پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14398
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۱ تیر, ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    به مناسبت روز حقوق بشر آمریکایی:

    آمریکا نخستین نقض کننده حقوق بشر در جهان/ قدرت موشکی و نظامی ایران ناقض حقوق بشر و برجام نیست

    آمریکا هر روز با بهانه‌هایی چون حقوق بشر، فناوری هسته‌ای و موشک علیه ایران اقدام‌های متخاصمانه‌ای انجام می‌دهد اما این در حالی است که نخستین کسانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند آمریکایی‌ها هستند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، تیرماه هر سال یادآور یکی از دردناکترین وقایع هوایی جهان است، در این روز یک فروند هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران با ۲۹۰ نفر مسافر از بندرعباس عازم کشور امارات بوده که مورد اثبات موشک توسط ناو وینسنس در خلیج فارس قرار می گیرد. در این حمله متاسفانه تمامی سرنشینان ایرانی این هواپیمای مسافری به شهادت می رسند و پیکر حدود ۹۰ نفر از قربانیان این حادثه هیچ گاه پیدا نشد.

    مسافران این پرواز علاوه بر ایران که ۲۵۴ نفر می باشند از کشورهای امارات ۱۳نفر، هند۱۰ نفر، پاکستان۶ نفر، یوگسلاوی سابق ۶نفر، ایتالیا و فرانسه ۱ نفر بوده اند. همچنین در بین شهدا ۶۶ کودک نیز به چشم می خورند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی بعد از سقوط هواپیماهای کشورهای اسپانیا، ژاپن، عربستان سعودی، ترکیه و هند هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

    نکته بسیار مهم در این تفاوت بین غرامت پرداختی به شهدای این حادثه است. دولت آمریکا برای اتباع خود در سطح جهان که دچار حادثه ای شده اند و یا لطمات جسمی دیده اند غرامت های بسیاری را طلب می کنید اما خود در موقع پرداخت به قربانیان کشورهای دیگر سعی می نماید کمترین مبلغ را پرداخت کند.

    برای مثال برای حادثه لاکربی که در پی آن ۲۵۹ مسافر در یک اقدام مشکوک تروریستی که به لیبی نسبت داده شد، کشته شدند، نمونه خوبی است.

    در این حادثه، هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت هواپیمایی “پان‌امریکن” که در سال ۱۹۸۸از لندن به مقصد نیویورک درحال پرواز بود، بر فراز آسمان شهر لاکربی اسکاتلند منفجر شد.

    در پی این حادثه دولت‌های آمریکا و انگلیس لیبی را مقصر اعلام کرده و تحریم‌های بین‌المللی را علیه این کشور اعمال کردند. این فشارها به قدری زیاد بود که سرانجام دولت قذافی وادار به تسلیم و پرداخت غرامت شد و عامل حادثه را که آمریکا “عبدالباسط مقراحی” می‌دانست، تسلیم انگلیس کرد که مقراحی در این ماجرا توسط دستگاه قضایی بریتانیا به حبس ابد محکوم شد.

    در سال ۲۰۰۳ قذافی با پذیرفتن مسئولیت این حادثه مبلغ ۳ میلیارد دلار به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد که به ازای هر فرد بیش از ۱۱ میلیون دلار می‌شود.

    در آن حادثه کشوری مقصر اعلام و فردی به حبس ابد محکوم و ۳ میلیارد دلار غرامت مطالبه شد، در حالیکه نه لیبی و نه فرد مظنون هیچگاه مسئولیت حادثه را نپذیرفتند و دولت لیبی تنها به دلیل فشارهای بین‌المللی و تحریم، مجبور به این کار شد.

    اما در مقابل در مورد حادثه سقوط هواپیمای ایرانی دولت آمریکا مبلغ ۶۱.۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. یعنی برای هر قربانی این حمله مبلغ ۲۱۳ هزار دلار پرداخت شد.

    این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

    مهدی شفیع‌پور کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با اشاره به آغاز هفته حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: حقوق بشر آمریکایی براساس واقعیت بنا نشده است بلکه بهانه‌ای است می‌خواهند در سایه آن به مطامع دنیایی خود برسند.

