دچار تشویش و هراس نشوند که البته این امر مبین بلوغ ذهنی یک جامعه و قرار گرفتن در مسیر خوشبینی اجتماعی است.

    ستایش با بیان اینکه سه رکن از چهار رکن افزایش خوشبینی در جامعه ایرانی وجود دارد، افزود: سخاوتمندی، دوری از وسواس اخبار، سفر و توجه به معنویات از جمله ارکانی است که بسیاری از صاحب نظران حوزه روانشناسی معتقدند نشانه‌های افزایش خوش بینی در یک جامعه است، این درحالیکه طی چند سال اخیر شاهد افزایش سفر، تاسیس خیریه‌های متعدد و توجه بیشتر به مسائل مذهبی بودیم که البته تنها عامل کند شدن سرعت خوشبینی در کشور، پارمتر توجه بیش از حد مردم به خبرها و موضوعات رسانه ای و شبکه‌های مجازی است که اگر این موضوع از سوی افراد رعایت شود شاهد سرعت بخشیدن به این پروسه هستیم.

    بنیانگذار تکنیک‌های نوین خوش بینی در ایران  عنوان کرد: برخی از افراد بیش از اندازه مسایل پیرامون را به خود نسبت می دهند و در مشکلات ریزبین هستند، در حالی که باید بپذیریم که کنترل همه چیز دست ما نیست ولی باید به آینده و ادامه مسیر زندگی امیدوار باشیم.

    ستایش خاطرنشان کرد: براساس مطالعات جهانی، افراد خوشبین نسبت به سایرین، آنتی بادی بیشتری ترشح می‌کنند که این ماده برای مقابله با بیماری بسیار اثر بخش است به همین دلیل باید توجه داشت که نگرش خوشبینانه به زندگی، علاوه بر دستاورهای فردی و اجتماعی باعث ارتقاء سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

    انتهای پیام/