    وی با بیان اینکه آمریکا هر روز با بهانه‌هایی چون حقوق بشر، فناوری هسته‌ای و موشک علیه ایران اقدام‌های متخاصمانه‌ای انجام می‌دهد، تصریح کرد: نخستین کسانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند آمریکایی‌ها هستند.

    این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در عرصه جهانی پرورش دهنده داعش چه کسانی هستند و چه گروه‌هایی بحرین و وقایع آن را هدایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تجاوز به عراق، نابودی افغانستان و اقدام علیه سوریه از سوی چه کسانی انجام شده است.

    شفیع‌پور افزود: چرا با وجود قتل‌ها و تجاوز‌های فراوان اسرائیل، آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، آنچه که مشخص است آنها حقوق بشر را دست مایه رسیدن به مطامع خود قرار داده‌اند.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که در نهایت رعایت حقوق بشر زندگی را برای جهانیان ترسیم می‌کند، اظهار کرد: همواره کسانی که به دنبال خدمت‌رسانی به مردم بودند از سوی گروه‌ها و افرادی که دم از حقوق بشر می‌زنند ترور می‌شوند و غرب نیز در خصوص ایران این کار را انجام داده است.

    حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی پژوهشگر علوم قرآنی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: برخی افراد با اظهارنظرهای نادرست تلاش می‌کنند تا قدرت نظامی کشور را تضعیف کنند و این در حالی است که خداوند در قرآن بر افزایش توان نظامی تاکید دارد و این موضوع ربطی به حقوق بشر ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی با توجه به اینکه از قدرت نظامی و توان موشکی ایران هراسان هستند، تلاش می‌کنند تا آزمایش موشک‌های کشور را نقض برجام اعلام کنند و این در حالی است که مسئولان اروپایی اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی هیچ ربطی به نقض برجام ندارد.

    حسینی با اشاره به سخنان رهبری که فرمودند”رفع تهدیدها هیچ ربطی به برجام ندارد” تصریح کرد: قدرت نظامی است که دست دشمنان را بسته است و اگر توان نظامی کشور نبود مسئولان کشورهای غربی برجام را پاره می‌کردند و لازم است که نخبگان ارتشی و سپاهی کار خود را برای تقویت توان نظامی کشور با جدیت ادامه دهند و آنها با حقوق بشر بهانه‌ جدید می‌خواهد.

    این پژوهشگر با اشاره به اینکه جان‌های زیادی برای تامین استقلال کشور داده شده است، اظهار کرد: کشور ایران تابع دستور خداوند بر اساس قرآن و روایات است نه کشورهای مستکبر و زورگو و این معنای کامل استقلال طلبی است.

    وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کشور ایران نه با نگاه به کشورهای مستبد بلکه بر اساس اسلام و با تشخیص اندیشمندان، سیاستمدارن و در راس آن‌ها رهبری تدوین می‌شود.

    حسینی افزود: در کشوری که دم از دموکراسی می‌زنند و بر مبنای اینکه در بسیاری از کشورها همانند جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر نقض می‌شود آن را محکوم و علیه آن قطعنامه صادر می کند، چرا این موضوع رعایت نمی شود.

    این پژوهشگر با بیان اینکه فرض کنید حفظ حجاب و گذاشتن روسری خانم های ایرانی که مطابق با ارزش های ما است در بحث حقوق بشر مهم تر جلوه می کند یا کشتن یک سیاه‌پوست و تبرئه کردن قاتل آن، گفت: متاسفانه بسیاری از بزرگان سیاسی ما در این زمینه ها سکوت کردند و نسبت به این موضوعات پاسخی ندادند، در واقع بسیاری از آنها منفعل شدند.

    به گزارش بلاغ، هرکجا که منافع غرب تامین می‌شود، مدعیان حقوق بشر ساکت هستند و زمانی که منافع آنها در خطر می‌افتد، کشورهای دیگر را به حرکات ضدحقوق بشری محکوم می‌کنند.

    برچسب ها :